Dette er den første tyske bilen som ble kåret til årets bil, og det er ikke en gang sikkert du har hørt om merket. (Fotos: Audi)

Første tyske som ble kåret til årets bil

Forløperen til selveste Audi 100 het NSU Ro 80, og var en aldri så liten «framtidsbil».


Om vi spoler 150 år tilbake i tid, finner vi starten på NSU Motorenwerke. For tilbake i 1873 startet Christian Schmidt med produksjon av strikkemaskiner, og selskapet ble sju år senere relokalisert til Neckarsulm ‒ byen som i dag er kjent for sin store Audi-fabrikk.

NSU avanserte videre til først å bygge sykler, deretter motorsykler og til slutt biler i 1905. Selskapet ble kjøpt av Volkswagen-gruppen i 1969, som fusjonerte det med Auto Union som til slutt ble til det Audi-merket vi kjenner i dag. Auto Union besto av fire bilmerker, derav de fire ringene som Audis logo består av.

NSU er også som kjent det aller første merket som tilbydde biler med Wankel-motorer, som var en ny type motor oppfunnet av Felix Wankel.

De innledet allerede i 1951 et samarbeid med Wankel for å lage små og lette kompressorer til motorene i sine motorsykler, og i 1954 ble de to enige om å lage en roterende lukket forbrenningsmotor basert på prinsippet til «Wankel-kompressoren».

Så NSU levde virkelig opp til et slagord du kanskje drar kjensel på ‒ «Vorsprung durch Technik». Og dette i tilknytning til en modell som het NSU Ro 80 ‒ en sensasjon av en bil som dessverre ble felt av en oljekrise på 1970-tallet.

Når vi tenker på Audi er ikke 80 et spesielt modellnavn, for det tyske merket er selv kjent for sin veldig viktige Audi 80-modell. Den bilen la faktisk grunnlaget for en av verdens aller mest populære bilmodeller gjennom bilhistorien ‒ Volkswagen Passat. Jepp, denne folkebilen brukte samme plattform som Audi 80.

Men hvorfor Ro 80?

Vel, det er en veldig enkelt forklaring på ‒ Wankel-motoren. Ro står nemlig for roterende stempel, mens 80 selvsagt er typebetegnelsen.

NSU Ro 80 ble avduket under IAA International Motor Show i Frankfurt i september 1967, og tok bilverdenen på senga.

Slik har NSU-kjenner Klaus Arth beskrevet det hele:

«Mange besøkende vet ikke hva de skal beundre først. Den futuristiske formen, den ekstravagante drivkraften ‒ eller begge deler».

De fleste merkene som lager en helt ny bil tror at den er «den vakreste, raskeste, mest økonomiske, mest moderne ‒ kort sagt den ideelle bilen», inkludert NSU. Det var nemlig slik NSU Motorenwerke kunngjorde sin nye modell i oppkjøringen til IAA-utstillingen.

Slik så den ut:

Men det var ikke bare arroganse og overdreven selvtillit å spore i reklame-materiellet:

«Vi i NSU er også ganske stolte av vårt yngste barn, men vi gjør et poeng av å unngå superlativer i hvilken som helst form – i stedet begrenser vi oss til å uttrykke en antagelse: Dette er en god og absolutt en interessant bil.»

Og pressemappen var på høyde med det som Ferrari pleier å komme med når de introduserer en ny bil, altså voldsom tykk.

Bilmerket dunket til med over 80 sider med informasjon, inkludert massevis av tekniske data og tegninger samt en detaljert beskrivelse av driftsprinsippet til NSU/Wankel-motoren.

Og det med god grunn. NSU var klar over at selv eksperter ville trenge omfattende materiale for å forklare det nye konseptet, og spesielt NSU/Wankel-motoren.

Dokumentasjonen anerkjente mange store fordeler med en slik motor ‒ som lettere vekt, mindre plassbehov, lavvibrasjonsdrift og færre komponenter sammenlignet med en konvensjonell stempelmotor.

Prosessen var også innviklet for NSU, og de brukte faktisk fem år på å utvikle den nye bilen som skulle bergta ekspertene.

Men i september 1967 kunne de endelig vise NSU Ro 80 fram for publikum i Frankfurts utstillingshaller – som verdens første produksjonsbil med en twin-rotor Wankel-motor. Messepublikummet bladde sikkert febrilsk i brosjyrene for å se hva i alla dager dette var for noe.

Her er Ro 80 fotografert under messen i 1967:

Bilen hadde på den tiden et ganske sportslig design, og målet var å sette nye standarder både når det kom til veigrep, sikkerhet, komfort og ytelse.

Den gjorde sitt ytterste for å holde seg til ordtaket «form følger funksjon», og NSU gjorde faktisk noe som ikke var så veldig vanlig for godt over 50 år siden ‒ de utviklet den i en vindtunnel.

Det ga Ro 80 en kileformet karosserilinje med en flat front, en lav, lett stigende beltelinje og en hevet bakende. Alt dette førte til en luftmotstands-koeffisient på 0,35 – nærmest uhørt den gang.

Den ble raskt betegnet som en futuristisk bil, noe også reklameplakaten proklamerte selvsikkert: «Det finnes "I går"-biler, det finnes "I dag"-biler, og så er det NSU-biler.» Hmmm.

De dro det enda lenger med det berømte slagordet «Vorsprung durch Technik» ‒ det som altså Audi bruker den dag i dag. Forspranget ligger i teknikken.

Og det var ikke bare store ord.

Ett år etter lanseringen kåret nemlig internasjonale fagjournalister NSU Ro 80 til «årets bil», og den ble dermed den aller første tyske bilen som tok det som den gang var den aller tyngste bilprisen. Ro 80 var den femte bilen som ble kåret til verdens beste bil, etter Rover 2000, Austin 1800, Renault 16 og Fiat 124.

Passende nok var den andre tyske bilen som tok denne prisen ingen ringere enn Audi 80…

For 50 år siden var det ingenting som het internett og sosiale medier, så det er mulig de fleste gikk glipp av at Ro 80 faktisk var den beste bilen, for salgstallene sto ikke i stil med selve bilen.

Og da oljekrisen i 1973 drev bensinprisene opp og bilkjøperne så seg etter mindre og mer økonomiske biler, tok dette til slutt knekken på både rotasjonsmotoren og NSU Ro 80.

Bilen ble produsert på Neckarsulm-fabrikken fra 1967 til 1977, og da den ble faset ut i 1977 tok allerede Audi 100 det meste av allerede anleggets kapasitet. Og ja, da er det på sin plass å nevne at også denne ble kåret til årets bil, noe som skjedde i 1983.

Totalt ble det satt sammen 37.374 eksemplarer av NSU Ro 80, og bilen har også i dag en lojal fanskare – slik som også NSU-merket har. Faktisk finnes det også en norsk NSU-klubb som feirer det gamle merket og de flotte bilene.

I år er det altså 150 år siden NSU ble etablert, og den store fandagen arrangeres i Neckarsulm 16. september, så her er det en unik mulighet til å se mange flotte kjøretøy helt på ekte.

Her er bilder av Tysklands aller første «årets bil»-vinner, og det er altså verken en Mercedes, BMW, Audi, Porsche eller Volkswagen.

Det er nemlig framtidsvisjonen NSU Ro 80:

Fått med deg disse?

Les mer om:

Nyheter Featured