Fra åtte til ett gir

Vi tenker sjeldent over det, men en girkasse er kompliserte greier. Vel, de pleide å være det.


Visste du at en gang i tiden var revers nesten å regne som
luksus?

Vi regner gjerne bilhistorien fra enten 1886 da Carl Benz
tok patent på automobilen eller fra 1908 da folkebilen T-Forden ble satt i
produksjon.

De bilene hadde som dagens fire hjul og et ratt, men manglet
en annen vesentlige ting som er viktig for en motorisert bil ‒ nemlig en girkasse.

Selve giret har selvsagt eksistert i mange tusen år, for
også i gamle dager var folk smarte nok til å forstå hvordan gir og differensial
kunne utnytte kreftene på en helt ny måte.

Men det er langt mer komplisert å lage et system som gjør
det mulig å skifte gir med en stang, iallfall i en bil. I dag kan et girsystem
bestå av mange hundre deler, så vi snakker om virkelig avanserte systemer.

T-Forden brøytet altså vei for biler til de store massene,
og jaggu var ikke Henry Ford også langt framme når det kom til girkasse. Iallfall
på den tiden.

Folke-modellen hadde ikke et tradisjonelt girskiftesystem
som vi kjenner i dag, men kunne faktisk skilte med flere gir. Men ikke med den girstangen
vi kjenner i dag.

T-Forden kom som dagens biler med manuell girkasse med tre
pedaler, men der slutter likhetene. Den venstre pedalen var til clutchen, den i
midten var revers, og den til høyre var bremsepedalen.

Det fantes ikke noe girspak, men håndbrekket som var en lang
stang på venstre side tok også den jobben. Den kunne by på to innstillinger i
tillegg til å være brekket ‒ lavgir og høygir ‒ og det var det.

Revers ble altså iverksatt via den midterste gulvpedalen,
mens gassen ble justert via en stang på rattet. Denne rattgassen skulle etter
hvert bli erstattet av en girstang.

Det tok ikke så veldig mange år før en smarting fra Canada
også fant opp automatkassen, noe som skjedde i 1921. Men det tok mange år før
automatgir dukket opp i serieproduserte biler, og det var GM som var først ute
med en tidlig variant av automatkassen på 1930-tallet.

Den første «moderne» automatkassen kom derimot ikke før etter
krigen.

Selv på 1940-tallet ble det solgt biler som ikke hadde
revers, og i så fall så gjaldt det å tenke seg godt om når man parkerte
doningen.

Etter krigen skjøt derimot utviklingen fart, og på
1960-tallet forsvant også håndgirstangen til fordel for gulvgirstangen som vi
kjenner i dag.

Denne er også på vei til å forsvinne, og i 2018 var for
eksempel 9 av 10 solgte biler utstyrt med automatgir.

Men en annen ting som virkelig setter gir-spikeren langt inn
i kistelokket er elbilene.

For sjekk hvor enkel girkassen til Volkswagen ID. 3 er.

En elektrisk motor leverer som kjent maksimalt dreiemoment helt
fra null av, og trenger dermed ikke ulike utvekslinger for forskjellige
hastigheter.

En annen ting er at en elektrisk motor ikke har stempler og
sylindrer som trenger nye gir for å dempe omdreiningene og dermed påkjenningen i
motoren, og en elbil trenger heller ikke nøytral/fri ettersom den ikke går på
tomgang.

Så dermed er det bare å rydde unna den tradisjonelle girkassen.

Volkswagen har en av de aller mest berømte girkassen i DSG automatkassen, og dette bildet viser hvor komplisert den er:

Den over har sju trinn framover samt revers, men i ID. 3 har
Volkswagen til og med kastet ut reversgiret.

Den bilen har kun ett eneste gir, men slapp av ‒ det er
mulig å rygge med ID. 3 også.

Volkswagens løsning for den kommende elbilen er en kompakt to-stegs
ett-trinns girkasse, hvor den heller ikke skifter gir mellom framover og bakover.
For enkelt og greit blir retningen for det elektriske drivsystemet bare reversert
når bilen skal rygge.

For at den maksimale kraften på 150 kW skal oppnås, må
dermed det elektriske drivsystemet rotere i et svært høyt tempo med mange omdreininger.

Girkassen er kompakt, og dette har de klart ved å lage et
to-stegs-system med to små tannhjul istedenfor ett stort.

Resultatet er at ID.3 leverer maksimalt dreiemoment på 310 Nm konstant over et bredt spekter av hastigheter, og det maksimale turtallet overgår til og med formel 1-bilene. Ved 160 km/t er nemlig turtallet på 16.000 r/min, og det er bare et uttrykk som dekker det ‒ spinnvilt!

En ekstra utfordring med girkasser til elbiler er at de må
være dønn stille, ettersom den minste lyd blir hørbar.

Volkswagen melder at sjekker alle girkassene etter at de er
satt sammen slik at det ikke skal være noen ulyder, og det inkluderer også en
måling av lydnivået.

Noen av de første bilene som ble utviklet på 1800-tallet var
elbiler, og noen av de første bilene med forbrenningsmotorer hadde kun ett gir.

«Morgendagens» elbiler har dermed på en måte løsninger fra 1800-tallet, så var det noen som sa at ting ikke var bedre i gamle dager?

De var iallfall ganske like når det kommer til girkassen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter