Ford viser fram en ny elbil laget for det europeiske markedet, og det er selveste Explorer som nå kommer i en helt ny drakt. (Fotos: Ford)

Ford viser ny elbil

Ford Explorer blir europeisk og helelektrisk, og går på samme tid rett inn i et brennhett segment som en crossover på 4,46 meter. Se video og bilder.


Gode, gamle Ford Explorer. Dette er en SUV som har vært i produksjon helt siden 1990, og i 2019 kunne Ford presentere den 6. generasjonen som da hadde vokst seg skikkelig stor ‒ over 5 meter i lengden.

For ja, over i USA er det som kjent størrelsen som teller.

Men vi lever nå i en ny tid der bærekraften skal settes i sentrum, og Europa har ambisjoner om å vise vei. Over i bilindustrien får vi nå se hva det betyr konkret ‒ nemlig en europeisk, helelektrisk og langt mer kompakt Explorer.

Ford Europa har som kjent planer om å gjøre hele sin portefølje på det gamle kontinentet elektrisk innen 2030, og som et ledd i denne planen har de inngått et samarbeid med Volkswagen-gruppen.

Det første resultatet av dette er altså en helt ny Explorer ment for det europeiske markedet, og denne crossoveren som Ford kaller utgaven er basert på MEB-plattformen som står bak biler som Audi Q4 e-tron, Cupra Born, Skoda Enyaq og Volkswagens ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz.

Nye og helelektriske Explorer er litt kortere enn ID.4 og Q4, som begge er drøyt 4,58 meter i lengden.

Ford sier at 5-seters Explorer skal produseres ved Ford Cologne Electrification Center i Køln som det er investert 2 milliarder dollar i, og Ford Norge har allerede åpnet for reservasjon av nye helelektriske Explorer.

– Med Explorer får vi en spennende elektrisk bil fra Ford som er gjennomsyret av våre amerikanske røtter, men bygd i Køln spesifikt for våre europeiske kunders behov, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Dette er en elbil som med sine mange smarte løsninger og funksjoner er like godt egnet for de store eventyrene som for kjøring i hverdagen. Dette er en elbil vi vet vil passe perfekt for mange nordmenn.

Rett ut fra startblokka byr Ford på to utgaver av elbilen, Explorer og Explorer Premium, og det er mulig å få elbilen som enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift og kan hurtiglades fra 10-80 prosent på 25 minutter.

Batteri og rekkevidde er foreløpig uklart, men ettersom dette er en MEB-bil så kan man nok forvente seg en plass rundt 500 kilometer.

Dette er altså en ganske kompakt bil som måler 4,46 meter i lengden, men Nybiltester som har ta en titt på bilen kan melde at selv om den er mindre enn Mustang Mach-E utenpå er den innvendige plassen meget god.

Ford byr også på felger på enten 19, 20 eller 21 tommer, og ifølge dem selv også dristige utvendige farger som er utviklet sammen med kundene.

De kaller altså bilen en crossover og ikke SUV, og ifølge Nybiltester åpner elbilen for 1.400 kilo hengervekt, 75 kilo taklast, en stor og romslig gjennomlastingsluke og 340 hk og 545 Nm for den med firehjulsdrift.

Det bør heller ikke stå førerassistentene.

Ford sier at bilen er utstyrt med 12 ultrasoniske sensorer, 5 kameraer og 3 radarer, og kommer også med en forbedret filsentreringsteknologi som også kan skifte felt automatisk. Ved bruk av bilens radarer og kameraer påses det først at blindsonen er klar, og deretter kan føreren iverksette feltskifte ved kun å aktivere blinklyset, forklarer Ford.

På innsiden byr Explorer på Sync Move som inkluderer en hev- og senkbar 14,6 tommers berøringsskjerm, og under denne er det også et oppbevaringsrom kalt «My Private Locker» som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon.

I midtkonsollen er det også en «megakonsoll» som byr på 17 liter, og som ifølge Ford er stor nok til å romme en 15-tommers laptop. Under det integrerte bagasjeromsdekselet er det et 450 liters stort bagasjerom.

Og ja, førersetet er 12-veis elektrisk justerbart og inkluderer massasje, og Ford sier videre at alle berøringsflater er i kupeen kledd med myke materialer, som håndlagd Sensico-materiale på rattet og dørene.

Nybiltester filmet også seansen da de fikk hilse på den nye elbilen, så sjekk ut den video.

Elbilen som også kommer med en varmepumpeteknologi er altså så fersk at den ikke har fått en offisiell WLTP-rekkevidden, men Ford Norge har altså åpnet for reservasjoner.

De hinter om en startpris som befinner seg under den magiske 500.000-grensen, for elbiler over dette får som kjent moms på den overskytende summen.

Senere i år åpnes det for bestillinger, og mye tyder allerede på at denne MEB-bilen kan bli en lei rival for de andre elbilene på det norske markedet.

Her kan du selv sjekke ut hvordan den ser ut, for her er bilder av den nye, helelektriske og europeiske Ford Explorer.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter