Korona-krisen går gått meget hardt utover den britiske bilindustrien,
hvor alle pilene har pekt rett ned etter at covid-19 begynte å spre seg i mars.
nesten helt brakk. I april falt dette med ufattelige -97,3 prosent, og selv
lille Norge fikk registrert flere biler enn kongedømmet med mer enn tidobbelt
så mange mennesker. I april endte nybilsalget i Storbritannia på fattige 4.321
nybiler, og selv om det heldigvis er en forbedring i mai er den ikke så veldig
stor. Tall fra bilorganisasjonen SMMT viser at det ble registrert
20.247 nybiler i mai, den dårligste mai-måneden siden 1952. Dette er en nedgang på -89,0 prosent, og 163.477 færre registeringer
enn mai 2019. 12.900 av nybilene ble kjøpt av private, mens 6.638 var
flåtesalg. Totalt er nå salget mer enn halvert i 2020, og det er
registrert akkurat over en halv million biler i Storbritannia så langt i år
sammenlignet med én million i samme periode i fjor. Men det er nå lys i tunnelen, og denne uka letter britene på restriksjonene og stengte bilforhandlere kan igjen åpne opp.
etter å ha blitt slått knock-out av covid-19, og det ble for eksempel kun
produsert 15 nyttekjøretøy i april. Ja, kun 15 nye slike biler. SMMT har tidligere kalkulert at det koster 61 millioner pund
hver eneste dag å ha stengte bilforhandlere, så det er enorme summer knyttet
til dette virkemiddelet som var nødvendig for å stagge virusspredningen. Totalt er det 4.900 nybilforhandlere i Storbritannia, så det
er svært mange jobber knyttet bare til nybilsalget. I Norge har nybilsalget berget seg brukbart, og i mai var
fallet på -39 prosent og i april på -34 prosent. Les også: