- Annonse -
HjemElbilerVarebilen ETP3 med viktig oppgradering

Varebilen ETP3 med viktig oppgradering

Den helelektriske varebilen som ble lansert for drøyt to år siden har fått en viktig oppgradering.

Tilbake i 1995 dukket det opp en ny aktør i mobiltelefonbransjen, og det var et kinesisk selskap som het BYD ‒ en forkortelse av «Build Your Dreams». De lagde ikke mobiler, men oppladbare batterier til disse.

- Annonse -

Ambisjonene vokste raskt, og etter å ha kjøpt opp selskapet Tsinchuan Automobile i 2002 opprettet de BYD Automobile året etter. Dermed var et nytt bilmerke født.

Ettersom de har en historie som startet med batterier, fokuserer BYD ekstra mye på forskning og utvikling av disse. Det har resultert i noe unik.

De har nemlig noen batterier som heter Blade, og grunnen er åpenbar ‒ hvordan disse er designet.

Blade-batteriene pakkes på en spesiell måte som skal utnytte plassen bedre, og cellene er plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon.

- Annonse -

Den åpenbare fordelen er at volumet på batteripakken krympes, men ifølge BYD gir også dette designet en bedre holdbarhet og sikkerhet.

Og en ting er iallfall sikkert, batteripakkene tåler en ekstrem fysisk påkjenning.

De har nemlig kjørt Blade gjennom den såkalte Everst-testen, hvor er batteriet blir påført voldsomme påkjenninger langt utover det som et vanlige elbilbatteri må takle.

En av tingene som blir testet her er å dundre en spiker gjennom batteriet for å simulere en kortslutning og varmelekkasje, ting som kan forårsake brann. Blade-batteriet har bestått denne.

- Annonse -

Men BYD har faktisk gått lengre enn dette.

I 2021 lånte de seg likegodt en 46 tonn stor lastebil, og den kjørte de rett over batteriet. Skadene var ifølge BYD så små at batteriet var i så god stand at det kunne ha blitt plassert tilbake i en elbil. Se for øvrig bilde av batteriet helt nederst.

I dag har alle tre elbilene som er på plass i Norge, BYD Tang, Han og Atto 3, slike Blade-batterier. Men BYD tilbyr også en fjerde modell her i Norge, nemlig en elektrisk varebil.

Ifølge importør RSA var BYD ETP3 Norges 7. mest solgte varebil i 2022 med 330 registreringer, og salgssjef Simen Wøien Christensen tror dette øker til 600 biler i 2023.

‒ Vi har bestilt et stort antall biler som er på vei til Norge nå, så fra februar vil vi være leveringsdyktige over hele landet, sier han.

Disse bilene får også Blade-batteriet som de tre personbilene har, et batteri som heller ikke har det lite bærekraftige stoffet kobolt i seg.

‒ Vi er glade for å endelig introdusere BYD ETP3 med Blade-batteri. Dette gir en stor trygghet for alle som sitter mange timer bak rattet i arbeidshverdagen. I tillegg er batteriet lettere enn tidligere, noe som gir det fordeler som høyere nyttelast og lang rekkevidde, sier Christensen.

Salgssjefen påpeker at de har gode erfaringer med Blade også under norsk vinterkulde.

‒ Siden vi lanserte personbilen BYD Tang i 2021, har vi solgt nesten 3.000 biler med Blade-batteri. Tilbakemeldingene vi får fra kunder er at batteriet leverer godt ‒ også ved kalde temperaturer. I NAF sin vintertest i 2022 endte BYD Tang med minst avvik fra oppgitt rekkevidde av samtlige modeller, noe som samsvarer med våre erfaringer, sier han.

NAF tester alle nye elbiler to ganger, en gang om sommeren og en gang om vinteren. Og det er ikke unormalt at det er rundt 100 kilometer forskjell på rekkevidden under de to testene, selv om det også finnes eksempler på biler som nesten har identiske testresultater vinter og sommer.

BYD Tang klarte 407 kilometer under sommertesten, og rullet 356 kilometer under vintertesten. Den oppgitte WLTP-rekkevidden på testbilen til NAF var på 400 kilometer.

Den nye utgaven av BYD ETP3 har 705 kilo nyttelast og en oppgitt WLTP-rekkevidde på 233 kilometer, og kommer med et 50 kWh batteri, et varerom på 3,5 kubikkmeter og har en startpris på 409.900 kroner.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her