Feirer 125 år med en Audi RS 6 med 800 hk

ABT runder 125 år med stil, og feirer den respektable alderen med en Audi RS 6 med 800 hestekrefter som er lynrask også opp til 300 km/t.


Tilbake i 1896 åpnet Johann Abt sitt lille verksted i Bavaria-distriktet, og dette selskapet skulle vokse seg opp til å bli verdens største ettermarked-spesialist for Audi og Volkswagen.

Det feirer ABT Sportline med å bygge 64 Audi RS 6-utgaver kalt Johann Abt Signature Edition, en for hvert år grunnleggeren levde.

-->
‒ En racingmekaniker er ansvarlig for konverteringen av hvert enkelt eksemplar ‒ en unik og eksepsjonell begivenhet. En mann, ett kjøretøy ‒ fra start til slutt, sier en begeistret administrerende direktør, Hans-Jürgen Abt.

‒ Hver måned skal seks biler bygges for hånd, legger han til.

Nå blir ikke dette den første feiringen av 125 år, og blant annet kunne ABT i fjor vise fram en spesialtunet Audi RS Q8 som skulle lages i 125 eksemplarer. Her var stikkordene 740 hk og et dreiemoment på 920 Nm.

Nå hever de altså lista et hakk.

Johann Abts originale signatur følger designet til det nye samlerobjektet, noe som du vil av bildeserien helt nederst se er godt synlig både på utsiden og innsiden.

‒ Johann Abts første ambolt var mange år en lojal tjener, forklarer Hans-Jürgen Abt.

‒ Med denne ambolten forvandlet oldefar visjonen til innovasjon. Det er et uerstattelig stykke historie som nå har funnet et verdig sted for evigheten: ikke i museet, men i den mest eksklusive ABT gjennom tidene.

For ABT slår like godt også til med et fysisk stykke historie i hver av de 64 bilene, for de inneholder en tidskapsel med et fragment av den originale ambolten. Et annet høydepunkt er den bakgrunnsbelyste emblemstripen som viser eksemplar nummer «xx av 64».

‒ Etterfølgeren til vår utsolgte ABT RS6 R 1/125 er ikke bare definert av forbindelsen til vår historie og de utallige attraktive detaljene, sier dagens sjef.

‒ Ytelsen, som ble målt på høyhastighetsbanen i Papenburg, er revolusjonerende.

Og statistikken viser at det er langt fra tomt prat.

0 -100 km/t på 2,91 sekunder ‒ nærmere 0,7 sekund raskere enn en standard RS 6. 0-200 km/t går på 9,79 sekunder. Fartsmonsteret takler også 0-300 km/t, noe den bruker 28,35 sekunder på.

‒ Jubileumsmodellen har forkortet denne tiden med over 20 sekunder sammenlignet med produksjonsmodellen, understreker Abt.

Toppfarten er for øvrig 330 km/t, så glem den elektroniske begrensingen på 250 km/t som mange av de tyske bilene har.

For å få til slike ytelser har ABT kastet seg over drivverket, og blant annet trimmet motoren opp til vanvittige 800 hk (589 kW) ‒ 200 hk mer enn standardmodellen.

Maksimalt dreiemoment er 980 Nm, og dette har de klart ved å lage egne turboer og gjennom den høyteknologiske kontrollenheten ABT Engine Control (AEC). I tillegg gir nye, større intercoolere mer kjølig luft. Og for å opprettholde en sunn motortemperatur selv i toppfart, er det installert et ekstra oljekjølesystem.

Og jubileumsmodellen kan også skilte med en nyhet.

De har nemlig laget en ny ABT-app som er koblet til AEC og som gjør sin debut i Johann Abt Signature Edition, og denne viser live-parametere som nåværende ytelse, dreiemoment og en rekke andre motordata. Tre forskjellige kjøremodus er også tilgjengelig, ECO, POWER og RACE.

Men som vanlig nøyer ikke ekspertene hos ABT Sportsline med bedre ytelser. Ting som ABT’s høydejusterbare opphengsfjærer og antirullstenger sørger for bedre grep, noe også en ny aero-pakke bidrar til.

Som et av bildene du kan se nederst viser har de også testet bilen i en høyteknologisk vindtunnel i Stuttgart, blant annet for å optimalisere marktrykket.

‒ Høy ytelse var viktig, i likhet med utformingen av jubileumsmodellen, for dette måtte være like kraftig som våre forfedre og grunnleggerens vilje, sier Abt.

De har selvsagt også gått over karosseriet, som blant annet har fått en unik karbonstruktur gjennom Signature Carbon Red ‒ som har en rød metalltråd gjennom hele bilen.

I tillegg til andre komponenter ble luftinntakene, frontleppen, bakskjørtet og til og med de 22-tommers smidde hjulene utviklet spesielt for Johann Abt Signature Edition. Felgene er spesielt imponerende, og det er en god grunn til de store eikerhullene ‒ vekt.

‒ Sammenlignet med standardhjulene har vi spart utrolige 3,5 kilo per hjul, sier Abt.

Og selvsagt har bilen også fått et nytt eksosanlegg, som har fire 102 mm. mattrør i rustfritt stål.

Innsiden er selvsagt ikke glemt, og her finner man blant annet håndsydde sportsseter, enda mer lær og skinn og en «Since 1896»-utsmykning.

Mange kunne nok tenkt seg denne RS 6-versjonen, og altfor mange skulle det vise seg. ABT har nemlig solgt ut alle de 64 eksemplarene på rekordtid, og skal nå begynne utleveringene neste måned.

Her er bildene av det råeste ABT har satt sammen, nemlig en Audi RS 6 med 800 hk og 960 Nm.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter