Toyota GR86 er lansert

Toyota har lansert sin tredje GR-modell, som ikke overraskende er en mer sportslig versjon av GT86-modellen.


Under årets WRC var Toyota Gazoo Racing nok en gang suverene, og tok dobbeltseier med Sébastien Ogier som verdensmester og Elfyn Evans som sølvvinner.

Dette var tredje året på rad at det japanske teamet får verdensmesteren i rally, og de har for lengst feiret med en ekstra sprek versjon av Yaris.

Det er nemlig en Yaris WRC som brukes i rally-VM, og dermed kom også ideen om en rallyinspirert versjon som kundene kunne kjøpe.

Og motorsportavdelingen forkortet GR hjalp mer enn gjerne til, så dermed så GR Yaris dagens lys.

Avdelingen har også kastet seg over Supra som i enda mer sportslig utgave dermed heter GR Supra, og nå er også den tredje GR-utgaven lansert.

Heller ikke denne modellen er noen overraskelse.

Toyota kan spore sin sportsbil-historie helt tilbake til Sports 800 i 1962 og berømte 2000 GT som er en ekte Bond-bil, for å ikke glemme Celica og MR2 i tillegg til Supra.

I nyere tid har de fulgt opp disse sammen med Subaru, for de lagde to tilnærmet identiske sportsbiler som i Toyota-klær het GT86 og som Subaru kalte for BRZ.

Toyota GT86 har den morsomme kombinasjonen av en motor foran og hjuldriften bak, og hyller både 2000 GT med sitt lange panser og Sports 800 med sin boxer-motor.

GR-avdelingen har tatt en rekke grep som skal gjøre den til en enda morsommere kjøremaskin, men de understreker at GR86 også fungerer utmerket i hverdagen.

Motoren er den samme boxer-motoren, vel, selve sylinderblokken er den samme, for motoren har gått fra 1.9 liter til 2.4 liter. Kreftene spretter fra 200 hk til 234 hk, og dreiemomentet øker fra 205 Nm til 250 Nm.  

Sprinten går unna på 6,3 sekunder (6,9 sek med automatgir), og den med manuelle gir har en toppfart på 226 km/t. Den med automatkasse gir seg på 216 km/t.

GR-gjengen har også brukt enda mer lette og sterke materialer, som aluminium, og bilen veier inn til pene 1.270 kilo. Toyota sier selv at dette mest sannsynlig blir den letteste 4-seters coupé i segmentet.

Den har også fått en rekke aerodynamiske detaljer som skal sørge for enda bedre grep, og er også senket og dermed fått et lavere tyngdepunkt.

Chassiset er også stivet opp og forsterket, og GR-folkene har ytterligere forbedret ting som oppheng/understell, eksosanlegg, styring og bremsene, og på innsiden har de satt inn mer kjørerelaterte instrumenter og dashbord.

Så ja, det er en ganske så ny og mer potent modell.

Toyota GR86 har nå fått sin europeiske lansering, og skal være på plass i løpet av våren.

Det er foreløpig ikke noen offisiell norsk pris på denne, men ettersom både GR Yaris (562.400 kr) og GR Supra (661.000 kr) kan bestilles regner vi med at Toyota Norge også kommer opp med en pris på GR86.

For den gjør iallfall ikke skam på sportsbil-tradisjonen til Toyota, noe bildene under er gode bevis på.

Les også:

Les mer om:

Nyheter