Det kan være mer utfordrende å lade på vinteren, men tar man noen forholdsregler kan også dette gå langt mer smertefritt. (Fotos: Juice Technology)

7 tips for å optimalisere vinterladingen

Rekkevidden for elbiler faller som kjent i takt med kvikksølvet, og da er det smart å ta noen forholdsregler når bilen skal lades.


Mange hevder at elbiler ikke liker kulden, men det blir litt feil. Faktisk kan elbilen fungere bedre enn en dieselbil når kuldegradene virkelig biter.

En dieselbil begynner å slite skikkelig når temperaturen faller ned til -25 grader, mens en elbil ganske enkelt bør håndtere bitende -40 grader ‒ en temp vi heldigvis ikke opplever så veldig ofte.

Det er batteriet, ladingen og rekkevidden som ikke er så glade i snø og kulde. Juice Technology, en markedsleder når det kommer bærbare ladere for elbiler, forklarer at kulden øker den indre motstanden til battericellene, noe som igjen bremser den elektrokjemiske prosessen som finner sted under ladeøkten.

I tillegg er celleslitasje høyere ved kalde temperaturer.

De sier at disse tingene gjør sitt til at produsentene reduserer ladehastigheten når det blir kuldegrader ‒ altså gjør de det for å beskytte batteriet.

Ifølge Juice er et annet tiltak for å dempe effekten av kulden å bruke et batteristyringssystem som holder batteriet i et ideelt temperaturområde, selv om natten når bilen ikke er i bruk.

På toppen av dette går strømforbruket opp grunnet oppvarming på vinteren, og dette gir en kortere rekkevidde enn om sommeren. Dette har NAFs store rekkeviddetester bekreftet, hvor et rekkeviddetap på rundt 100 kilometer under vintertestene kontra sommertestene ikke har vært uvanlig.

Resultatet for sjåføren kan altså være kortere rekkevidde, mer energitap ved stasjonær drift og en langsommere ladeprosess ‒ iallfall til batteriet har nådd riktig temperatur.

Men ikke alt er like mørkt som vintermånedene kan være.

For det finnes ting som gjør vinterladingen mer effektivt, og Juice Technology har satt sammen noen tips som elbilførerne bør vurdere for å optimalisere batteriladingen om vinteren.

De kan være smarte å følge, så her har du sju tips fra laderprodusenten:

  1. Lad opp bilen når du kommer hjem, når batteriet fortsatt er varmt: Ladeprosessen går langsommere når batteriet er kaldt, eller med andre ord, et varmt batteri absorberer strøm raskere enn et kaldt batteri. Derfor, hvis du lader når du kommer hjem, når batteriet ennå ikke er avkjølt, vil det ta kortere tid å lade til full effekt.
  2. Hvis du har mulighet, lad bilen over natten: Husk at om natten har vært veldig kald (spesielt hvis bilen er parkert ute), vil du trenge mer energi til batteriet for å nå riktig temperatur. Det er derfor det er et godt alternativ å planlegge lading med bilen komfortabelt med AC over natten hvis du har en lader hjemme. På denne måten vil batteriet holde en god temperatur og redusere rekkeviddetapet.
  3. Før du drar, dra nytte av energien fra ladestasjonen din: Forvarm bilen mens det er koblet til ladestasjonen, da det vil trekke energi direkte fra nettet gjennom ladestasjonen og ikke direkte fra batteriet.
  4. Planlegg avgangstiden, og med den, ladingen: På denne måten vil bilen være fulladet akkurat når kjøringen starter, og forhindrer at batteriet blir kaldt og trenger ekstra energi til det når riktig temperatur. Men bare om det ikke er noe ladestyringssystem som brukes.
  5. Planlegg ruten din, inkludert stopp som trengs for å lade: Før en bil stopper på grunn av lav batteristatus, vil systemet ha gitt flere advarsler og den maksimalt tillatte hastigheten vil ha blitt begrenset. Men for å unngå ubehagelige overraskelser er det greit å planlegge ruten på forhånd, spesielt på lange reiser, inkludert stopp.
  6. Bruk setevarme mens du kjører: På denne måten vil du forbruke mindre energi enn å bruke sentralvarmesystemet.
  7. Hvis bilen tilbyr denne funksjonen, gjør batteriet klart før lading via hyperladeren: For øyeblikket er det kun noen merker som åpner for forvarming av batteriet før DC-lading, men dette gjør ladingen så rask som mulig.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker