Da Porsche skulle utvikle de to nye 718-modellene bestemte
de seg for to ting. Modellene skulle, for første gang, dele en teknologisk base,
og de skulle utstyres med en helt ny motor. I hjertet av 718 Cayman GT4 og 718 Spyder sitter det nå en midtstilt
4-liters 6-sylindret boxermotor uten hjelp av verken turbo eller kompressor, og
som er basert på turbomotoren som sitter i 911 Carrera.
mot miljøet. For når du cruiser rundt kutter den nemlig ut den ene halvdelen av
sylinderklasen, og blir dermed betraktelig mer bensingjerrig. Den nyutviklede motoren gir også den nye generasjonen flere hestekrefter
og et høyt turtall, en vinnerformel når det kommer til sportsbiler. Mer eksakt byr de to 718-modellene på 420 hk og et dreiemoment på 420 Nm mellom 5.000 og 6.800 r/min, og turtalssperren våkner ikke før nåla når 8.000 r/min. Vi kan bare tenke oss hvordan det låter i den toppløse 718 Spyder. Den nye motoren gir Cayman GT4 35 hk fler enn den nåværende
generasjonen, mens Spyder får hele 45 hk mer enn 2. generasjonen som den
erstatter. Alt dette gir selvsagt resultater når det kommer til fart.
toppfarten bikker også 300 km/t. I den toppløse 718 Spyder kan du kjøre i 301
km/t, mens 718 Cayman GT4 når 304 km/t. Og de sitter også enda mer klistret til asfalten. Porsche har videreutviklet de aerodynamiske egenskapene, noe som har resultert i hele 50 prosent mer marktrykk for GT-modellen. De nye løsningene inkluderer en ny diffuser som drar bilen mot
bakken, og en ny bakvinge som ikke genererer et større drag som holder bilene
tilbake. Den nye generasjonen har ganske enkelt blitt mer aerodynamisk effektiv
enn før. For 718 Spyders del har den en bakspoiler som dukker
automatisk opp når farten passerer 120 km/t, noe som genererer mer marktrykk bak.
opp hos 718 Spyder: Alt dette gjør selvsagt bilene raskere rundt en racerbane,
og Porsche sier selv at Cayman GT4 er hele 10 sekunder raskere rundt Nürburgrings
Nordschleife enn forgjengeren. Begge to kommer, naturligvis, kun med manuelle gir,
mer eksakt en 6-trinns kasse, og ja, selvsagt er de bakhjulsdrevet. For disse bilene er laget for kjøremoro, og nå har de altså
blitt enda mer gøyale. Her er flere bilder: Les også:
- Stor interesse for denne elektriske sjarmøren
- Sportsbil-favoritt i ny utgave
- Årets beste biler til å trekke vogner med