Denne spesielle solcellebilen nærmer seg produksjon. (Fotos: Aptera)

Aptera klar med lanseringsversjonen

Ja, denne både ser og er spesiell. For det er nemlig en solcellebil.


Så hvordan klarer man å få elbilene mest mulig klimavennlig når det kommer til bruk? Jo, ved å benytte sola når bilen skal lades.

Den første SEV-bilen (Solar Electric Vehicle) har allerede gått inn i produksjon, og den historiske hendelsen skjedde morsomt nok i et av våre naboland.

Nei, ikke Sverige, men faktisk i Finland, hvor Valmet har et stort anlegg i Nystad hvor de blant annet setter sammen biler for selveste Mercedes. Fra desember i fjor har de også produsert biler for merket Lightyear, og disse lager solcellebiler.

Lightyear 01 ble dermed den aller første serieproduserte solcellebilen som gikk inn i produksjon, men snart får merket etter alle solemerker(!) selskap av en ganske så spesiell SEV fra Aptera.

Dette amerikanske merket har nå kommet så langt i sin testing at de har annonsert en Launch Edition, og denne lanseringsversjonen blir dermed den første serien av det som per nå er over 40.000 bestillinger.

‒ Vi har løst ligningen for en mer effektiv måte å reise på ved å utnytte solens kraft, og vi er glade for å introdusere vårt Launch Edition-bil til verden, sier Steve Fambro, medgründer og co-CEO.

‒ Vår utrettelige innsats har resultert i Aptera-bilen, som kan ta deg dit du vil ved å bruke den kreative energien direkte fra solen vår og effektivt omdannes til fri bevegelse.

Det er to ting som er viktige for elbilene for å strekke ut lengst mulig rekkevidde, og det er luftmotstand og effektivitet. Altså en mest mulig aerodynamisk form som gir et minst mulig energiforbruk.

For at en solcellebil som Aptera faktisk skal bli en evighetsmaskin må begge disse delene være på plass, og Launch Edition ble da også designet med ett formål i tankene - energieffektivitet.

Dermed har den fått en veldig unik form med svært lette, men sterke, materialer, og tanken er at Aptera skal skjære seg gjennom luften ved å bruke en fjerdedel av energien sammenlignet med andre elektriske og hybridbiler som er ute på veien i dag.

I dag ligger de aller mest aerodynamiske elbilene rundt 0,20 i luftmotstand, men dette gruser Aptera. De oppgir luftmotstandskoeffisienten til uvirkelige 0,13, og lavere er altså bedre på dette feltet.

Grunnen er en bil som ser slik ut:

Lanseringsversjonen er utstyrt med omtrent 700 watt proprietær solenergiteknologi, noe som åpner for at denne kan kjøre opptil 64 kilometer hver dag ladet av solens stråler, ergo lengre enn hva folket kjører i snitt hver dag.

Launch Edition har tre hjul, tre motorer og to seter ‒ og er imponerende rask. 0-96,5 km/t er opplyst til kun 4 sekunder, mens toppfarten er satt til 101 mph ‒ 162,5 km/t. Og ja, det er også to kollisjonsputer som bør gjøre den ganske trygg.

Aptera holder hus i San Diego, og tar de utgangspunkt i Sør-California sier de at en slik bil ikke trenger å lade på måneder om gangen, men det betyr ikke at lengre nord må fram med kabelen ofte. De hevder at biler i Chicago, som ifølge Yr i skrivende stund har -5 grader, trenger man kun å lade solcellebilen tre ganger i året ‒ sånn røflig regnet.

Ombordladeren leverer maks 6,6 kW, og lading via 240V gir 103 kilometer med rekkevidde på en time, opplyser Aptera.

Jobben med den bilen som nå er på vei startet i 2019, og Aptera sier at de nå gjennomfører krasjtester og valideringstester for Delta-utgaven. Når denne er ferdig går de i gang med produksjonen.

Til å begynne med skal det settes sammen 10.000 biler i året, men dette skal økes til 20.000 biler ved anlegget i Carlsbad, California. Målet er åtte fabrikker innen 2028, og en global dekning.

‒ Selv om leveringstidslinjen vår er finansieringsavhengig, er målet vårt å starte produksjonen innen utgangen av 2023, sier Chris Anthony, medgründer og co-CEO.

‒ Når vi når innsamlingsmålene våre, vil vi være i stand til å gi en mer nøyaktig leveringstidslinje.

Det håper nok over 40.000 skjer raskt, for så mange har levert inn sine bestillinger av den spesielle bilen.

‒ Launch Edition er vår sjanse til å vise verden noe som aldri har eksistert før, sier Anthony.

‒ Vår identitet hos Aptera handler om transformasjon, gjenoppfinnelse og overraskelser. Launch Edition er vår sjanse til å lede en bevegelse som er for alle. Vi er solcellemobilitet, og vi er framtiden.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter