Tilbake i august kunngjorde Audi at de skulle inn i Formel 1 fra og med 2026, og sa på samme tid at de ville annonsere en partner i ganske nær framtid.
Grunnen til at de valgte 2026 som en start er at F1 da skal over på nye regler som elektrifiserer effektuttaket til kraftenhetene enda mer, og denne består av en elektrisk motor, batteri, kontrollelektronikk og en forbrenningsmotor. Dette er altså et hybrid drivsystem, hvor elmotoren blir tilnærmet like sterk som forbrenningsmotoren, 544 hk.
-->
Audi, som er godt i gang med å vri fokus over på elbiler, har tidligere sagt at det er en forutsetning at turbomotoren, en 1.6-liters V6, blir langt mer miljøvennlig, og at disse drives av et avansert og bærekraftig drivstoff.
En siste ting som Audi satte som forutsetning, og som de styrer selv, er at drivsystemet skal utvikles hjemme i Tyskland. Og denne jobben er de allerede godt i gang med, for allerede nå har Audi Formula Racing mer enn 120 ansatte.
Det tyske bilmerket ville ikke si hvem de skulle samarbeide med, men signalene som kom på samme tid var ikke til å misforstå. Alfa Romeo gikk nemlig ut samme dag og annonserte at deres satsting i F1 foreløpig kun løp ut 2023, og at de skal evaluere hva de skal gjøre etter dette.
Selskapet Alfa samarbeider med er Sauber, og nå er det altså klart at de blir en partner av Audi.
‒ Vi er glade for å ha fått en så erfaren og kompetent partner for vårt ambisiøse Formel 1-prosjekt, sier Oliver Hoffmann, styremedlem for teknisk utvikling hos Audi.
‒ Vi kjenner allerede Sauber Group med dets toppmoderne anlegg og erfarne team fra tidligere samarbeid, og er overbevist om at vi sammen vil danne et sterkt team.
Audi Sport bruker regelmessig Saubers høyteknologiske vindtunnel som kun ligger noen timer kjøretur fra Audi Motorsport Competence Center i Neuburg, og de har blant annet samarbeidet om Le Mans og DTM.
Sauber går altså fra Alfa til Audi, og er godt fornøyd med akkurat det.
‒ Audi er den beste partneren for Sauber Group, sier Finn Rausing, styreleder i Sauber Holding.
‒ Det er tydelig at begge selskapene deler samme verdier og visjon. Vi ser fram til å nå våre felles mål med et sterkt og vellykket partnerskap.
Også sjefen hos Audi Formula Racing tror partnerskapet vil bære frukter.
‒ Sauber er en førsteklasses partner for bruk av Audi Power Unit, sier Adam Baker, administrerende direktør.
‒ Vi ser fram til å jobbe med et erfarent team som har bidratt til å forme mange epoker av Formel 1-historien. Sammen ønsker vi å skrive neste kapittel som starter i 2026.
Audi er altså godt i gang med jobben, men det tar åpenbart veldig lang tid å utvikle drivenheter for verdens raskeste biler. De første testene av Audis F1-bil med denne enheten skal ikke gjøres før i 2025, mens nye lokaler i Neuburg skal være ferdig til neste år.
Det tyske merket som er en del av den store Volkswagen-gruppen sier også at de skal kjøpe seg inn i Sauber, men opplyser ikke hvor stor andel de ønsker å kjøpe.
Sauber utstyrt med en motor fra Ferrari vil delta i Formel 1 under sitt eget navn i 2024 og 2025, før de altså blir til Audi i 2026.
Hva som skjer med Alfa Romeo er altså litt mer uklart. Anført av en sulten Valtteri Bottas hadde laget en veldig god start på sesongen, men siste halvdel har vært en sammenhengende nedtur både for Bottas og Alfa.
Men til tross for elendige resultater i det siste er Alfa på 6. plass i lagmesterskapet, mens Bottas er nummer 10 blant førerne med tre løp igjen. 2. fører Zhou Guanyu er helt nede på 18. plass, og har kun tatt poeng i tre av årets 19 kjørte F1-runder.
Les også: