Den nye utgaven av varebilen BYD ETP3 er utstyrt med et nytt batteri. (Fotos: BYD)

Varebilen ETP3 med viktig oppgradering

Den helelektriske varebilen som ble lansert for drøyt to år siden har fått en viktig oppgradering.


Tilbake i 1995 dukket det opp en ny aktør i mobiltelefonbransjen, og det var et kinesisk selskap som het BYD ‒ en forkortelse av «Build Your Dreams». De lagde ikke mobiler, men oppladbare batterier til disse.

Ambisjonene vokste raskt, og etter å ha kjøpt opp selskapet Tsinchuan Automobile i 2002 opprettet de BYD Automobile året etter. Dermed var et nytt bilmerke født.

Ettersom de har en historie som startet med batterier, fokuserer BYD ekstra mye på forskning og utvikling av disse. Det har resultert i noe unik.

De har nemlig noen batterier som heter Blade, og grunnen er åpenbar ‒ hvordan disse er designet.

Blade-batteriene pakkes på en spesiell måte som skal utnytte plassen bedre, og cellene er plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon.

Den åpenbare fordelen er at volumet på batteripakken krympes, men ifølge BYD gir også dette designet en bedre holdbarhet og sikkerhet.

Og en ting er iallfall sikkert, batteripakkene tåler en ekstrem fysisk påkjenning.

De har nemlig kjørt Blade gjennom den såkalte Everst-testen, hvor er batteriet blir påført voldsomme påkjenninger langt utover det som et vanlige elbilbatteri må takle.

En av tingene som blir testet her er å dundre en spiker gjennom batteriet for å simulere en kortslutning og varmelekkasje, ting som kan forårsake brann. Blade-batteriet har bestått denne.

Men BYD har faktisk gått lengre enn dette.

I 2021 lånte de seg likegodt en 46 tonn stor lastebil, og den kjørte de rett over batteriet. Skadene var ifølge BYD så små at batteriet var i så god stand at det kunne ha blitt plassert tilbake i en elbil. Se for øvrig bilde av batteriet helt nederst.

I dag har alle tre elbilene som er på plass i Norge, BYD Tang, Han og Atto 3, slike Blade-batterier. Men BYD tilbyr også en fjerde modell her i Norge, nemlig en elektrisk varebil.

Ifølge importør RSA var BYD ETP3 Norges 7. mest solgte varebil i 2022 med 330 registreringer, og salgssjef Simen Wøien Christensen tror dette øker til 600 biler i 2023.

‒ Vi har bestilt et stort antall biler som er på vei til Norge nå, så fra februar vil vi være leveringsdyktige over hele landet, sier han.

Disse bilene får også Blade-batteriet som de tre personbilene har, et batteri som heller ikke har det lite bærekraftige stoffet kobolt i seg.

‒ Vi er glade for å endelig introdusere BYD ETP3 med Blade-batteri. Dette gir en stor trygghet for alle som sitter mange timer bak rattet i arbeidshverdagen. I tillegg er batteriet lettere enn tidligere, noe som gir det fordeler som høyere nyttelast og lang rekkevidde, sier Christensen.

Salgssjefen påpeker at de har gode erfaringer med Blade også under norsk vinterkulde.

‒ Siden vi lanserte personbilen BYD Tang i 2021, har vi solgt nesten 3.000 biler med Blade-batteri. Tilbakemeldingene vi får fra kunder er at batteriet leverer godt ‒ også ved kalde temperaturer. I NAF sin vintertest i 2022 endte BYD Tang med minst avvik fra oppgitt rekkevidde av samtlige modeller, noe som samsvarer med våre erfaringer, sier han.

NAF tester alle nye elbiler to ganger, en gang om sommeren og en gang om vinteren. Og det er ikke unormalt at det er rundt 100 kilometer forskjell på rekkevidden under de to testene, selv om det også finnes eksempler på biler som nesten har identiske testresultater vinter og sommer.

BYD Tang klarte 407 kilometer under sommertesten, og rullet 356 kilometer under vintertesten. Den oppgitte WLTP-rekkevidden på testbilen til NAF var på 400 kilometer.

Den nye utgaven av BYD ETP3 har 705 kilo nyttelast og en oppgitt WLTP-rekkevidde på 233 kilometer, og kommer med et 50 kWh batteri, et varerom på 3,5 kubikkmeter og har en startpris på 409.900 kroner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter