BMW har på gang en ny generasjon av 5-serie, og det inkluderer også en i5 som kommer i flere utgaver. (Fotos: BMW)

Kommende BMW i5 både som Touring og M

Det er snart duket for 8. generasjon av 5-serie, og BMW har denne gang et ess i ermet ‒ en ren elbilutgave kalt BMW i5. Faktisk to ess, for det kommer også en BMW i5 Touring.


Den moderne historien til BMW startet med «den nye klassen» introdusert tilbake i 1962, og denne tok det tyske merket ut av den finansielle krisen de opplevde på 50-tallet.

Og hvilken klasse fulgte i hjulsporene til de første og særs viktige modellene? Jo, det var 5-serien i 1972.

Så den rundet altså 50 år i fjor, og har nå tatt seg gjennom sju generasjoner og blitt en viktig bil både for BMW og for det segmentet som tar for seg forretningssedanene som balanserer mellom sportslige egenskaper og langdistansekomfort.

Hvor viktig? Vel, det er solgt over 10 millioner slike biler i løpet av de 50 årene.

Bilen som befinner seg mellom 3-serie og 7-serie skal også leve inn i framtiden, for BMW har på gang en ny generasjon av denne som nå nærmer seg. Den nye skal selvsagt også produseres i Dingolfing-fabrikken i Bayern, hvor de sju generasjonene har blitt satt sammen siden 1973.

Denne fabrikken produserer i dag også modeller som 7-serie, 8-serie og ikke minst elbilmodellen BMW iX, så de har god erfaring med helelektriske biler. Det er veldig greit ettersom nye 5-serie også inkluderer en helelektrisk utgave kalt i5.

Faktisk ligger merkets kompetansesenter for produksjon av elektriske drivlinjer der, så produksjonen av elektriske motorer og høyspentbatterier til kommende BMW i5 tar plass side om side med selve bilproduksjonen.

Dette åpner også for at nye BMW 5-serie Sedan også kommer som ladbare hybrider, samt at BMW lover svært effektive bensin- og dieselmotorer med 48V mildhybridteknologi tilpasset det globale markedet.

I tilknytning til BMWs årskonferanse har styreleder i BMW AG, Oliver Zipse, løftet litt på sløret rundt 8. generasjon. Og han avslørte også en BMW i5 med M i navnet.

– BMW i4 M50 viser hvordan BMW blander dynamisk ytelse og elektrisk kjøreglede til perfeksjon. En tilsvarende sportslig modell vil også bli å finne i den nye BMW i5-familen, sier Zipse.

Og det er kanskje ikke veldig overraskende, for BMW i4 M50 var den bestselgende M-modellen på verdensbasis i 2022.

Selvsagt er det også duket for en ny Touring-versjon av nye 5-serie, og den gode nyheten er at en slik også finner veien til den helelektriske i5-utgaven som skal være på plass våren 2024. Det er en særdeles godt nytt, for det finnes som kjent ikke så veldig mange helelektriske stasjonsvogner på markedet.

Bildet over viser en pleddkledd BMW 5-serie foran en rekke andre kjøretøy, og dette skal vise mangfoldet som BMW-gruppen kan tilby kundene.

For det handler ikke kun om de tradisjonelle BMW-seriene, mens også motorsykler, Mini-biler og ikke mist Rolls-Royce ‒ så alt fra tohjulinger, små bybiler til raske BMW-modeller og ultraluksuriøse direktørvogner.

Snart får denne mangfoldige familien også et nytt medlem i form av en ny 5-serie, og i5 Sedan skal lanseres i oktober og Touring-utgaven av denne kommer altså neste vår.

Det er altså duket for en ny 5-serie 61 år etter at BMWs nye æra startet, og 51 år siden 5-serien dukket opp for aller første gang. Og det passer jo greit, for elbilen kan jo sees på en slags versjon 5.1 av den viktige 5-serien.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter