Elbilsalget fortsetter i rekordtempo, noe som også betyr at det er mange nye elbilister som møter sin første vinter. ‒ Mange er nok overrasket over både hvor mye rekkevidden forkortes, og ikke minst hvor mye tregere hurtigladingen går i vinterkulda, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
- Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Du bør ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader. Men to timer på svingete landeveier i 60 km/t er ikke det samme som to timer på motorveien.
- Hvis det lar seg gjøre, er det lureste er å vente med å lade til du har 10 prosent igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet ‒ som igjen gjør at du lader raskere.
- Alle biler lader litt forskjellig. Derfor er det lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Ikke alle biler kan lynlade, dvs. lade med høyere effekt enn 50 kW.
- De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at det er fylt til 80 prosent. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100 prosent. Dette varierer fra bil til bil, så bli kjent med hvordan din bil lader.
- Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.