Audi har innledet de avsluttende testene av Q6 e-tron, og det inkluderer noen tøffe tester i iskalde nord. (Fotos: Audi)

Viktige Audi Q6 e-tron gjennom iskalde tester

Hold deg fast ‒ i løpet av de neste to årene skal de fire ringene komme med over 10 nye elbiler. Q6 e-tron er et startskudd, for med denne introduseres nemlig en svært spennende plattform.


Audi skal bli et rent elbilmerke. Kanskje ikke veldig overraskende, men at de blant annet får hjelp av et sportsbilmerke for å bli dette er kanskje hakket mer overraskede. For det gjør de.

Den store Volkswagen-gruppen består av en rekke forskjellige merker, og Audi er for eksempel de som formelt har kontrollen på Lamborghini.

Et annen merke kjent for sine sportslige biler, Porsche, hører også hjemme i den tyske gruppen, og det er de som har slått seg sammen med Audi for å lage enda mer imponerende elbiler.

De to har nemlig kommet opp med en ny plattform kalt Premium Platform Electric, og denne brøyter også vei for noe viktig for framtidens elbiler ‒ 800-voltsteknologi.

Audi og Porsche skal lage elektriske premiumsbiler som ikke passer på den etter hvert berømte MEB-plattformen på blant annet den nye PPE-plattformen, som skal åpne for rekkevidder rundt 700 kilometer og ultrarask lading.

Og ja, sportslige egenskaper som 450 kW og 1.000 Nm. Det betyr over 600 hestekrefter.

For Porsches del skal den første PPE-baserte elbilen være den helelektriske versjonen av Macan, men denne får ikke æren av å bli den aller første. Den tilfaller nemlig en helt ny elbil som nå nærmer seg raskt, Audi Q6 e-tron.

De fire ringene melder altså at de skal introdusere mer enn 20 nye modeller innen 2025, og mer enn halvparten av disse skal altså være elektriske.

En av disse er altså Q6 e-tron, som nylig ble avbildet i Nord-Norge på vei mot noen iskalde tester. For elbilen er nå så nær produksjonsutgave at tyskerne har innledet de avsluttende testene, og det inkluderer tøffe og iskalde tester lengst nord.

Audi holder fortsatt kortene tett til brystet når det kommer til spesifikasjoner, men det er ventet at bilen får et batteri på rundt 100 kWh og rekkevidder som til og med kan snuse på 700 kilometer. Ladefarten er ventet til å bli på 270 kW, og dermed opp mot 300 nye kilometer med bare 10 minutters lading.

Q6 e-tron gjennomfører altså iskalde tester i nord, og siden denne elbilen bygges på den nye PPE-plattformen er disse naturligvis ganske viktige.

Audi forklarer at de tester det 800-volts elektriske systemet, kraftige og effektive elektriske motorer, et innovativt batteri- og ladestyringssystem og en nyutviklet elektronikkarkitektur.

Videre sier de at elbilen som altså fortsatt er i prototype er det neste store steget i elektrifiseringen og digitaliseringen av Audis modellutvalg, og markerer starten på e-mobility for hovedkvarteret i Ingolstadt.

Audi Q6 e-tron er allerede planlagt i to utgaver, en SUV og en Sportback, og skal vises i all sin prakt i siste halvdel av 2023.

‒ Vorsprung 2030-strategien vår gir de riktige svarene, selv i tider med flere kriser, sier Markus Duesmann, administrerende direktør i Audi AG.

‒ Vi er fullstendig fokusert på bærekraft og systematisk fremme digitaliseringen og elektrifiseringen av produktene våre.

Audi-gruppen har akkurat lagt fram årsresultatene for 2022, og det er hyggelig lesing. Denne som også inkluderer merker som Bentley, Lamborghini og MC-produsenten Ducati solgte totalt 1,63 millioner biler i fjor, og inntektene steg 16,4 prosent til rekordhøye 61,8 milliarder euro og driftsresultatet spratt opp nærmere 40 prosent til et rekordhøye 7,6 milliarder euro.

‒ Med Audi Q6 e-tron kommer e-mobility fra Ingolstadt for første gang, sier Audi-sjefen.

‒ For dette formål bygger vi også et dedikert batterimonteringsanlegg på stedet. Dette vil gjøre oss i stand til å beholde viktig kunnskap her i Tyskland og lære opp våre ansatte på fremtidige felt.

Og at den litt historiske elbilen også bør takle norske forhold veldig greit, viser de første offisielle bildene av en kamuflasjekledd Q6 i et snøkledd vinterlandskap.

De kan du selv sjekke her:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter