De norske OFV-tallene for april er glassklare og følger en trend vi har sett en god stund nå. Norge har blitt en ren elbilnasjon, og i april sto nullutslippsbilene for formidable 97 prosent av alle nybilene som ble registrert.
Men Norge utgjør ikke en gang 1 prosent av Europas befolkning, bare London er nesten to ganger norsk befolkning, så det norske bilister slipper ut er kun en fotnote i det store regnskapet.- Markedsandelen for elbiler opplevde sin første nedgang noensinne i 2024, fra 14,6 prosent til 13,6 prosent – en nedgang på nesten 6 prosent i solgte enheter.
- 8,8 millioner ladepunkter for biler og varebiler er nødvendige for å nå 2030-målet, men i dag er det bare rundt 880.000 i EU – det betyr at det trengs en tidobling på bare fem år.
- I snitt er det ett offentlig ladepunkt per femte elbil i EU, og andelen øker betydelig når man tar hensyn til plug-in-hybrider og varebiler.
- Når elbiler og varebiler lades på offentlige nett, koster det mer å kjøre enn modeller med forbrenningsmotor i de fleste europeiske land.
- Markedsandelen for nullutslipps mellomstore og tunge lastebiler er på 3,5 prosent, langt fra den ~35 prosent-andelen som trengs på bare fem år for å nå CO2-målene for 2030.
- I dag er det bare noen få hundre lastebilegnede offentlige ladepunkter tilgjengelig i EU. Men for å nå CO2-målene for 2030, må det være tilgjengelig omtrent 35.000 offentlige ladestasjoner som er egnet for lastebiler, i tillegg til rundt 2.000 hydrogenfyllestasjoner (med en kapasitet på minst to tonn per dag). Det er minst 500 ladere utplassert i snitt hver måned.
Så hva med de mest folkerike landene, for det er jo der de virkelig store utslippene er. Vel, Tyskland med sine rundt 84 millioner endte med en elbilandel på 17,0 prosent, Storbritannia med rundt 68 millioner endte på 20,7 prosent, Frankrike med rundt 66 millioner hadde 18,2 prosent elbilandel og Italia med rundt 58 millioner innbyggere bryr seg overhode ikke om elbiler – kun 5,2 prosent av salget i 1. kvartal var slike.
Så ja, det går tregt, snittet var 15,2 prosent markedsandel, noe politikerne nå selv kan se.
Vi holder selvsagt et øye med utviklingen, og kommer med ny sak når tallene for 2. kvartal foreligger.
Og lurer du på hvor stor andel av de 250 millioner bilene som var på veiene i EU i 2023 som faktisk var elbiler, så har vi også det svaret. Kun marginale 1,8 prosent, og mer eksakt 4,4 millioner elbiler.
Elbilandel nybilsalget EU-30 1. kvartal 2025:
- Norge 90,6 prosent
- Danmark 65,5
- Island 42,3
- Nederland 35,3
- Finland 33,8
- Belgia 33,4
- Sverige 33,0
- Luxemburg 29,5
- Malta 26,3
- Østerrike 21,5
- Storbritannia 20,7
- Sveits 20,4
- Portugal 20,4
- Frankrike 18,2
- Tyskland 17,0
- Irland 15,4
- Estland 10,6
- Kypros 8,1
- Ungarn 7,3
- Spania 6,9
- Romania 6,4
- Latvia 6,2
- Hellas 6,1
- Litauen 5,4
- Italia 5,2
- Tsjekkia 5,2
- Bulgaria 4,6
- Slovakia 4,1
- Polen 3,6
- Kroatia 1,3