Annonse
Hjem Nyheter For 30 år siden avduket Honda en legende

For 30 år siden avduket Honda en legende

Honda NSX med en «cockpit» inspirert av selveste F-16 ble presentert for eksakt 30 år siden, og da faktisk under et helt annet merke enn Honda.

Det er kanskje forvirrende at NSX faktisk ikke var en Honda da den ble presentert under Chicago Auto Show 9. februar 1989, men det er en ganske logisk forklaring på det hele.

Den gang var USA det store markedet for bilprodusentene, og Honda ville som de fleste andre ha en størst mulig del av den amerikanske kaka.

De kom opp med en idé om å lage et mer luksuriøst merke som kunne ta flere markedsandeler, slik som rivalene Toyota hadde gjort med Lexus og Nissan med Infiniti.

På samme tid som det skjedde, under første halvdel av 1980-tallet, begynte Honda også å utvikle en ny sportsbil.

Saken fortsetter under Annonsen

De ville så gjerne ha en sportsbil som kunne vise formel 1-satsingen som de startet på i 1983, og trengte dermed en helt ny modell.

Den første utviklingen av NSX, den gang kalt New Sportscar – X-faktor, altså NS-X, ble gjort i Japan, og planen var å gå bort fra den velkjente FF-formelen (front-engine/front-wheel drive). Kjente modeller som både Civic og Accord var FF-biler.

De kom opp med en løsning med motoren bak og bakhjulstrekk, på amerikanske kalt UMR (underfloor, midship-engine rear-wheel drive). Og dette fungerte.

Slik så en av de første skissene ut:

De satte deretter inn en SOHC V6-motor i prototypen, og tok den med til Chicago og motorshowet der i 1989.

I den forbindelsen fikk også noen journalister prøve den, og selv om de stort sett var positive var den en ting de klagde på ‒ ytelsen.

Sjefen, Tadashi Kume, ble det også overrasket da han tilfeldigvis fyrte opp NS-X under messen, og hørte på lyden at dette var en SOHC-motor. Utviklingsavdelingen i Honda hadde nemlig en ny type teknologi på gang, den nå legendariske VTEC.

Han fikk til svar at det kun var planlagt en motor med 4-sylindre med den nye VTEC-teknologien, men da fikk de raskt beskjed om også å lage en V6-variant også.

Her blir Acura NS-X presentert:

Dette skjedde, og den nye motoren tok så mye større plass at da NSX gikk i produksjon var den faktisk større enn prototypen. Uvanlig!

Så, fortsatt i 1989, hadde Honda tatt med seg NS-X til testing på Suzuka-banen i Japan. Og tilfeldighetene gjorde at også den legendariske formel 1-føreren Ayrton Senna var og testet der, så Honda spurte om han kunne ta noen runder rundt banen i den nye sportsbilen.

Senna gjorde gjerne det, men var ikke helt fornøyd.

‒ Jeg er ikke sikker på om jeg kan gi noen gode råd rundt en produksjonsmodell, sa Senna forsiktig.

‒ Men jeg syns den føltes litt skjør.

Med det mente Senna at den var litt for myk.

Honda-ingeniørene bestemte seg derfor for å ta den med til Nürburgring, verdens tøffeste bane. Og der oppdaget de raskt det samme ‒ bilen satt ikke limt til veien slik den burde.

Etter dette klarte ingeniørene å gjøre bilen 50 prosent stivere, og dermed også til en «ordentlig» sportsbil.

Nå var det bare navnet igjen.

En av pådriverne for NSX var altså den nystiftede amerikanske avdelingen, hvor bilene ikke lenger het Honda ‒ men Acura.

Acura ville gjerne også kunne tilby en skikkelig sportsbil, så de jagde på Honda slik at den faktisk ble en realitet.

Navnet på modellen var derimot ikke amerikanerne helt sikre på.

De endte til slutt med å skrote bindestreken, og mente at NSX passet bedre. Dette sto da for «New Sports eXperimental».

Bilen var i utgangspunktet designet etter aerodynamiske prinsipper, og blant annet var «cockpiten» inspirert av det legendariske jagerflyet F-16.

Den første produksjonsmodellen kom på markedet i 1990, og ble produsert fram til 2007.

Da hadde Honda på gang en ny sportsbil-modell, men grunnet dårlige finansielle utsikter skjedde ikke det.

Men i 2012 dukket produsenten opp med en ny NSX under North American International Auto Show, og da med navnet Acura NSX Concept.

Denne ble forsinket da ingeniørene bestemte seg for å gå for en helt ny motor som de utviklet, men 2. generasjonen av NSX kom til slutt på markedet i 2016.

Og der er vi nå.

Her er en video som viser NSX fra begynnelsen til morgendagens 2019-modell:

NSX er altså en av disse bilene som har to forskjellige navn, og er nesten like amerikansk som den er japansk.

Uansett er den en av de mest kjente sportsbilene som er laget, så den fortjener helt klart en liten hyllest.

Så vi gjør det med litt flere bilder av den nye og den gamle NSX:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Nye Honda CR-V med hybridteknologi

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,058FansLik
34FølgereFølg
65FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker