Færre planlegger å kjøpe en elbil som sin neste bil, viser nye tall. (Foto: NAF)

Elbil-interessen synker

NAF gir nye avgifter skylden for at den norske elbil-tempen kjølner ganske betraktelig.


Man skal som kjent være forsiktige med å klusse med vinneroppskrifter, og en slik har regjeringen kommet opp med for elbilene. Og de har klusset med den.

Effekten har slått til nesten umiddelbart. Med dyrere elbiler har interessen droppet ganske så betraktelig, for tidligere mente over halvparten at den neste bilen blir en helelektrisk en ‒ og nå sier drøyt 4 av 10 det samme.

‒ Regjeringen må stoppe avgiftsveksten for elbiler om de vil ha folk med seg, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Tallene fra undersøkelsen kalt Elbilmonitor gjennomført av Norstat for NAF viser at elbil-tempen har droppet i takt med vinteren. I august i fjor svarte 54 prosent at de ville kjøpe en elbil som sin neste bil, mens kun 42 prosent svarer det samme nå.

Så ja, selv på en slik undersøkelse klarer ikke regjeringen å vinne. Ap og Sp har som kjent gått på knekk etter knekk på partivelger-undersøkelser det siste året, og det å skattelegge elbiler har åpenbart heller ikke vært populært.

‒ Det er alvorlig når mer enn én av fem som tidligere var interessert i elbil har mistet interessen, sier Braadland.

‒ Fra nyttår har regjeringen innført moms og nye avgifter på kjøp, og økt bompengene og omregistreringsavgiften på elbiler. Da er det ikke rart at folks interesse for elbil går ned.

Regjeringen har som et uttalt mål å stagge prisveksten, men da hjelper det selvsagt ikke med nye avgifter for elbiler. Dette kommer i tillegg til ting som økte priser og renter, og en generell strammere økonomi for husholdningene.

‒ Elbil har lenge vært det samme som nybil. Da kan nok økte renter også bidra at flere folk setter seg på gjerdet, men det forklarer neppe alt, mener han.

Det er lett å tro at nesten alle bilkjøp nå er helelektriske, men nybilsalget utgjør kun en liten del av det totale salget.

Mens 4 av 5 nyregistrerte biler var helelektriske i 2022, var kun rundt hver sjette bruktbil det samme, opplyser NAF som henviser til tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

NAF sier at 33 prosent av det totale salget, altså 1 av 3 bilkjøp, var helelektriske i fjor, noe som er opp fra 26 prosent i 2021.

‒ Spørsmålet nå er om denne veksten vil være like høy i 2023. Med den synkende interessen som folk oppgir så kan mye tyde på at svaret på dette spørsmålet blir nei, sier Braadland.

Ikke uventet viser den ferske undersøkelsen at det fortsatt er distriktene som er mest skeptiske til elbiler, og her opplyser 30 prosent at den neste bil blir helelektrisk.

De mest positive er de som bor i de større byene som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, og her svarer rundt halvparten at den neste blir en elbil.

Færre planlegger å kjøpe en elbil som sin neste bil, viser nye tall. (Foto: NAF)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter