Selskapet tidligere formel 1-verdensmester Jenson Button er en av eierne av har like godt laget seg en retro-modell basert på racerbilen Lotus 62 fra 1960-tallet.
På 1950- og 60-tallet var Radford en av de fremste såkalte coachbyggere i bilindustrien. Dette betyr at de lagde spesialversjoner av daværende modeller, og selskapet var blant annet involvert i prosjektet som endte i den suverene Ford GT40. Det var denne bilen som endelig klart å dytte Ferrari ned fra Le Mans-tronen i 1966.
Nå har noen skikkelige bilentusiaster blåst nytt liv i selskapet, og blant de fire eierne finner vi den tidligere F1-mesteren Jenson Button, bildesigneren Mark Stubbs og mekaniker-stjernen Ant Anstead kjent fra Wheeler Dealers-serien som sendes på Discovery.
-->
Målet er å blåse nytt liv i coachbygging, og nå kan de vise fram det første resultatet.
Her har Radford tatt utgangspunkt i en Lotus Type 62, og ut av det hele har det kommet en vakker og retroinspirert Radford Type 62-2. Ja, navnet kunne de åpenbart ha jobbet litt mer med.
Men de har åpenbart brukt alle ressurser på selve bilen, som har den siste utgaven av Lotus Evora som en slags basis.
Alt utenom de klassiske linjene er nytt, det vil si at de har brukt moderne materialer og teknologi for slik at den faktisk blir en moderne bil anno 2020-tallet. For eksempel er både innespeilet og sidespeilene av kameraer, det er WiFi og et digitalt instrumentpanel.
‒ Å lage en bil som både er luksuriøs, komfortabel og flott å kjøre er en tøff utfordring, men den første Radford i moderne tid leverer, sier Jenson Button.
‒ Type 62-2 er en kjørebil i sitt hjerte ‒ når du ser designet ser det ut som en Le Mans-bil fra 70-tallet. Og når du sitter bak rattet og ser gjennom den buede frontruten, kan du se forhjulsbuene ‒ noe du rett og slett ikke opplever med dagens gatebiler.
‒ Med et så lavt tyngdepunkt (kun 1,133 mm) ruller heller ikke bilens karosseri. Chassiset viser alle kjennetegnene til en vakker racerbil laget for veien ‒ noe som vil gi føreren maksimal glede hver gang den tas ut på tur.
62 er som vi skjønner et viktig tall når det kommer til denne bilen, og Radford skal da også kun sette sammen 62 biler. Pris sier de, sikkert fornuftig, ingenting om.
Selv med en slik begrenset antall biler skal Radford faktisk lage tre versjoner. En «Classic» med en 3.5-liters V6 med 430 hestekrefter og en 6-trinns manuell girkasse, en «Gold Leaf» med samme motor som da har 500 hk kombinert med en 7-trinns automatkasse, og på toppen en «JPS» som kan skilte med 600 hk og som er enda mer racerspekket enn de to andre.
Classic kombinerer 17-tommers forhjul med 18-tommers bak, og kommer uten de store spoilerne og andre aerodynamiske ting som gir racerbilene enda mer marktrykk. Det er altså denne de som ikke vil stikke seg så voldsomt ut bør gå for.
De to andre har 18-tommere foran og 19-tommere bak, og har blant annet en stor bakvinge og en stor front-splitter.
Bilen bør flytte ganske greit på seg, for en utfordringene har vært å holde vekten ekstrem lav. Type 62-2 veier faktisk inn under et tonn, så kraft-til-vekt-forholdet blir ganske så vilt ‒ spesielt for den med 600 hester under panseret.
Selv om Radford nå har vist fram bilen, er den fortsatt ikke helt klart til serieproduksjon. Den er ventet å starte mot slutten av året, og de første kundeleveringene skal skje i løpet av første kvartal av 2022.
Og som ekte coachbyggede biler blir hver av de 62 unike, for her får også kjøperne bestemme hvordan bilene faktisk skal se ut.
Her har du en rød og en grønn en, og begge ser jo vitterlig bra ut, gjør de ikke?
Les også: