Renault lanserer et sett til Renault 4 og 5 som gjør de om til en elbil. (Fotos: Renault)

Nå kan Renault 4 og 5 bygges om til elbiler

Retrofit er et viktig begrep nå som vi går inn i elbil-æraen. Dette åpner nemlig for at gamle klassikere kan utstyres med elektriske drivverk.


Renault har faktisk ikke bare en, men to legendariske folkebiler. Renault 4, et slags svar på legendariske Citroën 2CV, ble introdusert i 1961, mens Le Car, Renault 5, ble bygd fra 1972 og helt fram til 1996.

Det finnes vanvittig mange eksemplarer av disse bilene også den dag i dag, for totalt ble det laget over 13 millioner eksemplarer av denne duoen.

Faktisk er det slikt at Renault 5 skal gjøre et sensasjonelt comeback, så glade er det franske merket i Bilen. Nå handler det selvsagt ikke om den samme bilen, men en nytolkning som er preppet for framtiden ‒ altså en helt ny og helelektrisk modell.

Enn så lenge har Renault kun vist fram en prototype av denne, men elbilen som muligens ender opp med å hete Renault 5 E-Tech skal etter planen vises fram senere i år. Det ser vi selvsagt fram til!

Men også den originale R5 kan bli helelektrisk, for nå kommer Renault med nyheten om at de har inngått en avtale med det franske selskapet R-Fit.

Det åpner for at et retrofit-sett rettet mot gamle Renault 5 skal komme på det franske markedet i september i år, mens et sett til den første gererasjonen av Twingo skal lansere i etterkant av dette. Men aller først kommer settet til den virkelige folkefavoritten, Renault 4.

Salget av dette settet starter på samme tid som den klassiske bilutstillingen Retromobile starter 1. februar, og på plass der er også helelektriske versjoner av både 4L, R5 og Twingo. Renault opplyser at prisen for settet er 11.900 euro.

Retrofit er altså framtiden for de klassiske bilene, og elektriske drivverk åpner også for å kjøre slike biler i sentrale strøk som mest sannsynlig får nullutslippssoner i framtiden.

Renault sier at settet innfrir de franske myndighetenes krav samt moderne sikkerhetsnivåer, og over i Frankrike er de også kvalifisert for subsidier.

Og ja, servicekostandene vil selvsagt kuttes betraktelig, for elbiler har få bevegelige deler som trenger vedlikehold, og bensinkortet som for tiden går varmt kan også klippes i to.

‒ Vi er overlykkelige over å lansere disse elektriske ettermonteringssettene som vil gjøre det mulig for folk som elsker klassiske biler og unge mennesker å kjøre i vår ikoniske Renault 4, Renault 5 og Twingo, drevet av elektrisitet, sier Hugues Portron, direktør for originale Renaulter.

‒ I tillegg til den sirkulære økonomien skapt av disse nye elektriske motorsettene, tilbyr de elektriske ettermonteringssettene en løsning som kombinerer kjøregleden med besparelser og pålitelighet uten å ta noe fra stilen og de originale designene til disse populære tidløse klassikerne, legger han til.

Vi tviler ikke på at dette kommer til å bli populært, og det er bare å håpe at andre merker med populære klassikere følger eksemplet og kommer med egne sett.

Som du kan se av spesifikasjonene under er det ikke noe rekkevidde å skryte av, så å kjøre på et 4L-treff et stykke unna anbefales ikke. Men den funker helt klart til butikken og en runde rundt byen, noe mange av slike biler jo normalt brukes til.

Her er spesifikasjoner for settet til Renault 4, den første av trioen som blir elektrisk retrofittet.

  • Originalt mekanisk girsystem urørt
  • Børsteløs synkronmotor
  • Vektfordeling uendret
  • Rekkevidde på ca. 80 km
  • Full opplading på 3 timer 30
  • Elektronisk batterilademåler
  • Lad opp via en 16A – 220 V husholdningsplugg
  • 105 V batteripakke med kapasitet på 10,7 kWh
  • 5 kWp/48 kWp motor
  • To års garanti

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter