Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16 dødsulykker i 2019.


Rekkverk og autovern er en viktig del av veibygningen, for disse er effektive tiltak mot alvorlige skader under ulykker. Men de kan også forårsake skader, og kan i verste fall være livsfarlig.

Etter årets sju første måneder har 72 mennesker mistet livet på norske veier, og blant disse 17 på motorsykkel. De på to hjul er ekstra sårbare i trafikken, og bare i juli mistet to motorsyklister livet i utforkjøringer.

-->
Statens vegvesen gjennomfører dybdeanalyser av hver eneste dødsulykke, og analysene fra 2019 viser at feil og mangler ved rekkverk ble vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16 dødsulykker, ifølge Trafikksikkerhetsforeningen (TSF).

Dette inkluderer også 5 møteulykker på veier der vegfunksjon og årsdøgntrafikk (ÅTD) er så høy at de skulle hatt midtrekkverk etter dagens krav.

Så feilmontert eller manglende rekkverk krever mest sannsynlig liv.

‒ Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør en ulykkesrisiko, og gir en falsk følelse av sikkerhet, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

‒ I Norge har det fram til i 2021 ikke vært noe krav til utdanning av montører av rekkverk. TSF ønsker slike krav, og vi vil ta initiativet til at det blir innført for alle som er involvert i prosessene med rekkverk, helt ned på kommunalt nivå.

Både i 2018 og 2019 avdekket Vegvesenet alvorlig feil knyttet til rekkverk, og har i ettertid kommet med kompetansekrav for bygging av rekkverk. Siden februar 2020 har i tillegg TSF gjennomført kurs i vei- og brorekkverk, og så langt har over 600 deltatt på disse.

‒ Vi er glade for at Statens vegvesen fra og med 31. mars 2021 stilte krav i konkurransegrunnlaget om at entreprenør som monterer rekkverk på riksveier skal ha gjennomgått kurs for vei- og brorekkverk, sier Tangstad-Holdal.

TSF utfordrer nå fylkeskommunene og kommunene til å stille de samme kravene når de utlyser sine konkurransegrunnlag på henholdsvis fylkesveiene og på de kommunale veiene.

Utfordringen er at de nye og strengere kravene i rekkverksnormalen er rettet mot bygging av nye veier, mens mange av rekkverkene som settes opp i dag er på eksisterende veier med andre forutsetninger.

TSF sier at dette stiller store krav til kompetanse hos de som skal ta de rette valgene slik at det bygges trygge veier.

Valg som kan bety forskjellen mellom liv og død, konkluderer TSF.

Les også:

Les mer om:

Nyheter