Extreme E’s flytende garasje har satt seil

Hvordan arrangerer man miljøvennlig racerløp verden over uten å sette store karbonavtrykk? Vel, man kjøper en gammel postbåt.


Extreme E er noe så unik som en miljøvennlig rallyserie. Bakgrunnen for denne ekstreme serien som skal kjøre runder i Saudi-Arabia, Senegal, Grønland, Brasil og Argentina er å sette fokus på klimautfordringene, og bilene som skal brukes er selvsagt helelektriske.

Men i likhet med elbilene er utfordringen å holde det totale karbonavtrykket nede, og ikke kun det lokale. Og skal man forflytte et digert sirkus som internasjonale motorsportserier er rundt hele kloden, blir dette litt av en utfordring.

Mannen bak Extreme E, Alejandro Agag, vet hva det dreier seg om. For han var også en av pådriverne til formel E, den elektriske motparten til formel 1. Agag er styreleder og grunnlegger av selskapet bak denne serien.

Så da spanjolen fikk den ganske så ville ideen om en elektrisk ekstremserie langt ute i villmarken, så han det paradoksale i det hele. For det vil være ganske så absurd å lage en serie som skal sette fokus på klimautfordringene, og samtidig pøse ut millioner av CO2 i lufta.

Ja, litt som ledere og politikere reiser som til store miljøkonferanser i egne privatfly.

Agag ville ikke bruke unnskyldninger som at formålet trumfer konsekvensene og at tiden ikke strekker til, så Extreme E fant en ganske så ekstrem løsning.

I 2018 kjøpte de nemlig et gammelt postskip som har gått i trafikk mellom Cape Town og Saint Helena, og begynte å bygge det om. Ja, også det i miljøet tegn.

Målet var å legge igjen et så lite miljøavtrykk som mulig, og her kan faktisk noen og enhver lære noe.

For i stedet for å rive ut alt innvendig og kjøpe nytt, pusset de opp alle møblene og interiøret og klarte å gjenbruke det aller meste i skipet.

I tillegg bruker skipet LED-lys med lav energi, baderomsinnredning med lavt vannforbruk og har til og med stoler laget av resirkulerte plastflasker samlet fra Middelhavet.

På toppen er det også et hydroponisk system i byssa som gjør det mulig for kokken å dyrke fartøyets egne urter og garnityr. Jepp.

Men Agag tenkte lenger enn bare det å spare miljøet. Extreme E skal faktisk også hjelpe det, så om bord på St. Helena er det også 14 forskere. Disse skal jobbe med sju prosjekter innen havforskning, og det er også bygd et laboratorium på skipet.

De som har vært inne på et teknisk område i rally-VM vet hvor massivt slike er, men Extreme E har klart å få plass til det aller meste av utstyr på St. Helena.

Her er alle bilene kalt Odyssey 21, telt som utgjør lag-garasjene, premiepallen, startportalen, TV og kringkastingsutstyr, tre store maskiner som skal gjøre plastavfall om til mesterskapets trofeer, to støttebåter, en hydrogenbrenselcelle for nullutslippslading av elbilene samt en rekke annet verktøy.

Skipet har 62 lugarer med plass til 175 personer, to salonger, en 80-seters restaurant, et 100-seters utvendige dekk, et 80-seters presentasjonsområde pluss kapasitet til å frakte 90 stykker 20-fots fraktcontainere.

Et mannskap på 50 personer skal bo og jobbe ombord på St. Helena i løpet av reisen, og hele ombygningsprosessen har kostet mange millioner euro.

Første løp som er en ørkenetappe i Saudi-Arabia er nå bare 43 dager unna, og i går satte også St. Helena kurs fra Liverpool.

‒I dag føler jeg meg veldig stolt. St. Helenas avgang markerer starten på en ny reise. Extreme E’s første sesong er nå offisielt i gang, sa Agag før avgang.

‒ Dette har vært et massivt prosjekt, og hun (St. Helena) er virkelig ugjenkjennelig fra da vi kjøpte henne tilbake i 2018. Hun er umiskjennelig en del av Extreme E med sin utvendige drakt, og innsiden ser også utrolig ut. En av mine favoritter på skipet er vitenskapslaboratorium som erstatter det opprinnelige svømmebassenget, og jeg er glad for at vi fra og med Saudi-Arabia vil ha en rekke forskere ombord som gjennomfører havforskningsprosjekter.

Etter avreise fra Storbritannia skal St. Helena seile gjennom Middelhavet til Saudi-Arabia, hvor hun forventes å ankomme etter mellom 17 til 20 dager.

Etter Saudi-Arabia skal hun tilbake gjennom Middelhavet og til Senegal, så over til Grønland, ned til Amazonas og til slutt enda lenger sør til Tierra del Fuego i argentinske Patagonia hvor det hele avsluttes i midten av desember.

En rekke kjente førere skal delta, anført av rallykongen Sébastien Loeb, legenden Carlos Sainz og tidligere formel 1-verdensmester Jenson Button som også driver et av teamene.

To andre kjente formel 1-navn som også har egne team er Lewis Hamilton og Nico Rosberg, så totalt er tre verdensmestere i formel 1 involvert i Extreme E.

Vår egen Andreas Bakkerud er fortsatt aktuell som fører, men ettersom det kun er et lag som fortsatt ikke har lansert sin mannlige sjåfør skal det nok mye til for at vi får et norsk innslag i årets Extreme E.

Her er flere bilder av den gamle postbåten St. Helena:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport