Ingen blir lenger overrasket av etterspørselen rundt nye
elbiler, men bare for to år siden var det ikke like enkelt å spå interessen. Det fikk Hyundai erfare, for da de lanserte Kona Electric var ikke forberedt på trykket som fulgte.
fra optimalt i et marked hvor konkurransen blir stadig tøffere. Og nå tar Hyundai Motor grep. Det sørkoreanske merket har to fabrikker i Europa, en i tyrkiske
Izmit og en i tsjekkiske Nosovice. Og det er i Tsjekkia Hyundai nå gasser på rundt Kona Electric, hvor Hyundai har en av Europas største og moderne fabrikker. Selskapet gjør å de siste forberedelsene på fabrikken før de setter i gang den elektriske produksjonen, som skal ligge på 30.000 Kona Electric i året. Og dette vil også få ringvirkninger i Norge, hvor det
forventes en normalisert situasjonen rundt leveringene av modellen til høsten. ‒ Ved å utvide produksjonen til Europa sørger vi for bedre tilgang i europeiske markeder. Vi ser på dette som en videreføring av filosofien «laget i Europa for Europa». Vi styrker dessuten Europa som produksjonsregion gjennom å produsere elektrisk mobilitet lokalt, sier president og CEO, Dong Woo Choi i Hyundai Motor Europe.
også batteripakkene til bilen sammen i Europa. Dette gir kortere avstand mellom
de to hovedkomponentene, noe som bør gi utslag i en mer stabil tilgang. Hyundai har forberedt seg til Kona-produksjonen ved å modernisere
fabrikken, og bygd et nytt lagringsbygg for batteripakker, oppgraderte
produksjonsfasiliteter og et automatisert fraktsystem til den nye
produksjonslinjen. Den tsjekkiske fabrikken åpnet i 2008, og i fjor rundet de tre millioner produserte biler. For tiden setter de sammen modellene i30 og Tucson, og disse får nå selskap av Kona Electric. Slik ser det ut når Hyundai setter sammen Kona Electric: