Formel 1-mesterne med minst margin

Åtte ganger har det kun skilt ett poeng mellom verdensmesteren og 2. plassen i formel 1, og en gang skilte det faktisk enda mindre. I år kan det ende med lik poengsum.


Selv Hollywood hadde slitt med å komme opp med et manus så dramatisk som årets avslutning på formel 1-sesongen er.

For britiske Lewis Hamilton og nederlandske Max Verstappen er dønn likt før sesongens aller siste formel 1-løp søndag, og det er duket for en svært spnnende avslutning.

På den ene siden står rutinerte og kalkulerende Hamilton som kjører for Mercedes, som har vunnet mesterskapet de fire foregående årene. Totalt har han vunnet sju VM-titler, og er mestvinnende sammen med legenden Michael Schumacher.

På den andre siden står stortalentet og impulsive Max Verstappen som kjører for Red Bull, som har jaktet sitt første mesterskap i sju år. Hans beste sammenlagts-plassering er to 3. plasser.

Årets sesong startet som de fleste ventet, nemlig med Lewis Hamilton øverst på pallen. Men allerede i det andre løpet viste Max Verstappen at han hadde ambisjoner, og tok seieren der.

Siden har Hamilton hanket inn seks nye seire, mens Vertsappen har vunnet ytterligere sju løp.

Nå er det som kjent ikke kun 1. plasser som gir poeng, så når vi regner på totalen står begge utrolig nok med 369,5 poeng. Så ja, de er dønn likt.

Men ettersom Verstappen har en seier mer så er han i teorien foran. For kan man ikke skille på poeng så teller antall seire.

Det er altså en ørliten fordel nederlenderen, så om begge ender opp uten poeng under helgens Abu Dhabi Grand Prix vil Verstappen klarte opp på det øverste trinnet.

Så dermed kan Verstappen bare kjøre på Hamilton, og sørge for at begge bryter? Nei, så enkelt er det ikke, for det internasjonale bilsportforbundet FIA har nemlig understreket at det er mulig å trekke førere for poeng om de finner noe usportslig ute på banen.

Og med tanke på reaksjonene som kom etter forrige helgs Saudi Arabia Grand Prix, hvor flere beskyldte Verstappen for å bråbremse rett foran Hamilton for å ødelegge for briten, er vi ganske så sikre på at ingen vil sabotere med vilje under søndagens løp.

Men at det kommer til å bli dramatikk er ganske så sikkert, for her er det rett og slett vinn eller forsvinn.

Det har det vært mange ganger, for formel 1-historien er full av dramatiske avslutninger.

Totalt har VM-pokalen blitt delt ut 71 ganger, hvor italienske Nino Farina (Battista «Pinin» Farina var onkelen) tok den aller første i 1950.

Hamilton og Schumacher er altså de mestvinnende med sju VM-titler hver, mens argentinske Juan Manuel Fangio er nummer tre på adelskalenderen med fem titler.

En rekke mesterskap har blitt avgjort under den siste runden, og mer eksakt har dette skjedd 28 ganger. Sist gang var i 2016, og også den gang ble det svært så dramatisk. For det var nemlig to lagkamerater som ikke var på talefot som hadde en innbitt kamp ‒ tyske Nico Rosberg og britiske Hamilton.

Laget de kjørte for var tyske Mercedes-AMG Petronas F1, som på toppen av det hele har hovedkvarter i England.

Rosberg tok til slutt tittelen, men det var bare så vidt. Hamilton var i front under siste løp, men for hans del måtte også Rosberg bli dårligere enn den 2. plassen han lå an til å få i det løpet. Briten slakket av og sperret Rosberg, slik at både Sebastian Vettel og Verstappen tok igjen tetduoen.

En febrilsk Rosberg klarte å holde de to bak seg, og med 2. plassen vant han mesterskapet med fem poeng ned til Hamilton.

Nico, sønnen til Keke Rosberg, den første finske føreren som ble verdensmester da han gikk til topps i 1982, med ja, en luke på fem poeng, var så lei det sure miljøet i laget at han rett og slett la opp etter 2016-sesongen.

Men fem poeng er langt unna den minste seiersmarginen, og åtte ganger har mesterskapet blitt vunnet med et forsprang på kun ett eneste poeng.

Her er den listen:

  • 1958: Mike Hawthorn, Storbritannia. 42 poeng. Stirling Moss, Storbritannia. 41 poeng
  • 1961: Phil Hill, USA. 34 poeng. Wolfgang von Trips, Tyskland. 33 poeng
  • 1964: John Surtees, Storbritannia. 40 poeng. Graham Hill, Storbritannia. 39 poeng
  • 1976: James Hunt, Storbritannia. 69 poeng. Niki Lauda, Østerrike. 68 poeng
  • 1981: Nelson Piquet, Brasil. 50 poeng. Carlos Reutemann, Argentina. 49 poeng
  • 1994: Michael Schumacher, Tyskland. 92 poeng. Damon Hill, Storbritannia. 91 poeng
  • 2007: Kimi Räikkönen, Finland. 110 poeng. Lewis Hamilton, Storbritannia. 109 poeng
  • 2008: Lewis Hamilton, Storbritannia. 98 poeng. Felipe Massa, Brasil. 97 poeng

Når det gjelder 2007, endte faktisk spanske Fernando Alonso også kun ett poeng bak.

Både han, Räikkönen og Hamilton kunne bli verdensmester før den avsluttende runden, men Räikkönen var kaldest da det gjaldt som mest og sikret seg tittelen med seier i det siste løpet i Brasil.

Men ett poeng er ikke den minste seiersmarginen, for tilbake i 1984 måtte desimalene hentes fram.

Det var en rekke stjerner som stilte til start denne sesongen, inkludert Niki Lauda, franske Alain Prost, Nelson Piquet, Keke Rosberg, brasilianske Ayrton Senna og britiske Nigel Mansell.

Av disse vant Rosberg ett løp og Piquet vant to av rundene, og resten av seirene gikk til de to store duellantene ‒ Lauda og Prost.

Franskmannen tok flest seire gjennom sesongen, sju stykker, mens føreren fra Østerrike var hakket mer stabil. Lauda tok fem seire, men tok også fire 2. plasser mot Prosts ene.

Det løpet som skulle bli helt avgjørende var det mest prestigetunge, Monaco Grand Prix.

Et unormalt tungt regn skylte nemlig over rivieraen på løpsdagen, og etter den 31. runden ble løpet rødflagget og stanset.

Akkurat når det skjedde var svært så kontroversielt.

Prost som ledet hadde allerede på runde 29 febrilsk veivet med armene for å få løpet stoppet, for han ville dermed vinne løpet. Og han slet voldsomt med bremsene.

Da han igjen passerte start/mål-linjen på runde 31 veivet han nok en gang, og mot slutten av runde 32 kom rødflagget. Senna passerte Prost rett før målstreken på den runden.

Men Prost ble reddet av en regel som sa at den siste runden alle bilene hadde passert skulle telle, og det var runde 31.

Han som bestemte rødflagget het Jacky Ickx, som var en fører for Rothmans Porsche som deltok i annen motorsport. Og Prosts McLaren var utstyrt med en Porsche-motor.

Det hele endte med at Senna ble «frarøvet» seieren og Ickx, som hadde tatt avgjørelsen på egenhånd, fikk fyken som racekontrollør.

Prost jublet der og da, men de som ler sist ler som kjent best. Nå var riktignok ikke det Senna, men Lauda.

For med kun 31 fullførte runder ble ikke 75 prosent av løpet gjennomført, og dermed ble det kun delt ut halve poeng. Og det skulle koste Prost VM-tittelen.

Lauda endte nemlig opp med 72 poeng, mens Prost endte på 71,5 poeng.

Den rekorden kan altså bli slått søndag. Om verken Verstappen eller Hamilton tar poeng, ender de altså likt ‒ med Verstappen som mester grunnet flere seire.

De kan også bli likt om en blir nummer 9 og den andre nummer 10, og sistnevnte setter løpets raskeste runde.

Sist to førere kunne bli likt før den avgjørende runden var helt tilbake i 1974, og da sto kampen mellom brasilianske Emerson Fittipaldi og Clay Regazzoni fra Sveits.

Dessverre fikk Regazzoni teknisk trøbbel under løpet i USA, og Fittipaldi sikret tittelen med en 4. plass og tre poeng foran sin sveitsiske rival. Dette løpet huskes dessverre for Helmut Koinigg fra Østerrike mistet livet da bilen hans gikk rett gjennom et rekkverk.

Årets formel 1-sesong avgjøres altså på søndag, og som vanlig sendes det direkte på Viasport 1 søndag ettermiddag.

Så får vi se hvem som blir vinneren til slutt ‒ den litt eldre og seiersvante Hamilton eller den litt yngre og seiersjaktende Verstappen.

Det er bare å finne fram popkornet og feste setebeltet, for dette kommer til å bli heseblesende moro.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport