Enda mer trykk i Focus ST

Ford har gjort den nye Focus ST hakket råere.


Drøm deg bort: «Du setter deg inn, vrir om tenningen og motoren brøler idet du tråkker på gasspedalen. Du sitter med hjelm og kjøredress og skal teste deg selv på en bane. Startskuddet går, du gir full gass og blir trykket bakover i setet idet du akselerer.»

Slik som dette:

For dette kan du nå gjøre, i og med at Ford kommer med en enda sprekere versjon av den kompakte modellen.

Nye Focus ST er nemlig ganske så mye raskere enn modellen
den erstatter. 0-100 km/t går ifølge Ford på 5,7 sekunder, hvilket er 0,8 raskere
enn forrige generasjon og raskere enn RS-versjon.

Dreiemomentet ligger på 420 Nm, skapt av en nyutviklet
turboteknologi. Bilen har også startkontroll, noe som gjør at den er enda
raskere på avtrekkeren. Under panseret er det en 2,3 liters EcoBoost
bensinmotor på 280 hestekrefter, hvilket er 30 hk mer enn forrige generasjon.

Drivverket består også av en nyutviklet turbo og en helt
spesiell teknologi som optimaliserer gassresponsen, utviklet for sportsbilen
Ford GT og muskel-pickupen F-150 Raptor.

I tillegg kommer den også med en dieselmotor, også denne den
sterkeste en ST noensinne har hatt. Og denne byr på krefter på alle nivåer.

Den 190 hestekrefter sterke dieselmotoren byr nemlig på 400
Nm dreiemoment mellom 2.000 og 3.000 r/min, og selv på så lave turtall som 1500
r/min leverer den på 360 Nm. Dette gir en rask og jevn akselerasjon.

‒ Både EcoBoost bensinmotoren og EcoBlue dieselmotoren har en helt unik karakter. Nye Focus ST «brummer og smeller», og lydbildet står perfekt til bilens svært underholdende kjøreegenskaper, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Den nye ST-modellen kommer også med en nyhet. Modellen blir
den første forhjulsdrevne modellen fra Ford som blir utstyrt med en elektronisk
differensialbrems (eLSD).

Systemet registrerer om et hjul har lite grep og kan sende
opptil 100 prosent av kreftene til hjulet som har mest grep.

Den kommer også med en egen sportsmodus, og
Performance-pakken byr også på «Track mode».

Kombinert med recaro-sportsseter, sportsratt, et
spesialutviklet lydsystem som forsterker motor- og eksoslyd, Fords CCD-system
som med 2 millisekunders mellomrom justerer bilens hjuloppheng, understell og
demping bør den nye ST bli et frisk og sportslig medlem av Focus-familien.

Her er tallene:

Focus ST 5-dørs
Motor
HK
Toppfart
0-100 km/t
50-100 km/t
 
2.3 bensin
280
250
5.7
4.0
 
2.0 diesel
190
220
7.6
7.3
 
Focus ST stasjonsvogn
2.3 bensin
280
250
5.8
-
 
2.0 diesel
190
220
7.7
-
 

Les også:

Les mer om:

Nyheter