Beregningen er gjort på bakgrunn av tall som Statens vegvesen la fram i oktober, og fordeler seg med et etterslep på vedlikehold av fylkesveiene på rundt 105 milliarder kroner og rassikring rundt disse på 61 milliarder kroner etter at disse er justert til 2024-kroner.
– Forfallet på veinettet må det gjøres noe med. Dårlige veier tar liv i trafikken hvert år, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
‒ Det vil kreve en massiv satsning for å få ned forfallet på fylkesveiene. Bedre vedlikehold er viktig for folks trygghet på hverdagsreisene, men vi er urolige for at regjeringen ikke ser alvoret.
Regjeringen har gjennom Hurdalsplattformen lovet en plan for å få ned forfallet på fylkesvei, skred og ras, og NAF sier at denne er ventet i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) som kommer før påske.
Det er dog knyttet usikkerhet rundt tallgrunnlaget, og flere fylker har ifølge NAF advart om at de faktiske behovene kan være større.
NAF er bekymret for at det ikke er god nok kontroll med tilstanden på veinettet når flere fylker er under oppsplitting.
– Fylkene trenger betydelig større tilskudd fra staten, og planen som skal ta ned forfallet må sikre finansiering over tid. Likevel er vi bekymret for at de faktiske behovene ikke er kartlagt godt nok innen Nasjonal transportplan legges fram. Det kan i verste fall bety at midlene ikke finner veien dit de trengs mest, sier Handagard.
Forfallet på fylkesveiene har økt med mange titalls milliarder de 10 siste årene, og har nå rundet tresifret antall milliarder.
– Nasjonal transportplan må bli en plan for vedlikehold, sier Handagard.
‒ Framover må det ligge like mye prestisje i å åpne en nyasfaltert vei som å klippe snorer på store, bompengefinansierte utbygginger. Folk er krystallklare på at de vil at politikerne prioriterer å ta vare på veiene vi har.
Ifølge NAF er risikoen for alvorlige ulykker nær dobbelt så høy på fylkesveinettet som på riksveinettet, og viser til tidligere tall fra Vegvesenet.
– Det vil kreve en massiv satsning for å få ned forfallet på fylkesveiene. Bedre vedlikehold er viktig for folks trygghet på hverdagsreisene, men vi er urolige for at regjeringen ikke ser alvoret, sier Handagard.
NAF mener at selv med en økt innsats på vedlikehold av fylkesveiene i NTP vil det ta tid å få ned forfallet, og sier at tiden kanskje er inne for å se på organiseringen av veisektoren på nytt.
– Vi har hatt en massiv overføring av ansvar for veiene fra staten til fylkene. Så kom regionsreformen, og nå oppsplitting av flere fylker. Dersom regjeringen ikke får ned forfallet i samarbeid med fylkene, mener vi staten må ta tilbake ansvaret for fylkesveinettet, sier Ingunn Handagard.
Les også: