Flere merker inn i Toyota-satsing

Toyota inngår stadig nye partnerskap som skal føre deenda raskere inn i den teknologiske framtiden, og et av disse vokser nå kraftig.


I fjor høst ble det klart at Toyota og Softbank etablerte et
nytt konsortium kalt Monet, hvor målet er å utvikle selvkjørende teknologi for mobilitets-tjenester
først og fremst i Japan.  

I mai hadde Monet vokst til utrolige 197 selskaper, de aller
fleste japanske og inkluderte da både Honda og Toyotas lastebilmerke Hino. Den
gang var den totale investeringssummen i underkant av 200 millioner kroner.

-->
Men den potten øker nå markant, for nå går også andre store aktører
i bilindustrien inn i satsingen.

Mer eksakt har fem nye bilprodusenter gått inn med midler, og
Monet fanger dermed opp stadig flere av de japanske produsentene.

Ifølge japanske medier har Mazda, Suzuki, Subaru, Isuzu og
Toyota-eide Daihatsu nå sikret seg eierandeler i selskapet, alle med aksjeposter
en plass under 10 prosent.

Monets mål er å utvikle en plattform av selvkjørende
tjenester som kan rulles ut i Sørøst-Asia, og de satser på å komme med de
første «on-demand»-bilene og bussene i Japan allerede neste år.

Men dette er langt fra alt Toyota er involvert med for
tiden.

Allerede i fjor la Toyota inn over 4 milliarder kroner i
Uber, hvor SoftBank-gruppen er den største eieren.

I april i år fulgte nok en milliardinvestering, og da la de
sammen med deleprodusenten Denso inn 5,5 milliarder kroner i Uber AGT, et
utviklingsselskap til taxiselskapet. I tillegg spyttet SoftBank inn 2,8
millioner i Uber AGT, og totalt investerte de tre 1 million dollar.

Ubers mål er selvkjørende on-demand-biler, mens Toyota utvikler
en avansert sikkerhetsplattform kalt Guardian til sine biler.

Toyota har også en annen svært satsing med en rekke store
selskaper kalt e-Palette Alliance, og denne skal komme med selvkjørende kjøretøy
koblet i et nettverk. Disse kjøretøyene skal ha en så fleksibel plattform at de
enkelt skal kunne bygges om, slik at en slik bil kan brukes til svært
forskjellige formål.

Slik ser Toyota at en e-Palette kan anvendes:

Som dere bildet viser snakker vi her om tungvektere som
benytter budbiler til diverse formål, og alliansen består da også av Amazon,
DiDi, Mazda, Pizza Hut, Uber og Mazda, som Toyota har kjøpt seg inn i.

Verdens største bilprodusent har også en satsing som er kalt
Toyota Connected og Toyota Connected Europe, hvor de skal støtte
mobilitetsprosjekter som er rettet inn mot unike markeder.

Produsenten har også en egen spesialavdeling for utvikling av selvkjørende teknologi, Toyota Research Institute (TRI), etablert i 2015 og hjemmehørende i California.

De har kommet til 4. generasjons plattform, og viste i januar fram en Lexus LS 500h som hadde det nyeste systemet av både Guardian- og Chauffeur-delen av den autonome løsningen de utvikler.

Bilen er full av kameraer, lidar-sensorer og andre ting som gjør
bilen selvkjørende, og målet til Toyota er å få biler som kan kjøre av seg selv
på motorveien innen OL i Tokyo om ganske så eksakt ett år.

Det er nå en rekke aktører som utvikler selvkjørende biler,
og blant de som ligger fremst i løypa er Waymo. Dette selskapet er eid av
Alphabet (som eier Google), og i forrige signerte de en avtale med alliansen
til Renault, Nissan og Mitsubishi som kan sette ytterligere fart på
utviklingen.

Andre produsenter som er kommet et stykke på vei mot
selvkjørende biler er GM, Ford, Volkswagen-gruppen, Daimler, Hyundai, Volvo, Honda
og Tesla.

Les også:  

Les mer om:

Nyheter