Første europeiske BYD Tang levert i Oslo

BYD har lenge drømt om å selge personbiler også i Europa, og torsdag ble den til virkelighet. Og selvsagt var det en nordmann som fikk levert den aller første.


Til tross for en voldsom oppblomstring i antall nye bilmerker grunnet elbilsatsingen, er det fortsatt velkjente merker som dominerer salgslistene til personbilene her hjemme. Men noen nye har kommet til, slik som Polestar og Xpeng.

Nå kan vi også legge BYD til den listen.

-->
Det kinesiske merket ble grunnlagt i 1995, og skiller seg ut fra de fleste andre ved at de faktisk produserer alt rundt en elbil selv. Dette inkluderer drivsystemer, batterier, drivmotorer og motorstyringssystemer.

På batterisiden har de også utmerket seg med en særegen løsning kalt Blade. Her pakkes batteriene på en spesiell måte som utnytter plassen bedre, og som også skal gjøre de langt mer sikre. Cellene er plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon, derav Blade-navnet.

Men det viktigste er selvsagt hvordan det totale resultatet blir, altså selve elbilen.

Det vet nå de første norske kundene, for importør RSA kunne torsdag levere ut den aller første bilen i Europa ‒ en BYD Tang.

100 slike har nå ankommet Norge, og totalt er det ventet rundt 1.500 BYD Tang til Norge i løpet av 2021.

RSA er en rutinert importør som blant annet tar inn merkene Suzuki, Isuzu og det elektriske varebilmerket Maxus, og har selvsagt alt på plass når BYD nå inntar Norge som det første landet i Europa.

‒ Vi er ekstremt glade for muligheten til å importere BYD-biler, og bidra med elektrifisering her i Norge, sier administrerende direktør i RSA, Frank Dunvold.

– Vår største styrke er et av Nordens mest veletablerte forhandlernettverk, som er klare til å yte god kundeservice og gi kundene den beste merkevareopplevelsen. Vi er glade for å supplere vårt sortiment av bilmerker med en så sterk aktør som BYD.

Det kinesiske merket som allerede er på plass i Europa med elektriske busser har altså hatt en drøm om å selge biler her i Europa, og administrerende direktør for BYD Europa er selvsagt fornøyd med at de endelig er i gang med leveringene.

‒ Norge er det perfekte første land for BYD til det europeiske personbilmarkedet, ettersom Norge er ledende i det elektriske bil-markedet, sier Isbrand Ho.

‒ I likhet med Norge har BYD en visjon om å redusere CO2-utslipp for en bedre framtid, og våre kunder skal alltid være trygge på at vi jobber kontinuerlig for å utvikle teknologi som bidrar til en grønnere verden.

Ikke overraskende starter BYD den europeiske satsingen med en SUV-modell, mer bestemt en 4,87 meter lang og 1,95 meter bred bil ‒ omtrent på størrelse med en Audi e-tron.

Bilen er utstyrt med firehjulstrekk, 509 hk og et dreiemoment på 660 Nm. Det gjør at den nærmere 2,3 tonn tunge bilen klarer 0-100 km/t på 4,6 sekunder, mens toppfarten er satt til 180 km/t.

Som standard leveres den med 7 seter, har et 655 liter bagasjerom, en 12,6-tommers infotainment-skjerm, 12 høyttalere og byr på hele 31 ulike stemningslys.

Rekkevidden er opplyst til 400 kilometer, mens den har hurtiglading på 110 kW som åpner for å fylle batteriet fra 30 til 80 prosent i løpet av 30 minutter.

Startprisen er satt til 599.900 kroner, og RSA skal altså motta rundt 1.500 BYD Tang utover året.

Vi ønsker selvsagt BYD velkommen til Norge, og sender gratulasjoner til alle som kan sette seg inn i en splitter ny BYD Tang i den kommende tiden.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter