- Annonse -
HjemElbiler7 tips for å optimalisere vinterladingen

7 tips for å optimalisere vinterladingen

Rekkevidden for elbiler faller som kjent i takt med kvikksølvet, og da er det smart å ta noen forholdsregler når bilen skal lades.

Mange hevder at elbiler ikke liker kulden, men det blir litt feil. Faktisk kan elbilen fungere bedre enn en dieselbil når kuldegradene virkelig biter.

- Annonse -

En dieselbil begynner å slite skikkelig når temperaturen faller ned til -25 grader, mens en elbil ganske enkelt bør håndtere bitende -40 grader ‒ en temp vi heldigvis ikke opplever så veldig ofte.

Det er batteriet, ladingen og rekkevidden som ikke er så glade i snø og kulde. Juice Technology, en markedsleder når det kommer bærbare ladere for elbiler, forklarer at kulden øker den indre motstanden til battericellene, noe som igjen bremser den elektrokjemiske prosessen som finner sted under ladeøkten.

I tillegg er celleslitasje høyere ved kalde temperaturer.

De sier at disse tingene gjør sitt til at produsentene reduserer ladehastigheten når det blir kuldegrader ‒ altså gjør de det for å beskytte batteriet.

- Annonse -

Ifølge Juice er et annet tiltak for å dempe effekten av kulden å bruke et batteristyringssystem som holder batteriet i et ideelt temperaturområde, selv om natten når bilen ikke er i bruk.

På toppen av dette går strømforbruket opp grunnet oppvarming på vinteren, og dette gir en kortere rekkevidde enn om sommeren. Dette har NAFs store rekkeviddetester bekreftet, hvor et rekkeviddetap på rundt 100 kilometer under vintertestene kontra sommertestene ikke har vært uvanlig.

Resultatet for sjåføren kan altså være kortere rekkevidde, mer energitap ved stasjonær drift og en langsommere ladeprosess ‒ iallfall til batteriet har nådd riktig temperatur.

Men ikke alt er like mørkt som vintermånedene kan være.

- Annonse -

For det finnes ting som gjør vinterladingen mer effektivt, og Juice Technology har satt sammen noen tips som elbilførerne bør vurdere for å optimalisere batteriladingen om vinteren.

De kan være smarte å følge, så her har du sju tips fra laderprodusenten:

  1. Lad opp bilen når du kommer hjem, når batteriet fortsatt er varmt: Ladeprosessen går langsommere når batteriet er kaldt, eller med andre ord, et varmt batteri absorberer strøm raskere enn et kaldt batteri. Derfor, hvis du lader når du kommer hjem, når batteriet ennå ikke er avkjølt, vil det ta kortere tid å lade til full effekt.
  2. Hvis du har mulighet, lad bilen over natten: Husk at om natten har vært veldig kald (spesielt hvis bilen er parkert ute), vil du trenge mer energi til batteriet for å nå riktig temperatur. Det er derfor det er et godt alternativ å planlegge lading med bilen komfortabelt med AC over natten hvis du har en lader hjemme. På denne måten vil batteriet holde en god temperatur og redusere rekkeviddetapet.
  3. Før du drar, dra nytte av energien fra ladestasjonen din: Forvarm bilen mens det er koblet til ladestasjonen, da det vil trekke energi direkte fra nettet gjennom ladestasjonen og ikke direkte fra batteriet.
  4. Planlegg avgangstiden, og med den, ladingen: På denne måten vil bilen være fulladet akkurat når kjøringen starter, og forhindrer at batteriet blir kaldt og trenger ekstra energi til det når riktig temperatur. Men bare om det ikke er noe ladestyringssystem som brukes.
  5. Planlegg ruten din, inkludert stopp som trengs for å lade: Før en bil stopper på grunn av lav batteristatus, vil systemet ha gitt flere advarsler og den maksimalt tillatte hastigheten vil ha blitt begrenset. Men for å unngå ubehagelige overraskelser er det greit å planlegge ruten på forhånd, spesielt på lange reiser, inkludert stopp.
  6. Bruk setevarme mens du kjører: På denne måten vil du forbruke mindre energi enn å bruke sentralvarmesystemet.
  7. Hvis bilen tilbyr denne funksjonen, gjør batteriet klart før lading via hyperladeren: For øyeblikket er det kun noen merker som åpner for forvarming av batteriet før DC-lading, men dette gjør ladingen så rask som mulig.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Polestar var en av merkene som var på plass da eCarExpo ble arrangert i Stockholm for en drøy uke siden. (Foto: eLife)

Stor elbilmesse til Norge

Det skulle bare mangle at verdens mest modne elbil-marked også får besøk av eCarExpo, noe som skjer til neste...
Denne bilen sladdet seg rett inn i Guinness rekordbok. (Fotos: Skoda)

Skoda Enyaq driftet seg inn i rekordboka

Lyst å bli en del av Guinness rekordbok? Da trenger du en Skoda Enyaq, en isbelagt innsjø og litt...
Alle nye elbiler fikk nye avgifter 1. januar, men nå tar både Nissan og Ford grep. (Foto: Nissan/Ford)

Glad-nyhet for to populære elbiler

Moms og vektavgift har gitt dyrere elbiler, men Nissan og Ford liker det så dårlig at de tar grep. Fra...
Denne sportsbilen ble utrolig nok nummer to i Dakar-rallyet tilbake i 1986. Og rattet bak en ekte legende. (Fotos: Porsche)

Porsche har restaurert legendarisk bil

Bilen som den legendariske racerføreren Jacky Ickx kjørte inn til en 2. plass i Dakar-rallyet i 1986 har fått...
Mercedes har nå som første bilmerke fått tillatelse til å åpne for nivå 3 på den selvkjørende skalaen i USA. (Fotos: Mercedes)

Mercedes med stort steg mot selvkjørende biler

Som den første bilprodusenten har Mercedes fått tillatelse til kjøring på nivå 3 på den selvkjørende skalaen i USA. Vi...
Tesla vil gjerne at en Model 3 hackes, og den som klarer det får en splitter ny bil. (Foto: Tesla)

Hack en Tesla, vinn en Tesla

Hacking av moderne biler er en stor trussel, men at man får en splitter ny Tesla om man klarer...
MG har på gang en billigversjon av den i utgangspunktet rimelige MG 4, og de kryper langt under 300.000 kroner. (Fotos: MG Motor)

MG 4 blir nå råbillig

Elbilene har blitt dyrere i 2023? Vel, en regel skal som kjent ha sitt unntak. MG 4 kommer nå...
Sceneteppet har gått opp for bilmerket JAC, som nå er formelt på plass i Norge. (Fotos: RSA)

Bilmerket JAC formelt på den norske scenen

Det kinesiske merket var offisielt i gang med det norske satstingen 1 februar. Hva passer bedre for et nytt bilmerke...
Interessen for personlig skilt holder seg stabilt. (Foto: Statens vegvesen)

Fortsatt populært med personlige skilt

1.163 kjøretøy ble utstyrt med personlig skilt i fjor. Sommeren 2017 fikk endelig norske bileiere en mulighet mange andre land...
Sola har gått ned for solcellebilen Lightyear 0. (Fotos: Lightyear)

Solcellebilen bråstoppet

Lightyear rakk så vidt å komme i gang med produksjonen i Finland før driftsselskapet nå er slått konkurs. Det ble...
Bugatti Chiron Profilée er den dyreste nybilen som har blitt solgt på en auksjon. (Fotos: Bugatti)

Tidenes dyreste nybil solgt på auksjon

Auksjonshuset bommet grovt da de satte forventet pris på Bugatti Chiron Profilée, den aller siste tilgjengelige bilen utstyrt med...
Tesla Model S Standard starter på El Prix i Oslo. Den stoppet ikke før den hadde rullet 530 kilometer. (Foto: NAF)

Satte ny rekkevidde-rekord på vinteren

Storesøster i familien likte dårlig at lillesøster hadde rekorden som den lengstgående elbilen på vinterføre, og satte ny rekord. El...
Den nye utgaven av Range Rover Velar fikk debuten på noe så spesielt som Tik Tok. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Første bil med premiere på TikTok

Nye Range Rover Velar fikk like godt premieren på videoplattformen TikTok. I 1964 var det en stort buzz rundt verdensutstillingen...
Her er åtte spennende elbiler som finner vei til den svenske elbilmessen senere denne uka. (Foto: eCarExpo)

Premieredryss på svensk elbilmesse

Snart vil Sverige gå forbi Norge i antall solgte nye elbiler, og hvor mye fokus disse nå har viser...
Volkswagen ID.4 ble den mest registrerte nybilen i januar, dog med kun 212 biler. (Fotos: Volkswagen)

Totalt havari for nybil-registreringene

Kun 1.860 nye biler ble registrert i januar, og til sammenligning ble det registrert 39.497 nye personbiler i desember...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her