Polestar med en fantastisk konsept-modell

Vi trodde Polestar fokuserte på kommende Polestar 2 og 3, men jaggu ser de ikke lenger fram i tiden også. Hils på Polestar Precept med sine forførende linjer.


Det går unna hos svenske Polestar. Nylig kom de med sin første modell, en sportslig hybrid med over 600 hk kalt, ja, Polestar 1.

Snart er de også klare med sin første rene elbil, og de har
allerede åpnet for bestilling av Polestar 2 som starter på 469.000 kroner og har
en rekkevidde på 470 kilometer.

Når de begynner utleveringene av Polestar 2 mot slutten av
året rettes fokus mot Polestar 3, også det en helelektrisk bil ‒ men denne gang
handler det om en SUV.

I tillegg driver de på og setter opp rundt 50 utstillingslokaler rundt om i verden, hvor det aller første såkalte Polestar Space i Europa ble åpnet i Oslo i for noen måneder siden. Les også: Vi har testet Polestar 1

Men de har selvsagt mer langsiktige planer også, og
svenskene som jo har verdens mest kjente klimaaktivist i Greta Thunberg tenker
miljømessig.

Under Genève Motor Show som starter til neste uke viser de nemlig
en helt ny modell, en sportslig 4-dørs grand tourer pakket med miljøvennlige
materialer.

Slik ser den ut:

Dette er altså et konsept og heter derfor ikke Polestar 4, men
har fått navnet Polestar Precept.

Navnet sier egentlig det meste, for med dette konseptet skal
Polestar vise hva de lover gjøre i framtiden. Ifølge Polestar selv er den et
manifest, en erklæring.

Så hva lover Polestar?

Vi lar sjefen selv forklare.

‒ Precept er en erklæring, en visjon om hva Polestar står
for og hva som gjør merkevaren relevant, sier Thomas Ingenlath, administrerende
direktør i Polestar.

‒ Bilen er et svar på de klare utfordringene samfunnet og bransjen står overfor. Dette er ikke en drøm om en fjern framtid, Polestar Precept forhåndsviser framtidige biler og hvordan vi vil bruke innovasjon til å minimere miljøpåvirkningen.

Polestar som jo var selskapet som sto bak de litt mer spreke
Volvo-modellene skal ikke overraskende satse på sportslige biler i framtiden.

For Precept har aerodynamiske linjer så det holder, er lav og
har en drøy akselavstand på 3,1 meter som bør gi god innvendig plass.

Foran er grillen byttet ut med noe Polestar kaller SmartZone, og som skal representere steget fra å puste til å se. Denne består blant annet av to radarer og et kamera, og sammen med andre av sensorer og førerassistent-funksjoner skal SmartZone sørge for at bilen blir ganske så selvkjørende.

Lyktene tar oss tilbake til den norrøne tiden, for der finner
vi noe svenskene kaller Thor’s Hammer LED-signatur. Og om du studerer fronten
ekstra nøye, ser du at svenskene faktisk har gitt den en liten vinge over
grillen som skal føre til enda bedre aerodynamikk.  

Den har glasstak, og bak er det en liten takspoiler og sammenhengende
lys med den samme L-formen som hammer-lyktene foran.

Noen flotte felger, dørhåndtak som går inn i hverandre og kamera som sidespeil kompletterer designet, og resultatet er en imponerende bil med forførende linjer.

Men det er altså de miljøvennlige materialene som er det
viktigste her, ifølge Polestar selv.

«Bærekraftige nye interiørmaterialer skal balansere moderne
høyteknologisk luksus med redusert miljøpåvirkning», melder de selvsikkert.

De har samarbeidet med Bcomp som utvikler produkter fra naturfiber, og både innvendige paneler og ryggstøtter fra disse skal ifølge Polestar gi betydelige forbedringer i forhold til konvensjonelle materialer. Dette inkluderer også opp mot 50 prosent besparelse i vekt og opptil 80 prosent reduksjon av plastavfall.

Sitteoverflater er 3D-strikket av resirkulerte PET-flasker, puter
og hodestøtter er laget av resirkulert korkvinyl, mens tepper er laget av
gjenvunnet fiskegarn.

«Disse elementene, kombinert med digital kunstnerskap,
definerer en ny førsteklasses luksus som overgår konvensjonelle lær, tre og
krom», melder Polestar selv.

Volvo har inngått et meget tett samarbeid med Google, og blir det første merket som integrerer Googles Android i infotainment-systemet. Dette høster Polestar Precept fruktene av.

På innsiden er det en 15-tommers sentrert berøringsskjerm
samt en 12,5-tommers førerdisplay, og resultatet er som vi har sett hos mange
kommende nye elbiler ‒ et rent og ganske så nakent dashbord.

Polestar sier ingenting om ytelsene, men det får vi nok vite
når konseptet blir vist fram i Sveits.

Og om Precept blir malen på hvordan Polestar skal lage biler
i framtiden, ja, da har vi mye å glede oss til.

Her er bildene av konseptet Polestar Precept:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter