Strømpriser er kanskje det heteste temaet rundt middagsbordene akkurat nå, for snittprisen på strøm har skutt i været i løpet av sommeren. Og vi er fortsatt bare inne i høsten, så en kald vinter kan gi noen skikkelig saftige strømregninger.
For Circle K bør altså timingen for deres nye produkt være ganske så bra. For forbruker-ekspertene ber nå folk å sjekke sine strømavtaler, slik at man skygger unna de leverandørene som benytter strømkrisen til å melke kundene bare for å maksimere sitt eget overskudd.
-->
Forbrukerrådet har for eksempel en side hvor det er mulig å se hvilke avtaler som er best, så sjekk ut strømpris.no.
Circle K utvidet sitt elektrisk tilbud som tidligere besto av å lade opp elbiler til også å levere strøm til boliger tidligere i sommer, noe som ifølge dem selv er et naturlig steg å ta.
I den anledning fikk de også Kantar til å gjøre en undersøkelse om folks forhold til strømpriser. Og folket er forvirret.
De aller fleste strømkundene i for eksempel Østfold svarte at de ikke hadde peiling på hva de betalte, men at de gjerne ville betale minst mulig.
– Jeg er ikke overrasket over at mer enn åtte av 10 strømkunder i Østfold går etter laveste pris når de velger strømleverandør, men kunnskapen om priser er påfallende lav, sier kommersielt ansvarlig for strømsatsingen til Circle K, Joachim Hartmann.
‒ Dessverre er det ikke alltid lett å vurdere de ulike tilbudene fra kraftselskapene, legger han til.
I undersøkelsen kom det fram at pris var viktig for 83 prosent av de som svarte i Østfold, mens redusert strømforbruk kun var viktig for 55 prosent.
En ting som ikke hjelper på strømforbruket, er elbiler. For i takt med at strømprisen skyter i været velger også stadig flere elbiler.
– I august lå elbilandelen av nybilsalget i Østfold på 71 prosent. Det viser at markedet og bransjen vår er i endring. Vi selger energi på stasjonene våre, nå skal vi også selge energi i de tusen hjem, sier Preben Kristiansen, leder for den nye satsingen Circle K Strøm.
Å vite hva det faktisk koster når man stopper på en lynlader for å fylle batteriet er ikke så lett, og strømselskapene har også fått kritikk for sine uoversiktlige prisstrukturer for boligstrøm.
– Når folk ikke skjønner hva prisen blir før første regning dukker opp i nettbanken, så går det på tilliten løs. Det bør ikke bransjen være villig til å leve med. Det er viktig for oss å tilby et så oversiktlig produkt som mulig, understreker Kristiansen.
– Strøm skal være enkelt å forstå, og derfor operer vi ikke med noen form for påslag, kun en lav fast månedsavgift, legger han til.
Kantar-undersøkelsen viser at to av tre mente det er vanskelig å orientere seg i kraftmarkedet, mens 41 prosent svarte at de vet omtrent hvor spotprisen – altså markedsprisen på strøm fra kraftbørsen NordPool – ligger.
– Når vi ber disse om å oppgi hva spotprisen er, så tar de fleste grundig feil, forteller Hartmann.
Han mener funnene harmonerer med undersøkelser som Circle K har gjennomført for eget bruk. Denne viser at mange strømkunder tror de har en bedre avtale enn de faktisk har.
– For eksempel er en ikke ubetydelig andel nordmenn skråsikre på at de ikke betaler påslag på strømmen i dag. Når vi så ser på hvilke avtaler de har, så ser vi jo at dette ikke stemmer, sier Hartmann.
Circle K har en over 100 år lang historie rundt drivstoffutsalg, og det hele startet med Norsk Brændselsolje etablert i 1920.
Bensinstasjonene har siden vært kjent under navn som MIL, BP, Norol og Statoil, og kjeden som i dag har nærmere 500 utsalgssteder er nå eid av canadiske Couche-Tard.
Les også: