Bilprodusentene kommer stadig med nye strategier som overgår hverandre når det kommer til elbiler. Jaguar har for eksempel akkurat meldt at de skal bli et rent elbilmerke, mens Land Rover skal komme med seks elbilmodeller.
Det velter altså en grønn bølge over bransjen, hvor tradisjonelle biler nå har blitt utpekt som en slags fiende uten noen framtid. Men det finnes unntak.
-->
Toyota-president Akio Toyoda sa i desember at overgangen går for raskt, og det store problemet er strømforsyningen. Han mente at om Japan forbød elbiler nå, altså i desember, ville de gå tom for strøm til sommeren. Og må man produsere mer strøm, ja, da går det mer CO2 ut i luften. For ikke alle klarer seg med fornybar energi som vi gjør her hjemme, og elbiler ladet på skitten energi er ikke særlig klimavennlige.
Selv Tesla-sjef Elon Musk er bekymret, og har sagt at man må regne med en fordobling av strømforbruket når elbiler blir normen.
I tillegg til at det kommer stadig flere elbiler, blir verden også mer elektrifisert med enda flere produkter og løsninger som trenger elektrisitet.
At strøm faktisk kan være et reelt problem ser vi nå i USA, hvor norske vintertemperaturer har veltet over Texas. Resultatet er at mange millioner har mistet strømmen i kortere eller lengre perioder, for strømnettet klarer rett og slett ikke påkjenning når millioner skrur opp varmen slik de har gjort.
Toyodas eksempel var altså om man forbød tradisjonelle biler i dag, men så fort går selvsagt ikke overgangen.
Jaguar sier at de skal være et rent elbilmerke i 2025, mens Land Rover skal ha kommet med seks rene elbiler innen 2026.
Ford har en lignende strategi for Europa, hvor EU-landene bør være litt bedre forberedt på et høyere strømforbruk enn det strømnettet i Texas åpenbart er.
Det amerikanske bilmerket skal nå investere 1 milliard dollar for å modernisere fabrikken i Køln, som er hovedkvarteret til Ford Europa. Her skal det blant annet produseres en ny elbilmodell for Europa i 2023, og muligens enda en elbilmodell.
Den elektriske satsingen skal gjøre alle Fords bilmodeller her i Europa elektrifiserte i 2026, og da mener merket enten ladehybrider eller elbiler. I tillegg skal alle nyttekjøretøymodeller være tilgjengelige som helelektriske eller ladbare hybrider i 2024.
Men Ford har også tittet helt fram til 2030, og da har de bestemt at alle nybilene de lager for Europa skal være helelektriske. Det er litt av et elektrisk sjokk.
– Dagens store nyhet er en av de viktigste for Ford i Europa på over 90 år, sa toppsjefen i Ford Europa, Stuart Rowley, da planene ble presentert.
‒ Det viser vårt engasjement for Europa, og at en framtid med elektriske biler er selve kjernen i vår strategi for vekst.
Det fysiske resultatet av Fords store satsing på elbiler kommer til Norge i løpet av få uker. Da blir de første eksemplarene av Ford Mustang Mach-E levert ut til kundene, og dette er altså elbilen som baner vei for en elektrisk Ford-framtid her i Europa.
– Vi vil tilby en eksepsjonell bredde av elektrifiserte kjøretøy, alt støttet av digitale tjenester og opplevelser som kundene vil ha. Sammen med vår ledende rolle innenfor salg av nyttekjøretøy vil dette legge grunnlaget for bærekraftig og lønnsom drift for Ford i Europa, mener Rowly.
Toyoda og Toyota er kanskje skeptiske, men også de har innsett at elbilene er kommet for å bli.
Så vi kan forvente oss elbiler også fra den japanske giganten i ganske nær framtid, men en strategi som Jaguar og Ford nå kommer med sitter nok lengre inne.
Les også: