Både det å ha firmabil og få kjøregodtgjørelse har blitt mindre gunstig i 2023. (Foto: Kim Saatvedt, BDO).

Firmabil: Elbil dyrere enn dieselbil

Regjeringen har fjernet en rabatt som gikk på verdien på elbilen, og nye avgifter gjør at det skattemessig ikke lønner å velge elbil fremfor fossilbil som firmabil.


Det mener iallfall rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO, som har en egen kalkulator for firmabil. Den er nå oppdatert, og resultatet er nedslående for de som gjerne vil være miljøbevisste og kjøre elbil.

‒ Den praktiske betydningen er at det skattemessig ikke vil lønne seg å velge elbil framfor fossilbil som firmabil framover, sier Kjell-Fredrik Kristiansen, partner og bransjeleder bil hos BDO.

-->
Bakgrunnen er endringer som regjeringen har gjort i statsbudsjettet, som generelt også gir flere avgifter på nybiler.

Ap og Sp har nemlig vedtatt en ny moms på elbiler som koster over en halv million kroner, og summen over dette er nå pålagt moms. De har også kommer med en ny vektavgift på 12,50 kroner på hver kilo over 500 kilo, og denne er rettet mot alle nybiler inkluder de i utgangspunktet tyngre elbilene.

Alle nybilene har altså blitt dyrere, men det er altså ikke alt av nye avgifter regjeringen byr på.

Når det gjelder firmabil er det skattemessige utgangspunktet 100 prosent av nybilens verdi, men her har elbilene hatt en rabatt på opptil 40 prosent.

I statsbudsjettet for 2022 ville regjeringen fjerne denne rabatten i firmabilskatten, men endte med å barbere denne til 20 prosent. I statsbudsjettet som ble vedtatt for 2023 er denne fjernet helt, slik at elbiler ble likestilt med andre typer biler. Det gjør firmabil-ordningen langt mindre gunstig.

‒ Ansatte som har disponert elektriske firmabiler privat må betale betydelig mer i skatt for 2023. Det vil i året som kommer være mindre attraktivt å velge elektrisk firmabil, slår Kristiansen fast.

Et alternativ til firmabil er å få kjøregodtgjørelse ved å bruke privat bil i jobben, men regjeringen har valgt å overse inflasjon og økende kostander når de satte denne i 2023-budsjettet.

Den skattefri kjøregodtgjørelse lyder fortsatt på 3,50 kroner per kilometer.

‒ Denne satsen har stått uendret siden 2017, til tross for at kostnader til vedlikehold, forsikringer, drivstoff og strøm har økt betraktelig, påpeker Serine Hasund, advokatfullmektig i BDO Advokater.

Siden 2017 har drivstoffprisene nesten doblet seg, for ifølge SSB var snittet på utsalgsprisen til avgiftspliktig diesel på 12,90 kroner literen i oktober 2017 mot 24,15 kroner i oktober 2022.

‒ Økning i bensinavgiften og krav om økt innblanding av biodrivstoff i diesel ‒ som gir kortere kjørelengde og økte CO2-avgifter – gjør neppe 2023 rimeligere enn i fjor, til tross for at det i utgangspunktet har vært noe avgiftslettelser, sier Hasund.

‒ Når den skattefrie satsen for kjøregodtgjørelse har stått uendret i en periode hvor utgiftene har økt, vil det naturligvis blir dyrere for de ansatte å benytte privat bil i jobbsammenheng.

Det er litt komplisert med firmabilskatt, for det er et gap mellom den skattefrie summen og statens satser som de fleste følger. Denne var lenge på 4,03 kroner, men økte i 2023 til 4,48 kroner. Dette betyr at differansen mellom 3,50 kroner og 4,48 kroner må skattlegges av arbeidsgiver.

‒ Et eksempel er en ansatt som bruker sin private bil sporadisk i jobbsammenheng. Både i 2022 og i 2023 kjørte hun 5.000 kilometer i arbeidsrelaterte oppdrag. Hun tjener 650.000 kroner i året og etter økningen av Statens sats sitter hun igjen med en kjøregodtgjørelse på 1.273 kroner mer i 2023, sammenlignet med 2022, forklarer advokaten.

‒ Men da bilkostnadene øker mer enn satsen for godtgjørelsen, vil den ansatte i praksis trolig sitte igjen med mindre enn det regnestykket tilsier. Økningen av statens sats får derfor begrenset effekt, særlig når den skattefrie satsen forblir urørt.

Prisen på nye elbiler har altså økt, noe som også går utover utgiftene knyttet til firmabilen.

‒ En elbil som kostet 600.000 kroner i 2022 øker med rundt 45.000 kroner, noe som medfører at grunnlaget for innberetning øker. Dette, i tillegg til at fordelene for elbil er fjernet fra 2023, betyr at det er færre økonomiske grunner til å velge elbil som firmabil, slår Kjell-Fredrik Kristiansen fast.

Vurderer du firmabil og er usikker på hva den vil utgjøre for skatten, kan du sjekke ut kalkulatoren til BDO som du finner her.

Både det å ha firmabil og få kjøregodtgjørelse har blitt mindre gunstig i 2023. (Foto: Kim Saatvedt, BDO).

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter