Fem råd rundt vinter-lading

Vinterkulden kan gå utover både rekkevidde og ladefart, og her er fem tips for nye elbilister.


Elbilsalget fortsetter i rekordtempo, noe som også betyr at det er mange nye elbilister som møter sin første vinter.

‒ Mange er nok overrasket over både hvor mye rekkevidden forkortes, og ikke minst hvor mye tregere hurtigladingen går i vinterkulda, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nå vet de aller fleste at rekkevidden på en elbil ikke er like god på en kald vintersdag som under en varm sommerdag, men at dette også kan ha innvirkning på ladefarten er nok ikke alle klar over.

‒ Kulde er elbilbatteriets verste fiende. Det er rett og slett vanskelig å få batteriet varmt nok om vinteren til at du får ladet bilen best mulig, sier Sødal.

La oss ta det aller grunnleggende først. En oppgitt ladefart er det samme som en oppgitt rekkevidde, altså teoretiske tall.

Om du lader en elbil med en oppgitt ladehastighet på 100 kW på en stasjon som kan levere maks 50 kW, så er det altså denne som bestemmer toppfarten der og da. Du får altså maks 50 kW ladefart.

Og for å gjøre det enda litt mer komplisert, så er det også slik at bilen lader raskere jo mindre strøm det er på batteriet og om batteriet er varmt.

‒ Denne kombinasjonen er viktig for å få maksimalt ut av ladestoppet. Lite strøm på batteriet og varmt batteri gjør at du sparer tid og penger, påpeker NAF-rådgiveren.

NAF har satt ned fem råd for raskere lading som du får her, så lær deg disse og få en enda bedre ladehverdag.

Lad på slutten av turen

  • Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Du bør ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader. Men to timer på svingete landeveier i 60 km/t er ikke det samme som to timer på motorveien.

‒ Landeveiskjøring vil kreve at du må kjøre lenger før batteriet er ordentlig varmt, sier Nils Sødal.

Ha lite strøm igjen på batteriet

  • Hvis det lar seg gjøre, er det lureste er å vente med å lade til du har 10 prosent igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet ‒ som igjen gjør at du lader raskere.

Velg riktig lader

  • Alle biler lader litt forskjellig. Derfor er det lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Ikke alle biler kan lynlade, dvs. lade med høyere effekt enn 50 kW.

‒ Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderens kapasitet, sier Sødal.

Lad til 80 prosent, ikke 100 prosent

  • De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at det er fylt til 80 prosent. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100 prosent. Dette varierer fra bil til bil, så bli kjent med hvordan din bil lader.

Bruk forvarming av batteriet

  • Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker