Andreas Bakkerud skal kjøre for Jenson Button i Extreme E. (Fotos: Extreme E)

Bakkerud skal kjøre for F1-verdensmester

Finn fram kalenderen og merk av 13. og 14. mai. Da blir det nemlig en norsk duo som kjører for selveste Jenson Button i Extreme E ‒ Andreas Bakkerud og Hedda Hosås.


Før årets Extreme E ble det klart at Hedda Hosås blir den kvinnelige føreren i laget JBXE, ja, det som er drevet av tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button. Og det var ikke alt.

For den mannlige føreren på teamet var Heikki Kovalainen, i likhet med Button en tidligere F1-fører med erfaring fra lag som Renault, McLaren, Caterham og Lotus. Så nei, Hosås kunne neppe bedt om mer.

Vel, kanskje en ting ‒ nemlig noen med stor erfaring fra det som Extreme E faktisk handler om, nemlig rallycross. Og det ønsket får hun nå innfridd.

For på samme tid som det ble klart at Hosås ble fører i JBXE offentliggjorde også Extreme E sine to reserve- og utviklingsførere, Andreas Bakkerud og italienske Tamara Molinaro.

I tillegg til å være reserveførere når noen av de faste ikke kan delta har Bakkerud og Molinaro rådgivende roller i den helelektriske serien, de skal teste banene og være med på å utforme disse på en mest mulig spektakulær måte.

Ettersom Extreme E er den globale serien hvor det skjer kanskje aller mest dramatikk under selve løpene, Hosås har for eksempel allerede rullet med sin bil, var det ikke akkurat skyhøye odds at Bakkerud måtte steppe inn som fører i løpet av en sesong. Men at det skulle skje så fort, og at han faktisk tar over et sete ut sesongen, er mer overraskende.

For nå melder Extreme E og JBXE at deres finske fører forlater teamet, og at Andreas Bakkerud tar over som partner til Hosås, som selv startet som reservefører i fjor før hun fikk sjansen da Christine Giampaoli Zonca skadet seg under den 2. runden.

Dermed får altså det unge norske talentet fra Voss et tidligere rallycross-ess som lagkamerat, og til og med en særdeles blid og utadvendt bergenser. Det kan vel knapt bli bedre!

Bakkerud har flere EM-titler, og tapte rallycross-VM med minst mulig margin tilbake i 2019. Han og svenske Timmy Hansen kjempet om tittelen, men en kollisjon i en svært dramatisk finale i Cape Town gjorde at duoen ble stående med samme poengsum. Hansen tok dermed VM-gullet grunnet flere seire.

Den norske 31-åringen vet hva som trengs for å gjøre det bra i Extreme E, og er helt sikkert godt forberedt foran Hydro X i Skottland neste helg.

‒ Fra å teste bilen i Frankrike i begynnelsen til å gå inn som mesterskapsfører i Saudi-Arabia og lære alt om bilen og mesterskapet, er det fantastisk å fortsette å være en del av denne reisen, sier nordmannen.

‒ Jeg elsker det Extreme E handler om, spesielt deres miljøinitiativer, hvordan det går foran mot klimaendringer, og generelt hele kappløpet om planetens etos, som også er noe vi i Norge er store forkjempere for.

Britiske Jenson Button kunne knapt bedt om en bedre erstatning til Kovalainen enn det han nå har fått.

‒ Jeg er begeistret og beæret over å ønske Andreas Bakkerud velkommen til JBXE for neste runde av sesongen i Skottland. Andreas' rallycross-stamtavle taler for seg selv, og hans erfaring vil være uvurderlig i vårt nye helnorske partnerskap sammen med Hedda i laget når vi håper på å kickstarte vår 2023-kampanje, sier Button.

‒ Vi håper på en positiv opptreden under hjemmerunden vår i Hydro X Prix, og jeg er spent på å se hvordan det går med vår nye line-up.

Extreme E skal sette fokus på miljøutsatte plasser, og årets serie byr på fem VM-runder med totalt 10 løp. Årets første to løp ble kjørt i Saudi-Arabia i mars, og etter Hydro X i Skottland forflytter de seg til Sardinia i juli, videre til Amazonas eller USA i september og det hele rundes av med Copper X i Chile i begynnelsen av desember.

Dessverre fikk ikke JBXE en god start på årets sesong, og er på 9. plass av 10 lag etter Desert X. Men det endrer seg forhåpentlig neste helg med Bakkerud og Hosås som førere.

‒ Når jeg nå er tilbake i Extreme E-paddocken, ser jeg fram til å kjøre racing med en så flott gruppe førere, mange som jeg har kjørt mot før, og jeg har til og med kjørt for Mattias! Jeg har aldri vært i Skottland før, så jeg gleder meg til å besøke et nytt sted ‒ jeg har hørt at det er en ekstremt bane! Jeg kan ikke vente med å fordype meg i den lokale kulturen, og definitivt noen av deres lokale snacks, sier Bakkerud.

– Det er første gang jeg kjører med en nordmann, så jeg gleder meg til å slå meg sammen med Hedda. Jeg håper vi kan dyrke et godt forhold og hjelpe hverandre både til å bli bedre å og lykkes. Det vil sikkert ta litt tid å venne seg til ting, men jeg håper jeg kan styre JBXE i riktig retning.

Og han kan endelig få revansje mot Timmy Hansen. Svensken er nemlig en av konkurrentene, sammen med kjente profiler som Johan Kristoffersson, Timo Scheider, Tanner Foust, Nasser Al Attiyah og selvsagt føreresset som Bakkerud nevnte, Mattias Ekeström.

Extreme E vises på Discovery+ og Eurosport, og det er også mulig å følge all dramatikken direkte via livekanalen til Extreme E på Youtube.

Og med en norsk duo på startstreken er det bare å gjøre seg klar til helga, for dette blir moro!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport