I Sverige gikk antall ladbare biler opp med 4 prosentpoeng i 2023, og ifølge Mobilty Sweden var salget av elbiler så sterkt at det holdt til en 7. plass på listen over land som selger flest elbiler. Ifølge dem var Kina den soleklare eneren i 2023 med 5,6 millioner elbiler, mens USA fulgte nærmest med 1,1 millioner.
Mobilty Sweden advarer nå at lavkonjekturen vil slå ut på antall solgte elbiler i 2024, for de tror det totale bilsalget i år vil droppe med rundt 17 prosent til totalt 240.000 nybiler. Det drar også ned antall elbiler, som de tror ender på 35 prosent i 2024.
Om dette er trenden i hele Europa er risikoen at både nybilsalget og elbilsalget vil møte en fartsdump, og bilmerkene følger nå godt med hva som skjer utover året.
Når det gjelder andel elbiler av det totale salget er Norge fyrtårnet, og her landet elbilene på 82,4 prosent i fjor. Det er en liten evighet foran det nærmeste landet her i Europa, Island med 50,1 prosent.
Sverige følger på 3. plass med 38,7 prosent, og der ble det solgt 112.208 elbiler i 2023. Og det tar de blågule forbi Norge for aller første gang når det kommer til antall elbiler.
For selv om over 8 av 10 nye biler var helelektriske her hjemme, er det totale bilsalget langt høyere i Sverige. I Norge ble det totalt registrert 104.587 nye elbiler i fjor.
Og Norsk elbilforening depper ikke av den grunn. Faktisk er de glade.
– Når det gjelder elektrifisering av bilparken har vi ikke noe ønske om å fortsette med total dominans i Norden, sier generalsekretær Christina Bu.
Totalt i EU ble det ikke overraskende satt ny elbilrekord i fjor, men slike biler har en lang vei å kjøre før de er det foretrukne valget. Elbilsalget i EU landet på 14,6 prosent av det totale nybilsalget, opp 2,5 prosentpoeng fra 2022.
Ifølge Elbilforeningen som har hentet tallene fra bransjeorganisasjonen ACEA ble det totalt registrert litt over 2 millioner nye elbiler i EU samt Sveits, Storbritannia, Norge og Island i 2023, og den soleklare eneren var Tyskland.
I det folkerike landet ble det registrert 524.219 nye elbiler, så ganske nøyaktig ble det solgt fem ganger flere nye elbiler i Tyskland kontra Norge i fjor.
Mens Norge har som mål at alle nye biler skal være nullutslipp i 2025, har EU satt 2035 som mål.
– Vi forventer ikke noen stor endring i elbilandelen i 2024, men håper likevel at nasjonale virkemidler og stadig mer konkurransedyktige biler, kan dra elbilandelen ytterligere opp, sier Christina Bu.
Her er listen over elbilsalget i Europa, fordelt på markedsandeler av det totale salget.
Elbilsalg i Europa i 2023:
Les også: