For knapp en måned siden kom rekkeviddene til Exlantix ES og Exlantix ET, to elbiler signert Cherys nye globale merke. Dette er faktisk ikke helt nye biler, for de er allerede til salgs i Kina, men da under litt andre navn.
For Exlantix er navnet på den nye globale satsingen til tungvekteren Chery, og først ut i det særs viktige europeiske markedet blir, jepp, vårt lille kongerike her oppe i nord.
For en knapp måned siden kunne de melde at både ES og ET gjorde seg klar for ferden fra Kina til Norge, og avslørte altså rekkeviddene. Det er de to Performance-utgavene som har lengst rekkevidde, for den litt mer aerodynamiske Exlantix ES er denne oppgitt til 610 kilometer og for den mer ordinære SUV-modellen Exlantix ET lyder WLTP-tallet på 525 kilometer.
Exlantix sier også at ladeøvelsen 20-80 prosent skal gå unna på 10 minutter, og det er i så fal også blant det aller raskeste.
Nå som vi har rundet inn i juni er også det første partiet med EU-godkjente Exlantix ET og Exlantix ES på vei, for de har nå sendt det første lasset med over hundre biler.

Begge bilene er akkurat like moderne som de mer etablerte bilmerkene på det norske markedet, noe spesifikasjonene viser.
Exlantix ES har to motorer og totalt 353 kW/480 hk og intelligent dreiemomentkontroll, noe som åpner for 0-100 km/t på særs kvikke 3,7 sekunder.
Det bør heller ikke stå på bremsene, for 100 km/t ned til full stopp er oppgitt til 33,1 meter – det er ganske så bra.
Videre er Exlantix ES utstyrt med et dempesystem som åpner for et adaptivt luftfjæringssystem, og her kan bakkeklaring, fjæringsstivhet og karosseriet tilpasses i over 30 ulike kjørescenarier. Hev denne på hytteveien, senk den på motorveien – eller når du skal inn og ut av bilen.
Slik ser Exlantix ES ut:

Exlantix ET er på sin side blant annet utstyrt med 21 førerassistenter, har automatisk parkering (APA) med plassgjenkjenning og helautomatisk parkering og har en panoramavisningen på 540 grader i 3D-visining.
På innsiden har Exlantix ET forseter med varme, ventilasjon og massasje, og det er også mulig å regulere setene i flere retninger. Det er innebygde høyttalere i nakkestøttene, ja, det er totalt 23 høyttalere som bør sørge for god surroundlyd.
Exlantix sier også at ET har et avansert klimaanlegg som sørger for en behagelig temp i bilen uavhengig av om det er svært varmt eller kaldt på utsiden.
Slik ser den litt mer tradisjonelle SUV-modellen Exlantix ET ut:

Exlantix følger et oppdrag som er kalt «Shift to tomorrow», og her er målet å rulle ut smarte og bærekraftige mobilitetsløsninger til hele verden. Det hele starter altså i Norge.
Planen videre er å satse på Danmark og Finland, men først skal startskuddet gå i landet som nå har gjennomført elbilovergangen.
– Norge er et avgjørende første steg i vår globale reise, og vi ser frem til å bygge relasjoner med europeiske kunder, sier Nathan Xue, markedssjef i Exlantix.
– Vi er trygge på at vår innovasjon, kvalitet og ikke minst service vil vinne deres tillit.

For ja, det skal heller ikke stå på garantien, som lyder på 7 år/150.000 km.
Både Exlantix ES og Exlantix ET har nå satt seil, og vil ankomme Norge i løpet av sommeren. Bilene skal bli tilgjengelig fra 3. kvartal, og Exlantix melder at det skal følge flere modeller inn til gamlelandet i løpet av 2026 og 2027.
Og nei, enn så lenge er ikke prisene kjent.
Her er flere bilder av de to bilene til Exlantix, som nå altså har tatt den store milepælen og sendte første last med biler fra Kina til Europa, og ja, mer eksakt Norge.
Les også: