Fisker er endelig formelt et bilmerke, for den aller første kundebilen ble levert ut i Danmark 5. mai. Det tok dog sin tid, for Fisker brukte intet mindre enn sju på å nå denne milepælen. Siden har merket også fått registrert den aller første Ocean-bilen i Tyskland.
Men alle vet jo hva som skjer når proppen endelig løsner, og Fisker har allerede på gang en ny utgave av Ocean som faktisk ikke er altfor langt unna.
-->
For er det en ting danske Henrik Fisker er opptatt av, er det at bilverden går over på mer bærekraftige løsninger. Det viste han allerede med det forrige prosjektet, Fisker Karma, som gikk inn i produksjon i 2011. Dette er en ren sportsbil, men den som skilte den fra andre var at dette var en ladbar hybrid ‒ så en litt mer miljøvennlig en.
Og Fisker har nå gløttet over på terrengbilene og hva som finnes av slike, og konkludert med at dette segmentet regjeres av biler med forbrenningsmotorer. Så det må han gjøre noe med.
Dermed har han tatt Ocean-modellen og gitt den en skikkelig overhaling, og ut av forvandlingen har det kommet en høyreist og langt røffere søster kalt Ocean Force E. En ekte offroad-versjon.
Her er det også en skikkelig bonus. For det er nemlig mulig å få montert settet som gjør SUV-modellen til en terrengbil også på et par eksisterende Ocean-utgaver, nemlig Extreme og Ultra. Så de som eier en av disse to utgavene, kan altså få bilen bygd om til en Force E ‒ smart.
Ifølge Fisker skal Force E by på utmerkede terrengegenskaper, noe blant annet en betydelig høyere bakkeklaring skal sørge for. Dette gir også bedre rampevinkler, og Force E er også utstyrt med svære 33-tommers terrengdekk på 20-tommers forsterkede hjul.
Videre er det nye og mer spesialiserte dempere som skal håndtere terrenget, og det bør heller ikke stå på kreftene ‒ denne vil ha rundt 550 hestekrefter.
En ting som helelektriske terrengbiler må ta ekstra høyde for er batteripakken som jo normalt er plassert under gulvet, for det er selvsagt langt større sjanse for å kjøre over en diger stein i terrenget.
Dette har de som har fått ansvaret for å bygge denne utgaven tenkt på, og har plassert en plate i titan på undersiden av bilen. Den er i full lengde, og bør kunne beskytte batteripakken.
I tillegg er det montert glideplater både foran og bak.
Det er også tatt grep på innsiden. Her er det nemlig mulig å få en ny interiørpakke med gummigulvbelegg, ekstra gripehåndtak og fester. På toppen, bokstavelig, er det mulig å få en spesiell og lett takkurv.
Slik ser terrengtøffingen ut:
‒ Dette kjøretøyet kommer til å bli et beist, slår Henrik Fisker fast.
‒ Vi har visket ut alle grenser. Jeg synes det er spennende å komme inn i segmentet. Og for de som elsker å gå offroad og nyte naturen ‒ finnes det en bedre måte å gjøre det på enn med null utslipp?
Force E-pakken er under utvikling ved Fiskers Magic Works spesialavdeling i England, og sjefen for denne bør vite hva det handler om. Det er nemlig David King, en lidenskapelig rallyfører på 1980- og 90-tallet.
Fisker er som Tesla noen tids-optimister, men vi får tro at de denne gang holder skjemaet ettersom grunnmodellen faktisk har blitt produsert en del måneder allerede. I så fall får de første kundene sin Fisker Ocean Force E allerede i 4. kvartal i år, for ja, den skal ifølge merket være klar allerede i år.
Når det gjelder den ordinære Ocean, så er planen at de skal sette sammen 6.000 slike i måneden mot slutten av 3. kvartal ‒ og deretter opp mot 36.000 biler i året.
Videre inkluderer også planen å utvide med batteribytter slik som Nio tilbyr, og dette skal komme i 1. kvartal neste år.
Fisker har for øvrig mottatt 65.000 bestillinger av Ocean, så selskapet har fått en meget god start på det som kan bli en suksesshistorie.
Slik ser den ordinære utgaven ut:
Les også: