Det er på vei en helt ny Ford Transit Courier, og den er allerede i produksjon. (Fotos: Ford)

Nye Ford Transit Courier på vei

De første eksemplarene av nye Ford Transit Courier har gått inn i produksjon, og snart følger den elektriske versjonen. Se bilder.


Ford oppdaterer for tiden sine varebiler, og nå er ventetiden over for de som har ventet på den nye Transit Courier. Og skal vi tro Ford Norge er det ganske mange.

– Allerede nå merker vi at det er meget god etterspørsel etter nye Transit Courier og den kommende helelektriske E-Transit Courier på det norske markedet, sier salgssjefen for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

‒ Med plass til to europaller i lasterommet, mulighet for å trekke tilhenger, et tøft og praktisk design og tilgang til FordPros mange tjenester for økt produktivitet og reduserte eierkostnader, setter den en ny standard i sitt segment.

Ford har tatt oppgaven med nye varebiler på største alvor, og nye Transit Courier er bygd opp helt fra grunnen av. Det betyr et mer fleksibelt lasterom som er 25 prosent større enn utgående modell, den kommer med en rekke nye førerassistenter og er så solid at den ifølge merket er den første varebilen som mottar «platinum safety award» i Euro NCAP sine oppgarderte sikkerhets- og kollisjonstester.

På innsiden byr den på et totale lastevolum på 2,9 m3 – 25 prosent mer enn i den utgående modellen. Det er også en ny gjennomlastingsluke i skilleveggen mot kupeen, noe som åpner for å frakte gjenstander med en lengde på inntil 2,60 meter.

Nytt er også muligheten til å velge en utgave som åpner for mer nyttelast, brutto på opptil 854 kilo. Dette er hele 45 prosent mer enn dagens utgave.

Bakerst er det også mulig å hekte på en henger, og denne har en maks hengervekt på 1.100 kilo som gjelder for alle utgavene.

Nye Transit Courier er tilgjengelig i tre utstyrsutgaver, en Trend-variant, en Limited og som den litt røffere og robuste Active.

Alle utgavene har også sidehengslede bakdører med 180 graders åpning og seks festepunkter i gulvet som standard. LED-lys i lasterommet, gummi- eller tregulv og lasteskinner i mellomhøyde er også tilgjengelig for å kunne utnytte lasterommet enda mer effektivt, forklarer Ford.

Bilene kommer også med Fords nyeste Sync4-system og trådløst Android Auto og Apple CarPlay som standard, og har også et innebygd nett som åpner for smarte Ford Pro-løsninger.

Drivverket er Fords 1-liters EcoBoost-bensinmotor med 125 hk, og det er også en 100 hk-versjon tilgjengelig. I tillegg byr Ford på en 1.5-liters EcoBlue dieselmotor med 150 hk.

Det er mulig å koble EcoBoost-motoren med enten en 6-trinns manuell girkasse eller en 7-trinns automatkasse spesielt godt egnet for de som kjører mye i byene, forklarer merket.

Kort sagt er nye Ford Transit Courier større, smartere og sterkere enn tidligere, og de første eksemplarene av det kompakte medlemmet i Transit-familien er på vei ut til kunder i hele Europa.

Senere i år skal det også for bestilling av den helelektriske søster kalt E-Transit Courier, så det er mer i vente fra Ford.

Her er en masse bilder av den som nå er på tur, nye Ford Transit Courier:

Bildeserie
Debatt