Også i år har mange vært på bilferie, inkludert mange elbilister. En undersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening viser blant annet at hele 42 prosent av de spurte elbilistene faktisk har vært på en utenlandstur i sommer.
NAF har selvsagt merket utfarten.
-->
‒ Sommeren er høysesong for bilferie, og det er flere som trenger hjelp langs veiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Man skulle kanskje tro at strømtomme elbiler har blitt en ganske vanlig årsak, men elbilistene er åpenbart svært flinke til å holde å holde øye med batteristatusen.
NAF sier at det flere bilister som trengte berging etter å ha kjørt bilen sin tom for bensin eller diesel enn det var elbilister som trengte berging fordi de hadde kjørt bilen tom for strøm.
‒ De fleste er flinke til å beregne rekkevidde på elbilen sin, også på lengre turer som krever mer planlegging og flere ladestopp, sier Handagard.
Nå er feriebilistene generelt flinke til å holde øye med drivstoffnivået, og totalt var det faktisk under 70 veihjelpsoppdrag grunnet tomme tanker eller strømløse batterier. Så dette utgjorde en svært liten andel av oppdragene, og kom ikke en gang på topp-7-listen.
Men det er en kombinasjon av strøm og batteri som faktisk var et stort problem i ferieutfarten, viser NAF-tallene for bilberginger i juni og juli. Ja, det handler selvsagt om 12V-batteriet og startproblemer.
Et slik batteri har alle bilene, og i tillegg til å drive startmotoren er også mye av elektronikken avhengig av strøm fra dette. Så går disse tomme for strøm blir det trøbbel, og bilbergerne må rykke ut.
En annen og langt alvorligere grunn er også på topplisten, nemlig motorhavari. Tallene til NAF viser at spesielt i juli gikk antall biler som hadde fått fylt feil drivstoff opp, en trend de også har registrert tidligere år.
‒ Både at vi kjører flere kilometer om sommeren og at vi kanskje er litt i feriemodus kan være med å forklare disse utslagene. Til tross for at det er ferie kan vi få dårlig tid og bli stresset, sier Handagard.
Dette viser også en annen sommertrend, nemlig innelåste nøkler. Det er selvsagt et gedigent problem under en bilferie, men som med mange andre feil er det ikke veldig alvorlig.
For trøsten for de fleste som trenger bilhjelp er at de fleste problemene enkelt lar seg fikse, så uhell betyr ikke nødvendigvis at bilen må på verksted og at familien er strandet i flere dager.
NAF har også noen enkle tips som reduserer risikoen for uhell.
Jevnlig vedlikehold og service av bilen tar ned risikoen for motorstopp
Vedlikeholdslading av startbatteriet er en annen enkel forsikring
Riktig lufttrykk i dekkene reduserer sjansen for punktering
Her er topp-7-grunnene til at bilister trengte bilhjelp i ferien: