Ford Bronco nærmer seg Norge med stormskritt, og snart åpnes det for bestillinger av legenden. (Fotos: Ford)

Snart kan Ford Bronco bestilles

Den særs viktige Bronco-modellen ble gjenopplivet i 2020, og i fjor ble det klart at denne også kommer til Europa ‒ og enda viktigere ‒ Norge.


Ford har kanskje med rette fått æren for at bilen ble tilgjengelig for de store massene, noe som skjedde da Henry Ford introduserte samlebånd-teknikken som tok ned produksjonskostandene betraktelig. For som i dag betydde pris mye, så en rimelig T-Ford var et slags startskudd for bil-æraen.

Men også Ford har hatt sine tunge perioder, noe som blant annet skjedde på 1960-tallet. For å snu den negative trenden kom de opp med to nye modeller, og begge skulle bli ikoner. Den ene var selveste Mustang og laget for fart, mens den andre het Bronco og skulle brøyte vei i terrenget.

Som vi vet har Mustangen fått leve uavbrutt siden og er nå inne i sitt 60. år, mens den originale Bronco introdusert i 1966 forsvant i 1996 etter å ha fått en ganske så spesiell uppercut.

Tidligere skuespiller og NFL-proff O.J. Simpson rømte nemlig fra politiet etter at kona og en venn ble funnet knivdrept utenfor boligen i 1994, og politijakten som pågikk i flere timer ble direktesendt på en rekke TV-kanaler. Det er påstått at 95 millioner fulgte dramaet via TV-skjermene, og de kunne se en Simpson som lekte katt og mus med politiet i nettopp en Ford Bronco.

I 2020 gjorde altså den legendariske firehjulstrekkeren comeback, og i fjor ble det også klart at den berømte modellen kommer til Europa i et begrenset opplag.

Det inkluderer heldigvis Norge, og nå er det klart hvilke utgaver som kommer hit ‒ for Ford åpner snart for bestillinger av bilen.

– Bronco er et symbol på Fords eventyrlyst. Ved å ta i bruk det siste av kjøretøyteknologier og et inspirerende intelligent design tar Bronco eventyrlysten til nye høyder, sier administrerende direktør hos Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Etter 25 års fravær ønsket USA Bronco velkommen tilbake med større entusiasme enn vi kunne drømme om. Nå gleder vi oss til å gi europeiske entusiaster en smak av Bronco-spiriten.

Mer eksakt skal det snart åpnes for bestillinger av utgavene Outer Banks og den enda litt mer ekstreme Badlands.

Nye Bronco er selvsagt utviklet helt fra bunn av med fokus på terrengegenskaper, og har også et design som tar vare på arven til det litt spesielle bilene. Både utsiden og innsiden nikker tilbake til den første utgaven, men dette kombineres ifølge Ford med barskheten til Fords F-serie pickuper og Mustangens ytelse.

Det har gjort sitt til at bilen er utstyrt med en litt mer spesiell grill og sirkelformet frontlykter, og det er til og med hevede festepunkter foran på panseret for frakt av surfebrett ‒ eller kajakker her hjemme.

Nye Bronco kommer også med en avtagbar hardtop som standard, og denne kan også deles i fire paneler. Dørene kan ‒ ved hjelp av et enkelt verktøy og åtte minutters jobb ‒ fjernes i sin helhet.

I tillegg sørger rammeløse vinduer på dørene å senke den totale vekten, og både dører og hardtop kan lagres trygt i bilen og settes på plass igjen i løpet av få minutter, forklarer Ford.

Og ja, den har også en avtagbar frontgrill og støtfanger ‒ så denne bør komme seg fram i selv det mest utfordrende terrenget.

Sjekk dette:

Ford sier også at bilen kommer med noe som passer veldig godt akkurat nå, nemlig påskeegg. Såkalte «easter eggs» betyr at det finnes skjulte ting som folket kan jakte på, og for Broncos del kommer disse eggene blant annet gjennom skjulte Bronco-logoer, en boksåpner i interiøret og GPS-koordinater til steder hvor den ble testet før lansering.

Med avtakbare paneler og den høyreiste 4x4-holdningen slektes den litt på F-serien, mens det i motorrommet tar tankene til Mustangen.

De europeiske utgavene er utstyrt med en 2.7-liters 335 hk EcoBoost V6-bensinmotor med twinturbo og direkteinnsprøyting, og den kompakte sylinderblokken er produsert i grafittjern som øker både styrken og stivheten ‒ uten at vekten øker.

Det er også et eget system for resirkulering av eksos og en elektronisk styrt wastegate-ventil som øker både effekten og drivstoffeffektiviteten, forklarer Ford.

Dette er koblet til en 10-trinns automatgirkasse, og her er girutvekslingen slik at Bronco kan kjøres i 6 km/t med 2.400 r/min. Det gir ifølge Ford svært god kontroll i lave hastigheter og reduserer sjansen for stopp ved kjøring i krevende terreng.

0-100 km/t går for øvrig unna på 6,7 sekunder med Outer Banks og 7,2 sekunder i en Badlands-utgave, og toppfarten er satt til 161 km/t.

Bronco Outer Banks åpner for å skifte mellom høyserie og lavserie med et knappetrykk i fart, mens Bronco Badlands har en oppgraderte fordelingskasse med differensiallås foran og bak. Dette åpner for muligheten til å skifte mellom tohjulsdrift og firehjulsdrift manuelt under kjøringen, eller la systemet selv velge hva som er best avhengig av forhold.

Selve grepet bør også være på plass, for Ford har gitt bilen lang dempervandring og et fjæringssystem fra Hoss. Og ja, flere kjøremoduser.

Dette åpner Terrain Management System for, og her det mulig å velge mellom moduser som Normal, Øko, Sport, Glatt og egne G.O.A.T terrengmoduser som Gjørme/hjulspor og Sand.

I tillegg kommer Bronco Badlands med en som byr på litt skrekkblandet fryd, nemlig Baja etter rallyløpet med samme navn. Ford forklarer at hver av modusene optimaliserer gass, gir og styrerespons for å passe kjøremiljøet.

Bakkeklaringen lyder på 23,7 centimeter for Outer Banks og 26,1 centimeter for Badlands

En annen kul ting Bronco kan by på er Trail Control, for her kan førere velge en hastighet opptil 31 km/t hvor bilen faktisk selv styrer akselerasjon og nedbremsing. Alt den bak rattet trenger å fokusere på er å ratte bilen unna hindringene.

Smart er også Trail Turn Assist, som reduserer svingradiusen med opptil 40 prosent ved terrengkjøring på steder hvor det er trangt å komme frem. Trail One-Pedal Drive gjør at fører kan akselerere og bremse med gasspedalen, noe mange kjenner fra elbilene.

På innsiden har Ford prøvd å kopiere det røffe eksteriøret. For eksempel er alle fysiske brytere i kupeen silikonforseglet, og det er håndtak man kan holde seg fast i.

I midtkonsollen er det en trådløs ladeplate utviklet spesielt for terrengkjøring, og her blir mobilen liggende selv når bilen står i ekstreme vinkler.

Men dette er en bil som også skal kunne håndtere asfaltjungelen, så Ford har satt inn ting som et 8-tommers TFT-instrumentpanel koblet med en 12-tommers berøringsskjerm drevet av det siste infotainment-systemet, Sync4.

Det er også trådløse programvareoppdateringer, Apple CarPlay og Android Auto 5, B&O Premium Sound lyd-system med 10 høyttalere og et 360-graders kamerasystem som også gir oversikt rundt forhjulene på bilen. Dette systemet aktiveres automatisk når det kjøres i offroad-modus og gir føreren full oversikt rundt bilen under alle forhold.

Og ja, de som gjerne vil dokumentere opplevelsene kan også feste både kamera og mobil på toppen av instrumentpanelet.

Det dukker muliges opp noe snutter av eventyrer i en Bronco også her i Norge, for snart åpnes det altså for bestillinger av Ford Bronco også her.

I mellomtiden kan du sjekke ut bildene av ikonet i ny drakt, og her er de:

Les også:

Les mer om:

Nyheter