BMW gjør seg klar for en ny klasse med elbiler, men før det dukker det opp flere nye elbiler inkludert iX2 og i5. (Fotos: BMW)

BMW iX2 vises fram i år

En av elbil-pionerne, BMW, mer enn doblet like godt sitt elektriske salg i 2022, og gir nå enda mer gass rundt elbiler.


På slutten av 1950-tallet var BMW i ferd med å sakke skikkelig akterut, og noe måtte gjøres. De kom opp med et nytt prosjekt døpt «Neue Klasse», og håpet var at den nye klassen skulle snu trenden.

Bilen kom i 1962 og tok BMW ut av krisen, og etablert på samme tid merkets posisjon blant de mer sportslige sedanene. En posisjon de fortsatt har.

Noe de muligens lærte for over 60 år siden er at man bør være tidlig med nye trender, og det har de iallfall vært når det kommer til elbiler. Den første kom allerede i 2013, og i3 banet vei for en helelektrisk familie som består av elbiler som iX, iX1, iX3, i4 og flaggskipet i7.

I tillegg har tyskerne meldt en ny modell og to biler, en i5 Sedan og en i5 Touring ‒ den siste er altså en elektrisk stasjonsvogn. BMW i5 Sedan skal være på plass i oktober, mens i5 Touring er meldt inn til neste vår.

Etter at BMW hadde høstet erfaringer med i3 begynte de å planlegge elbil versjon 2.0, og mer eksakt var dette konseptet iNext som til slutt ble til iX som var på plass i 2021.

Resultatet av den gedigne elektriske satstingen er et elbilsalg som mer enn fordoblet seg i 2022, og totalt leverte de ut over 215.000 slike biler. Og de akter ikke å slippe opp gasspedalen, for i tillegg til i5 melder BMW nå at også den kompakte SUV-modellen iX2 også skal få premiere mot slutten av året.

Dette bekrefter styreleder Oliver Zipse, som ser for seg at elbilene vil spise stadig mer markedsandeler.

BMW gjør seg klar for en ny klasse med elbiler, men før det dukker det opp flere nye elbiler inkludert iX2 og i5. (Fotos: BMW)

‒ Etterspørselen er fortsatt sterk. Det er grunnen til at helelektriske kjøretøy forventes å stå for 15 prosent av vårt globale salg allerede i år. Vi har klart definert de neste milepælene for vår elbil-opptrapping. En femtedel av det totale salget i 2024, en fjerdedel i 2025 og en tredjedel i 2026. Med et slik momentum vil mer enn halvparten av bilene vi selger på verdensbasis være helelektriske før 2030.

Den nye klassen ga altså BMW sår tiltrengt momentum i 1962, og nå som det skal satses ytterligere på elbiler børster de støvet av begrepet «Neue Klasse».

Dette blir en slags elbiler versjon 3.0, og her er det en helt ny redefinert IT- og programvare-arkitektur, samt en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier.

De to visjonsmodellene i Vision Circular og i Vision Dee har allerede gitt en sniktitt på hva slags biler versjon 3.0 er, blant annet gjennom et unikt head-up-display som strekker seg over hele frontruten.

Slik ser de litt futuriske visjonene ut:

De første elbilene i den nye klassen som er kunngjort er en sedan i 3-serie segmentet og en sportslig SUV.

Den nye æraen skal starte i 2025, og i løpet av kun to år skal BMW smelle til med minst seks nye modeller. Den første Neue Klasse-fabrikken som skal produsere disse er ungarske Debrecen, mens fabrikken i München skal starte produksjonen av slike elbiler i 2026 og en fabrikk i Mexico i 2027.

Målet er at Neue Klasse-modellene skal stå for over halvparten av salgsvolumet til BMW mot slutten av tiåret.

Mini som også hører hjemme i BMW-gruppen skal bli et helelektrisk merke, og på veien dit har de meldt flere elektriske modeller ‒ en 3-dørs-modell, Mini Cooper, en crossover-modell i småbilsegmentet, Mini Aceman og en crossover-modell i kompaktsegmentet, Mini Countryman.

Her sistnevnte iført en kamfulasjedrakt:

De første Mini-modellene skal få premiere allerede senere i 2023.

Det tredje merket i BMW-gruppen er Rolls-Royce, og den første elbilen derfra nærmer seg med stormskritt. Det er Rolls-Royce Spectre som hadde premiere i fjor, og de første ultraluksuriøse elbilene skal leveres ut allerede i år.

Totalt er målet til BMW-gruppen å ha levert ut mer enn 10 millioner elektriske biler til kunder rundt om i verden innen 2030, og det skal blant annet den nye klassen sørge for.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter