Fisker Ocean skal klare 0-100 på 3 sekunder

Endelig er det litt mer konkret informasjon rundt elbilen Fisker Ocean, en elbil som blir som en lynrask fisk i havet.


Den raskeste fisken i havet skal visstnok være seilfisken, som
kan minne om en sverdfisk med et digert «seil» på ryggen.

Denne skapning har blitt målt til hastigheter opp mot 110
kilometer, like fort som verdens raskeste landdyr ‒ geparden.

Men snart finnes det også en lynrask «fisk» på land.

Fisker, elbilmerket til danskfødte Henrik Fisker, har nemlig
på gang en lynrask skapning på fire hjul.

Mer eksakt Fisker Ocean, en helelektrisk SUV.

Det er skrevet mye om Ocean, men vi har fått vite svært lite
konkret om bilen.

Men nå har den debutert på den store teknologimessen CES i Las Vegas, og Fisker letter litt mer på sløret.

Samtlige versjoner utenom basismodellen får firehjulstrekk, og
denne konfigurasjonen gir bilen mer enn 300 hestekrefter som den kan øse ut.

Det gir utslag i akselerasjonen.

Ocean skal klare 0-60 mph på under 3 sekunder, noe som betyr
at den klarer 0-100 km/t på rundt 3 sekunder.

Det er altså like som rask for eksempel en Mercedes-AMG GT S,
en sportsbil til noen millioner kroner.

Fisker Ocean kommer med et batteri på +80 kWh, noe som gir
den en rekkevidde opp mot 482 kilometer.

Den skal også lade i 150 kW, og kan fylle på mer enn 320
kilometer rekkevidde i løpet av en halv time med lading.

Og ja, den kommer med solcelletak som i solfylte strøk skal
sørge for ytterligere 1.600 kilometer kjørelengde i året.

Bilen er 4,640 meter lang, 1,930 meter bred og 1,615 meter høy,
noen centimeter kortere, bredere og lavere enn for eksempel en Audi Q5.

Ocean har også nok av lagringsplass, og kan by på bagasjerom
som rommer solide 566 liter.

Fisker banker også til med noen digre hjul, og skodd med
20-tommere kombinert med AWD bør denne forsere det meste av hindringer og snøskavler
på sin ferd gjennom terrenget.

På innsiden finner vi en diger 16-tommers berøringsskjerm og et 9,8-tommers skjerm for instrumentene, og den kommer også med teknologi som utvidet virkelig som gjør den toppmoderne.

Alt dette høres kanskje svindyrt ut, men basismodellen har
faktisk en startpris på gunstige 37.499 dollar. I skrivende stund er det 333.000
norske kroner.

De som heller vil leie en Ocean får altså muligheten til det
også, og her er månedsprisen satt til 379 dollar samt en innbetaling på 2.990
dollar før bilen blir levert. Denne inkluderer både et start- og
aktiveringsgebyr.

Alt gjøres via en app.

Imponerende, men så har også Ocean skapt store overskrifter
verden rundt.

‒ Som verdens første heldigitale bilprodusent, hvor vi tar
sikte på å forandre måten en kunde velger, testkjører, gjennomfører servicer og
opplever en bil, er vi ydmyke og glade over den overveldende positive responsen
rundt Fisker Ocean, sier Henrik Fisker.

‒ Oceans debut på CES skapte virkelig spenning i hvert
hjørne av kloden, gjenspeilet av noen av de beste tilbakemeldingene som ble
presentert for Fisker ‒ inkludert de fra TIME Magazine, Business Insider,
Mashable og mange flere fremtredende medier.

Fisker nøyer seg ikke bare å lage Ocean som en nullutslipp-bil,
men her er det bærekraft nærmest fra A til Å.

Ocean er bygd opp av resirkulert materialer, veganske
materialer og nyutviklede materialer som skal gjøre den bærekraftig.

Teppene på innsiden er for eksempel regenerert nylon fra
blant annet fiskegarn tatt opp fra havet, og Fisker har tenkt bærekraftige
løsninger rundt den totale produksjonen av bilen ‒ altså hele syklusen fra
produksjon til vraking.

Dette skal virkelig bli en miljøbil i ordets rette forstand.

 

Neste steg for Ocean er Genève Motor Show i mars, og den
videre planen er å få Ocean i produksjonen til neste år med utleveringer i
2022.

Her er bilder av den lynraske fisken som trives best på land, nemlig Fisker Ocean.

 

Les også:

Bildeserie