Første elektrisk pickup klar for Europa

Store merker som Toyota, Ford, Volkswagen og Nissan må alle se seg slått av Maxus når det kommer til den første helelektriske pickupen i Europa.


Over den store dammen er det for tiden ganske elektriske tilstander i pickup-markedet. Ford har kommet med elektrisk versjon av bestselgeren F-150, Chevy har på gang en elektrisk versjon av Silverado, GM har sin elektriske Hummer og et spesialmerke som Rivian er allerede godt i gang.

Og bare så det er nevnt ‒ til neste år er også Tesla på plass med sin Cybertruck ‒ en potensiell bestselger som mange venter spent på.

Analysebyrået P&S Intelligence sa tidligere i år at det var ventet at det amerikanske elektriske truck-markedet i 2030 mest sannsynlig vil være på ekstreme 15 milliarder dollar, noe som også inkluderer de mange pickupene.

Her i Europa har vi alltid hengt litt etter USA når det kommer til pickuper, men det siste tiåret har slike biler blitt stadig mer populære. Så i disse elbil-tidene skulle man kanskje tro at helelektriske pickuper allerede var på plass, for her ruller det allerede elbiler, elbusser og el-lastebiler.

Men nei, det er de ikke.

Den første blir faktisk et ganske så ferskt merke her i Europa, nemlig Maxus. Og de store produsentene har all grunn til å se opp for disse.

Maxus tilhører nemlig kinesiske SAIC Motor som selger flere biler enn de aller fleste produsentene bare kan drømme om. I 2021 solgte de 5,8 millioner biler, og det var bare i Kina. Og ja, det er også eierne av britiske MG, som jo har opplevd en ny vår med sine elektriske biler.

Når det gjelder Maxus er det 11 år siden merket ble grunnlagt, og de fokuserer på litt større biler ‒ flerbruksbiler, pickuper, SUV-modeller, varebiler og små lastebiler.

Og den elektriske tiden har også ført til en europeisk satsting, og lengst i nord er den norske importøren RSA en viktig brikke de står bak Maxus-satstingen i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Island, Færøyene og Grønland.

Det er allerede en rekke elbiler på plass i det norske markedet, anført av varebilen e-Deliver 3 og SUV-modellen Euniq 5. Og snart dukker det opp en potensiell ny favoritt.

Allerede i fjor bekreftet Maxus at pickupen Maxus eT90 kommer til Norge, og nå er det klart at det skjer i år. Og dermed er også spesifikasjonene og prisen klar.

Slik ser den litt historiske pickupen ut:

Den aller første helelektriske pickupen som blir tilgjengelig i Europa kommer med et batteri på 88,5 kWh netto og har en oppgitt rekkevidde på 330 kilometer. RSA opplyser ikke noe om ladekapasitet.

Men de påpeker at ettersom eT90 er godkjent som en N1 varebil er den WLTP-testet med tung last, mens elbiler blir testet uten last og passasjerer.

Elmotoren utvikler 204 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm, og den kommer også med batterivarmer som standard.

Maxus eT90 er en ganske så stor bil som måler 5,37 meter i lengden og 1,9 meter i bredden, og kan ta 1.000 kilo med nyttelast og kan også leveres med hengerfeste ‒ men hengervekten er foreløpig ikke bekreftet.

På innsiden er den utstyrt med en 10,3-tommers berøringsskjerm, har 6-veis setejustering for føreren og 4-veis setejustering for frontpassasjer, er utstyrt med Apple CarPlay, skinnseter og 2-veis-justerbart skinnratt.

RSA kan også fortelle at sikkerheten er ivaretatt med blant annet med elektronisk stabilitetskontroll, ryggekamera, parkeringssensor og Hill Decent Control.

‒ Vi gleder oss til å lansere Europas aller første elektriske pickup, i et segment som tidligere kun har vært forbeholdt fossildrevne biler, sier salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen.

‒ Vi opplever en ekstremt stor interesse rundt pickupen, og har bestilt et stort antall biler. De først bilene vil leveres i løpet av inneværende år, men vi åpner for forhåndsbestilling allerede nå.

Den vil også komme i flere varianter.

‒ I første omgang skal vi selge eT90 som 5-seter, men vi vil se på mulighetene for å gjøre lokale tilpasninger til 2-seters-varianter for å kunne motta elvarebil-fordeler for firmakunder, sier Jahnsen.

RSA er blant de aller mest erfarne her i landet når det kommer til pickuper, for de har i en årrekke stått bak den norske satsingen rundt Isuzu, en av de tre store i pickupmarkedet i Norge sammen med Toyota og Ford.

Den spesialkompetansen skal de bruke for å gjøre Maxus eT90 best mulig preppet for norsk bruk.

‒ Vi har store forventninger til mottakelsen av eT90. Vi treffer et helt nytt segment hvor bilen fungerer vel så bra som en livsstils-bil/familiebil, som den treffer næringsmarkedet, sier salgssjefen hos Maxus.

Et ess blir utvilsomt prisen, som raskt nærmer seg million for dagens pickuper om man vil ha fem seter i den. Maxus eT90 har fått en startpris rundt det Norges mest populære pickup i fjor har som utgangspris, og starter på 549.900 kroner. En Toyota Hilux med to seter starter på 531.900 kroner.

Her er bilder av pickupen som baner vei for elpickupene i Europa, Maxus eT90.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter