HjemElbilerAudis spektakulære elbil-konsept kan forandre sin egen lengde

Audis spektakulære elbil-konsept kan forandre sin egen lengde

Denne elektriske konseptbilen måler enten 4,94 meter og 5,19 meter, alt ettersom om kjøremodusen er satt til «Sport» eller «Grand Touring». Og ja, den kan kjøre av seg selv.

«Sky is the limit» er det noe som heter, og nå sikter Audi mot himmelsfæren med sitt nye framtidskonsept.

- Annonse -

Den spektakulære elbilen er kalt Audi skysphere, og er den første av i alt tre nye konsepter som skal vise framtidens mobilitet. De to andre konseptene heter Audi grandsphere og Audi urbansphere, og samme skal de tre vise alle områder rundt framtidens mobilitet.

Den første skal nå vises fram under den store bilutstilling på golfbanen Pepple Beach i California, en liten kjøretur fra Audis designstudio som ligger i Malibu. Og den er noe helt for seg selv.

Audi skysphere er like godt basert på en rå luksusvogn fra 1930-tallet, nemlig Horch 853. Denne sto Horch & Cie bak, et av de fire merkene som fusjonerte og ble til Audi (ja, derfor de fire ringene i logoen).

Horch 853 var en voldsom «gangster-roadster» som vi kjenner fra mafiafilmene, og målte godt over 5 meter i lengden. Denne var blant andre inspirasjonen for designstudioet i Malibu, men nå er det ikke slikt at Audi har lagd seg en gammel mafiabil.

- Annonse -

For de har nøyd seg med å etterligne lengden og det lange panseret, for absolutt alt annet er nytt ‒ inkludert framtidige løsninger og ny teknologi.

– Audi har ambisjoner om å forme framtiden for premium mobilitet, sier Elin Sinvervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

‒ Denne framtiden er naturligvis elektrisk, og Audi viser nok en gang at de mener alvor med satsingen på den elektriske drivlinjen. Audi skysphere concept er den første av i alt tre konsepter som skal definere framtiden for premium, elektrisk mobilitet – og den skuffer ikke, mener hun, og legger til:

‒ Både hva design og teknologi angår, er det liten tvil om i hvilken retning Audi ønsker å gå, og at de kommer til å være en ledende aktør i utviklingen av framtidens mobilitetsløsninger i premiumsegmentet.

- Annonse -

Det aller mest oppsiktsvekkende er altså at bilen kan forandre lengde. Jepp, den kan både være en lang Grand Touring og en litt kortere Sport-utgave, alt avhengig av hva føreren velger av kjøremodus.

Dette høres ut som noe fra sci-fi-filmene, og er ganske så genialt. Audi benytter noe så spektakulært som en variabel akselavstand, og har på samme tid laget sideskjørtene slik at de kan gå inn i hjulbuene når lengden forandres.

Elektriske motorer og annen mekanikk gjør at karosseri- og rammekomponentene kan skyves 250 mm, slik at både akselavstanden og den totale lengden endres. Samtidig kan bakkeklaringen justeres med 10 mm.

Med forkortet akselavstand blir bilen til en 4,94 meter lang roadster i Sport-modus, og med en lavere bakkeklaring og firehjulsstyring bør kjøreegenskapene være godt ivertatt til tross for sin tross alt store lengde.

Audi selv sammenligner denne løsningen som å få to biler på en gang ‒ milslukeren A8 L og den mer sportslige Audi RS e-tron GT.

Tyskerne sier ikke så mye om teknologien under skallet, men understreker at den befinner seg på nivå 4 på den selvkjørende skalaen. Det gjør at skysphere i selvkjørende modus gjemmer unna ratt og pedaler, noe som gjør hele bilen om til en luksuriøs lounge på fire hjul også for personen i venstre forsete.

Innsiden er inspirert av art deco-stilen, mens det er en 632 hk sterk elmotor som driver bakhjulene. Og det bør holde, for her har Audi holdt matchvekten nede i rundt 1.800 kilo. Audi opplyser at bilen kan klare 0-100 km/t på rundt 4 sekunder.

Batteriet er planlagt til over 80 kWh, og det bør gi en rekkevidde på over 500 kilometer om bilen kjøres normalt.

De fire ringene har også gitt skysphere enda mer komfortabel luftfjæring, og denne tar Audi-løsningen ytterligere et trinn opp på evolusjonsstigen.

Her er det tre uavhengige luftkamre som bør sørge for en ganske så komfortabel grunninnstilling. Her kan også enkeltkamre deaktiveres under for eksempel sportslig kjøring, og dermed blir fjæringsresponsen mer progressiv og bilen vil krenge mindre.

Det hjelper selvsagt også at det er mulig å senke bilen med 10 mm om Sport aktiveres, og i tillegg gir denne funksjonen også mindre luftmotstand og dermed mer rekkevidden ved langkjøring.

Audi legger altså lista ganske så høyt med det første av tre framtids-konsepter de skal vise fram, og vi ser fram til hva både Audi grandsphere og Audi urbansphere kan vise til.

Det bør bli ganske spektakulært, iallfall om disse to skal følge opp det første konseptet.

Og her er bilder den, framtidsvisjonen Audi skysphere concept:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her