Polestar har klar en ny utgave av Polestar 2, og denne løfter elbilen opp til nye nivåer både når det kommer til rekkevidder og krefter. (Fotos: Polestar)

Ny Polestar 2 med mer rekkevidde og mer krefter

Svenskene gjør sitt for at Polestar 2 ikke henger etter kommende Polestar 3, og gir elbilen noen skikkelige oppdateringer ‒ inkludert en imponerende rekkevidde.


Det er noe som heter at tiden går fort, og i mars er det faktisk tre år siden Polestar satte i gang produksjonen av sin første elbil ‒ Polestar 2 som fulgte i kjølvannet av ladehybriden Polestar 1 introdusert i 2018.

Polestar 2 videreførte det skandinaviske designet som svenskene satser på, og var også den aller første bilen med et infotainment-system basert på Android Automotive OS med integrert Google.

Suksessen uteble ikke, og det ruller nå over 100.000 Polestar 2 på veiene og den er på plass i 27 land. Men Polestar vil gjerne at det skal bli mange flere.

Nå lurer som kjent Polestar 3 i horisonten, men det betyr ikke at 2’ern blir en utdatert elbil. For Polestar tar nå grep for å holde den oppdatert.

Det inkluderer også synlige endringer, for fra modellåret 2024 som er på plass senere i år vil også Polestar 2 ha den samme smartfronten som Polestar 3. Men det er bare en av flere store nyheter.

Svenskene har også flikket på drivlinjen og satt inn helt nye motorer, det er kraftigere batterier, klimaoppdateringer, og for aller første gang i en Polestar - bakhjulsdrift.

‒ I bilindustrien er det vanlig at en facelift introduserer overfladiske visuelle endringer som ofte ødelegger den originale intensjonen bak bilens designtema, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

‒ Med den oppdaterte Polestar 2 har vi heller gått under overflaten. Spesielt har den elektriske drivlinjen fått betydelige oppgraderinger av teknologiske og mekaniske komponenter. Dette er den beste Polestar 2 til nå, og med det oppdaterte frontdesignet med SmartZone, er det også den vakreste, slår sjefen fast.

Bilene blir som kjent stadig mer selvkjørende, og det er der den nye smarte fronten kommer inn. Her er det nemlig samlet flere av bilens viktigste aktive sikkerhetsfunksjoner, inkludert det forovervendte kameraet og mellomdistanse-radaren.

Tidligere var det Polestar avdelingen som sto bak de mer sportslige Volvo-utgavene, og ytelse er fortsatt et viktig punkt nå som de lager egne biler. Oppdaterte Polestar 2 blir også mulig å få med sportslige 20-tommers felger, og blir utstyrt med neste generasjon elektriske motorer og invertere.

Det gir både mer kraft og bedre kjøreegenskaper, og som et nikk tilbake til de gamle Volvo-modellene får Single motor-varianter bakhjulsdrift drevet av en nyutviklet permanentmagnetisert motor og silisiumkarbid-inverter, forklarer Polestar.

Denne motoren yter opp til 220 kW (tidligere 170 kW) og har et dreiemoment på 490 Nm (tidligere 330 Nm), noe som gjør at sprinttiden fra 0 til 100 km/t faller med hele 1,2 sekund, og tar nå 6,2 sekunder. 220 kW tilsvarer for øvrig 299 hestekrefter.

De utgavene med firehjulsdrift får en rebalansert drivlinje med en ny kraftfordeling hvor bakakselen favoriseres, og dette skal ifølge svenskene heve kjøregleden og de sportslige kjøreegenskapene ytterligere.

Her er det mest krefter i bakmotoren som får støtte av en asynkronmotor motor foran. Dette øker systemeffekten til 310 KW og 740 Nm (tidligere 300 kW og 660 Nm), og Polestar melder at veigrepet blir bedre, effektiviteten høyere og ytelsene enda sportsligere – sprinten tar nå 4,5 sekunder.

310 kW tilsvarer 421 hk.

For at bilen skal bli enda mer effektiv har bilen også en løsning hvor motoren foran frikobles dersom den ikke behøves, og aktiveres automatisk når den trengs.

De som går for Performance-pakken får et drivsystem med hele 350 kW (476 hk) som klarer 0-100 km/t på 4,2 sekunder, og denne effektøkningen kan også kjøpes som en nedlastbar oppdatering og er tilgjengelig for alle kvalifiserte Polestar 2 Long range Dual motor, sier Polestar.

‒ Skiftet fra forhjulsdrift til trekk på bakhjulene på Single motor-variantene, og den nykalibrerte dreiemomentfordelingen på Dual motor-variantene med mer bakhjulsdrevet følelse, hever Polestar 2-sportsligheten til nye nivåer, sier Joakim Rydholm, Polestars sjefsingeniør for understell.

‒ Den oppdaterte Polestar 2 er enda mer leken og på hugget. Kompaktheten og fullstendig kjørekontroll beholdes. Samtidig er bilen mer moden med økt komfort.

Det kanskje aller viktigste, minus prisen som også har fått seg en økning, er rekkevidde og ladefart. Polestar Norge opplyser at alle bilene som kommer til Norge får oppgraderte litium-ionbatterier med bedre effekt.

Standard range-versjonen får et batteri med en kapasitet på 69 kWh, mens Long range-utgavene blir utstyrt med et batteri på 82 kWh. Måten disse er satt sammen på øker også ladehastigheten, som nå lyder på 135 kW for Standard range og 205 kW for Long range.

Polestar sier at spesielt frikoblingsfunksjonen til frontmotoren bidrar til å øke rekkevidden, og Long range Dual motor får nå en WLTP-rekkevidde på solide 592 kilometer ‒ opp hele 105 kilometer.

For Standard range Single motor lyder nå WLTP-rekkevidden på 518 kilometer, en økning på 40 kilometer, mens den som ruller aller lengst på en lading er Long range Single motor som har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 635 kilometer ‒ en økning på 84 kilometer.

På toppen av dette får den oppdaterte Polestar 2 også flere nye og nyttige funksjoner, som blindsoneassistenten Blind Spot Information System (BLIS) med styrehjelp, ryggeassistenten Cross Traffic Alert med bremsestøtte og systemet Rear Collission Warning and Mitigation.

Polestar opplyser også at 360-grader omgivelseskamera, automatisk dimming av sidespeil og trådløs mobillader blir standard for alle versjoner.

2024-modellene av Polestar 2 skal etter planen være klar for levering i 3. kvartal i år, og prisene starter fra 432.050 kroner for innstegsmodellen og opp til 586.963 kroner for toppversjonen.

Variant:Ladeeffekt:WLTP-rekkevidde:Motor-effekt:Dreiemoment:Pris fra:
Long range Dual motormed Performance-pakken205 kWOpp til592 km350 kW 476 hk740 Nm586.963 kr
Long range Dual motor205 kWOpp til592 km310 kW 421 hk740 Nm519.100 kr
Long range Single motor205 kWOpp til635 km220 kW 299 hk490 Nm472.863 kr
Standard range Single motor135 kWOpp til518 km200 kW 272 hk490 Nm432.050 kr

Her er bilder av den oppgarderte Polestar 2:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter