Tilbake i august kunngjorde Audi at de skulle inn i Formel 1 fra og med 2026, og sa på samme tid at de ville annonsere en partner i ganske nær framtid. Grunnen til at de valgte 2026 som en start er at F1 da skal over på nye regler som elektrifiserer effektuttaket til kraftenhetene enda mer, og denne består av en elektrisk motor, batteri, kontrollelektronikk og en forbrenningsmotor. Dette er altså et hybrid drivsystem, hvor elmotoren blir tilnærmet like sterk som forbrenningsmotoren, 544 hk. Audi, som er godt i gang med å vri fokus over på elbiler, har tidligere sagt at det er en forutsetning at turbomotoren, en 1.6-liters V6, blir langt mer miljøvennlig, og at disse drives av et avansert og bærekraftig drivstoff. En siste ting som Audi satte som forutsetning, og som de styrer selv, er at drivsystemet skal utvikles hjemme i Tyskland. Og denne jobben er de allerede godt i gang med, for allerede nå har Audi Formula Racing mer enn 120 ansatte. Det tyske bilmerket ville ikke si hvem de skulle samarbeide med, men signalene som kom på samme tid var ikke til å misforstå. Alfa Romeo gikk nemlig ut samme dag og annonserte at deres satsting i F1 foreløpig kun løp ut 2023, og at de skal evaluere hva de skal gjøre etter dette. Selskapet Alfa samarbeider med er Sauber, og nå er det altså klart at de blir en partner av Audi. ‒ Vi er glade for å ha fått en så erfaren og kompetent partner for vårt ambisiøse Formel 1-prosjekt, sier Oliver Hoffmann, styremedlem for teknisk utvikling hos Audi. ‒ Vi kjenner allerede Sauber Group med dets toppmoderne anlegg og erfarne team fra tidligere samarbeid, og er overbevist om at vi sammen vil danne et sterkt team. Audi Sport bruker regelmessig Saubers høyteknologiske vindtunnel som kun ligger noen timer kjøretur fra Audi Motorsport Competence Center i Neuburg, og de har blant annet samarbeidet om Le Mans og DTM.
