Audis spektakulære elbil-konsept kan forandre sin egen lengde

Denne elektriske konseptbilen måler enten 4,94 meter og 5,19 meter, alt ettersom om kjøremodusen er satt til «Sport» eller «Grand Touring». Og ja, den kan kjøre av seg selv.


«Sky is the limit» er det noe som heter, og nå sikter Audi mot himmelsfæren med sitt nye framtidskonsept.

Den spektakulære elbilen er kalt Audi skysphere, og er den første av i alt tre nye konsepter som skal vise framtidens mobilitet. De to andre konseptene heter Audi grandsphere og Audi urbansphere, og samme skal de tre vise alle områder rundt framtidens mobilitet.

Den første skal nå vises fram under den store bilutstilling på golfbanen Pepple Beach i California, en liten kjøretur fra Audis designstudio som ligger i Malibu. Og den er noe helt for seg selv.

Audi skysphere er like godt basert på en rå luksusvogn fra 1930-tallet, nemlig Horch 853. Denne sto Horch & Cie bak, et av de fire merkene som fusjonerte og ble til Audi (ja, derfor de fire ringene i logoen).

Horch 853 var en voldsom «gangster-roadster» som vi kjenner fra mafiafilmene, og målte godt over 5 meter i lengden. Denne var blant andre inspirasjonen for designstudioet i Malibu, men nå er det ikke slikt at Audi har lagd seg en gammel mafiabil.

For de har nøyd seg med å etterligne lengden og det lange panseret, for absolutt alt annet er nytt ‒ inkludert framtidige løsninger og ny teknologi.

– Audi har ambisjoner om å forme framtiden for premium mobilitet, sier Elin Sinvervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

‒ Denne framtiden er naturligvis elektrisk, og Audi viser nok en gang at de mener alvor med satsingen på den elektriske drivlinjen. Audi skysphere concept er den første av i alt tre konsepter som skal definere framtiden for premium, elektrisk mobilitet – og den skuffer ikke, mener hun, og legger til:

‒ Både hva design og teknologi angår, er det liten tvil om i hvilken retning Audi ønsker å gå, og at de kommer til å være en ledende aktør i utviklingen av framtidens mobilitetsløsninger i premiumsegmentet.

Det aller mest oppsiktsvekkende er altså at bilen kan forandre lengde. Jepp, den kan både være en lang Grand Touring og en litt kortere Sport-utgave, alt avhengig av hva føreren velger av kjøremodus.

Dette høres ut som noe fra sci-fi-filmene, og er ganske så genialt. Audi benytter noe så spektakulært som en variabel akselavstand, og har på samme tid laget sideskjørtene slik at de kan gå inn i hjulbuene når lengden forandres.

Elektriske motorer og annen mekanikk gjør at karosseri- og rammekomponentene kan skyves 250 mm, slik at både akselavstanden og den totale lengden endres. Samtidig kan bakkeklaringen justeres med 10 mm.

Med forkortet akselavstand blir bilen til en 4,94 meter lang roadster i Sport-modus, og med en lavere bakkeklaring og firehjulsstyring bør kjøreegenskapene være godt ivertatt til tross for sin tross alt store lengde.

Audi selv sammenligner denne løsningen som å få to biler på en gang ‒ milslukeren A8 L og den mer sportslige Audi RS e-tron GT.

Tyskerne sier ikke så mye om teknologien under skallet, men understreker at den befinner seg på nivå 4 på den selvkjørende skalaen. Det gjør at skysphere i selvkjørende modus gjemmer unna ratt og pedaler, noe som gjør hele bilen om til en luksuriøs lounge på fire hjul også for personen i venstre forsete.

Innsiden er inspirert av art deco-stilen, mens det er en 632 hk sterk elmotor som driver bakhjulene. Og det bør holde, for her har Audi holdt matchvekten nede i rundt 1.800 kilo. Audi opplyser at bilen kan klare 0-100 km/t på rundt 4 sekunder.

Batteriet er planlagt til over 80 kWh, og det bør gi en rekkevidde på over 500 kilometer om bilen kjøres normalt.

De fire ringene har også gitt skysphere enda mer komfortabel luftfjæring, og denne tar Audi-løsningen ytterligere et trinn opp på evolusjonsstigen.

Her er det tre uavhengige luftkamre som bør sørge for en ganske så komfortabel grunninnstilling. Her kan også enkeltkamre deaktiveres under for eksempel sportslig kjøring, og dermed blir fjæringsresponsen mer progressiv og bilen vil krenge mindre.

Det hjelper selvsagt også at det er mulig å senke bilen med 10 mm om Sport aktiveres, og i tillegg gir denne funksjonen også mindre luftmotstand og dermed mer rekkevidden ved langkjøring.

Audi legger altså lista ganske så høyt med det første av tre framtids-konsepter de skal vise fram, og vi ser fram til hva både Audi grandsphere og Audi urbansphere kan vise til.

Det bør bli ganske spektakulært, iallfall om disse to skal følge opp det første konseptet.

Og her er bilder den, framtidsvisjonen Audi skysphere concept:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter