Nico Rosberg har tidligere fått juling av en Tesla, og klok av skade blir han en av de 150 eiere av verdens raskeste bil ‒ helelektriske Rimac C_Two. Se video.
Nico Rosberg, sønn av finske Keke Rosberg som ble verdensmester i formel 1 tilbake i 1982, hoppet meget overraskende av formel 1-sikruset bare dager etter at han selv var blitt verdensmester i 2016.
Den offisielle grunnen var at han ville tilbringe mer tid med familien, men en annen faktor var nok at lagkameraten het Lewis Hamilton ‒ et enda større formel 1-talent. Briten har siden vunnet VM i 2017, 2018 og 2019.
-->
Tyskeren fant raskt sin nye nisje, nemlig YouTube. Ja, han er nå en vlogger.
Hyggelige og sjarmerende Rosberg tester biler, og motorsykler, på YouTube, noe som også har gjort sitt til at han har fått øynene opp for elektriske biler. 35-åringen har faktisk blitt så interessert i ny teknologi at han har investert i over 20 grønne oppstart-selskaper i tillegg til formel E.
Muligens har interessen for elbiler alltid vært der, men den godeste Rosberg fikk seg en skikkelig vekker da han utfordret en Tesla Model 3 til et aldri så lite dragrace i Monaco. Rosberg var sikker på å vinne, ettersom han satt bak rattet på superbilen Porsche GT2 RS ‒ noe av det verste Porsche har å tilby.
Det gikk ikke helt som planlagt, som du skal få se om litt.
Interessen for elbiler og karrieren som videologger førte han også til kroatiske Mate Rimac, som sammen med Elon Musk er gudfedrene i elbil-verden.
Rosberg var nemlig på jakt etter en elektrisk hyperbil han skulle kjøpe, og da han besøkte Rimac var han solgt.
Rimac har nemlig fått til så imponerende ting at store selskaper og kjente merker nærmest har stått i kø for å få innpass, og noen har også fisket opp sjekkheftet. Porsche, jepp, de med bilen Rosberg fikk seg en lærepenge med, har kjøpt seg inn og eier over 15 prosent av aksjene. Hyundai Motor Group, med elbiler fra både Hyundai og Kia, har slengt nærmere 800 millioner kroner i bordet for å få innpass.
Andre partnere er noen av de mest imponerende merkene du finner, som svenske Koenigsegg, britiske Aston Martin og italienske Automobili Pininfarina som har på gang egne biler.
Grunnen er drivverket og teknologien, ja, akkurat de samme områdene som Tesla har blitt kjent for.
Men Rimac har faktisk fortsatt ikke fått ferdig sin første serieproduserte bil.
Eventyret startet med C_One, konsept nummer én, og denne ble kjent for verdens mest pinlige krasj.
Den tidligere programlederen i Top Gear, Richard Hammond, fikk låne denne under et bakkeløp i Sveits i 2017, og det gikk svært så dårlig for den krasjutsatte biljournalisten.
Hammond glemte rett og slett av svingen som fulgte etter at han passerte mållinjen, og bilen føk rett fram, rullet ned en lang skråning ‒ og brant opp på en slette nedenfor.
Der og da gikk en elbil til 20 millioner opp i røyk.
Rimac deppet ikke altfor mye, for de var allerede i gang med C_Two, det neste konseptet som også skal inn i serieproduksjon.
Dette er en hyperbil full av teknologi, og ikke minst har den et drivverk som selv Tesla ikke er i nærheten av.
Bak C_Two står blant annet tidligere sjefer fra både Aston Martin, Tesla og Apple, så vi skjønner godt at bilmerkene står i kø for å høste frukter fra Rimac.
C_Two kan skilte med 1.914 hk og et dreiemoment på vanvittige 2.300 Nm ‒ tilgjengelig fra og med du rører gasspedalen.
Bilen er så kvikk at selv ikke en formel 1-klarer å akselere raskere, og 0-100 km/t går unna på under 2 sekunder. 0-100 mph, 161 km/t, fyker unna på 4,1 sekunder, også det i nærheten av formel 1-bilene.
Og den tidligere verdensmesteren er selvsagt svært så fornøyd med kjøpet, noe du selv kan se av denne vloggen:
C_Two har blitt forsinket på grunn av covid-19, men den nærmer seg nå med stormskritt. Rimac har fått satt opp en ny produksjonslinje i Kroatia, og der skal det rulle ut 150 C_Two-eksemplarer ‒ inkludert den som Rosberg har bestilt.
Rosberg er altså fornøyd, og det er også Mate Rimac som grunnla merket i 2009.
‒ For oss er det en ære at Nico valgte å bli en del av Rimac Automobili-familien, sier Rimac.
‒ Nico er tvers igjennom en god fyr, både som fører, bærekraftig gründer, tekno-elsker og som en framtidsrettet person. Han forstår nøyaktig hva vi vil oppnå med C_Two; ganske enkelt at vi ønsker å sette nye standarder for ytelse ved å bruke avansert elektrisk teknologi utviklet internt her på Rimac Automobili. At en av verdens beste førere kjøper bilen, gir oss den ultimate godkjenningen av design og konstruksjon. Det er en fantastisk følelse.
Like fantastisk var nok ikke Rosbergs følelse da han skulle gruse en Tesla Model 3 på havnen i Monte Carlo.
Vel, Porsche deppet muligens litt mer enn han selv, og Elon Musk klikket nok like på videoen.
Her kan du sjekke ut hvordan det gikk da Rosberg i en Porsche GT2 RS var i duell med en Tesla Model 3:
Les også: