Færre bryr seg om Ferrari

Google kan være ganske så ubarmhjertig, og nå avslører søkene at Ferrari er langt fra så ettertraktet som de en gang var.


Via Google Trends kan du selv sjekke ut hva folket søker aller mest på. I går, altså onsdag, var for eksempel «Hans Christer Holund» det vi nordmenn søkte aller mest på. Over 20.000 slo opp det navnet i søkefeltet, og det var åpenbart stor forvirring om hvem denne joviale nordmannen som tok et knusende VM-gull på 15 kilometer egentlig er.

Dagen før avduket Volvo en ny elbil, og «Volvo C40» dukket dermed opp som det fjerde mest søkte på Google Norge. Ja, det er mulig å bruke en hel dag på søkertrender, så sjekk det gjerne ut her.

Noen som har brukt mer enn en arbeidsdag på Google Trends er Compare The Market, som er en britisk pris-sammenligner. De har nå sett på søkertrenden rundt bilmerkene, og hvordan denne har endret seg over dette siste tiåret. Det kommer dog ikke fram om de har brukt globale tall eller hentet statistikk fra amerikanske eller britiske søk, så dette vet vi ikke.

Uansett gir dette et godt bilde av populariteten til bilmerker og modeller.

De har altså analysert data fra 2010 til 2020, og sammenlignet tallene. Det er interessant nok også startskuddet for inntoget av elbilene, og ikke minst Tesla.

Elon Musk manøvrerte til seg kontrollen i Tesla i 2008, på samme tid som merket kom med sin første elbil kalt Roadster. Musk annonserte ganske raskt etter at de også hadde en «vanlig» sedan på gang, Model S. Denne kom i 2012, og siden har stadig flere fått øynene opp for elbilmerket.

Det kommer klart fram av søkertrendene, og på Google har «Tesla» nærmest eksplodert i løpet av 10 år. Der er de nemlig dronning med en økning på vanvittige 1.262 prosent, ifølge tallene til Compare The Market.

Nummer to er litt interessant, for det er nemlig Kia med en økning på 71,3 prosent. Litt overraskende er også 3. plassen. Der finner vi nemlig Rolls-Royce, og søket etter produsenten bak de britiske luksusdoningene har økt med 62 prosent fra 2010 til 2020.

Ellers kan både Hyundai (25,7%), Lamborghini (24,8), Mercedes (20,6), Porsche (14,5), Jaguar (12), Nissan (8,7), Toyota (6,4) og Ford (1,2) slå fast at de har blitt litt mer trendy i Googles søkeboks det siste tiåret.

Verre er det for de 19 på den andre halvdelen av nullpunktet.

Nederst finner vi italienske Fiat, som må tåle en tilbakegang på -52,2 prosent. Det er kanskje ikke så overraskende, for nyhetene har ikke akkurat stått i kø hos bilmerket dannet tilbake i 1899.

Nest nederst er Citroën med et fall på -47,6 prosent, mens Opel, eller Vauxhall som britene sier, er 3. sist med -45 prosent.

Så kommer det lille sjokket. Eller store, om du vil.

Ferrari, selve drømmemerket, har blitt mindre interessant det sist tiåret. Iallfall på Google, hvor søket etter det legendariske merket falt med -35,3 prosent. Og enda styggere blir det om vi sammenligner med erkerivalen Lamborghini, som altså noterte seg for en oppgang på 24,8 prosent. 60 prosentpoeng forskjell der, altså.

Men Ferrari er ikke alene om å bli mindre populære i søkefeltet, og her er merkene som har en trend å snu: Mitsubishi (-23,8%), Aston Martin (-19,9), Renault (-18,5), Volkswagen (-18,1), BMW (-14,5), Bentley (-13,2), Suzuki (-11,7), Audi (-11.3), Volvo (-9,4), Peugeot (-7,6), Land Rover (-6,2), Skoda (-3,4), Mazda (-2,3), Honda (-1,9) og Mini (-0,1).

Compare the Price har også sett på bilmodeller, og Mini hatchback er dronningen der med en oppgang på 145,9 prosent. Mercedes A-klasse er prinsessen med 87,7 prosent, mens Range Rover har tredje mest økning med 83,1 prosent.

På den andre enden finner vi to Opel-modeller nederst, Corsa med en nedgang på -72 prosent og Astra med -65,6 prosent.

Til slutt har også Compare the Price sett på biltyper, og her er det også en klar vinner. «Hybrid Cars» har en økning på 304,3 prosent, fulgt av «City Cars» med 265,8 prosent og «Electric Cars» med 181,8 prosent.

Og det henger kanskje i hop med nedgangen til Ferrari at søket etter «Sports Cars» har den aller største nedgangen med -22,7 prosent, mens «MPV» (flerbruksbil) hadde den nest største nedgangen på -16,8.

Compare the Market har tidligere sjekket ut hvilke bilmerker som var de aller mest søkte på Google i 2020, og her brukte de data fra 158 forskjellige land.

Og det mest søkte bilmerket i fjor var Toyota, som jo også var det mest solgte bilmerket i fjor. Nest mest populær hos Googles søk i 2020 var BMW, mens Mercedes kunne motta bronsemedaljen i kampen mellom bilgigantene.

Ferrari? De var ikke en gang på lista.

Les også:

Les mer om:

Nyheter