Bilmerket Fisker er offisielt i gang, for den aller første kundebilen ble levert sent i forrige uke. (Fotos: Fisker)

Første Fisker Ocean levert ut

Endelig er Henrik Fiskers siste eventyr en virkelighet ‒ den aller første Ocean ble levert en kunde passende nok i København.


Henrik Fisker er født på Allerød bare noen mil unna den danske hovedstaden, men er kjent for sine mange biler langt utenfor Danmarks grenser.

Ha startet opp i BMW allerede i 1989, og var innom både Ford og Aston Martin før han gjøv løs på sitt første store prosjekt ‒ Fisker Automotive i 2007.

Den første og eneste bilen han rakk å få ferdig var Fisker Karma, for dessverre rant pengene ut og i 2013 var midlene brukt opp. Konkursboet ble i 2014 solgt til en kinesisk gruppe, og ut av asken har det amerikanske Karma-merket oppstått.

Men den danske designeren lot seg ikke stoppe av dette store tilbakeslaget, og gjorde allerede i 2016 comeback med et selskap som nok en gang bærer hans etternavn, men denne gang som Fisker Inc.

Siden har han ikke tittet seg bakover, og selv om det har vært tilbakeslag har han og teamet jobbet hardt med den første bilen, en helelektrisk SUV morsomt nok kalt Fisker Ocean. For ja, man fisker gjerne på havet.

Sent i fjor kunne Fisker endelig bekrefte at produksjonen var i gang ved Magna Steyr i Østerrike, som passende nok er en karbonnøytral fabrikk. For om du skulle lure, dette er en elbil.

Det hele startet med lanseringsversjonen kalt Ocean One, og den opprinnelige planen var at det skal lages 5.000 slike før den ordinære produksjonen starter opp. Men det ble rapportert om en voldsom interesse rundt lanseringsutgaven, så det har muligens blitt endret i ettertid.

Men det vi kan si med sikkerhet er at det er planlagt tre utgaver av Ocean i tillegg til One, og det er Sport, Ultra og Extreme.

Det er foreløpig ni europeiske land som Fisker etter planen skal sette kurs for, og de to første Fisker Centers+ er allerede åpent ‒ i Wien og København. Og Norge er selvsagt blant de utvalgte, og Ocean hadde premiere under Oslo Motor Show sist høst.

Og det er svært gode nyheter for de som venter på denne, en elbil som både byr på rimelige priser og svært så lang rekkevidde.

Innstegsutgaven Sport starter nemlig rett i underkant av 400.000 kroner, mens rekkevidden for denne er opplyst til 440 kilometer. Men Extreme, og selvsagt også One-utgaven, byr på utrolige 707 WLTP-rekkevidde, så dette blir en av elbilene som ruller aller lengst på en lading.

Prisen skyter dog opp i været, og både One og Extreme har en startpris på rett over 680.000 kroner, mens Ultra-versjonen starter på drøyt 536.000 kroner og har en WLTP-rekkevidde på 610 kilometer.

Og den gode nyheten er at den aller første Fisker Ocean er levert ut til en kunde, og den historiske milepælen fant sted i forrige uke.

Bilen, en Ocean One-lanseringsmodell, hadde Great White utvendig lakk, 22-tommers felger og et hvitt Sea Salt-interiør med hvite Alcantara-seter.

‒ Jeg er veldig opprømt for å være i København for å overlevere den første Fisker Ocean, sa Henrik Fisker.

‒ Det er veldig kult å kunne levere den første bilen, du er den første kunden i verden, sa han til det som så ut til å være en litt brydd, men også svært fornøyd, kunde.

Det er ventet at utleveringene i Norge også starter ganske så snart, så vi får satse på at proppen løsnet med leveringen av den aller første bilen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter