Blodlinjen til Mondeo er nesten fyrstelig. Førstefødte heter Taunus og dukket for første gang opp i 1939. Så fulgte Sierra, før Mondeo tok over i 1993.
Modellen lever fortsatt, dog kanskje ikke i beste velgående. For det europeiske salget har skrumpet inn, og bilen som nådde salgstall på over 300.000 eksemplarer på 1990-tallet hadde droppet til drøyt 21.000 i 2020.
-->
Tiden har rett og slett løpt fra den gamle favoritten.
For på det gamle kontinentet passer ikke lenger en såpass stor sedan som Mondeo inn, noe Ford Europa tar konsekvensen av.
Så når en ny Ford Mondeo nå vises fram i Kina, er den ment for nettopp det markedet. Og ikke Europa. Så, ja, snakk om å bli snytt for 30-årsjubileum.
Men kineserne kan altså feire en ny Mondeo, og Ford kan ikke ta enkelt på den oppgaven. For den er fortsatt en slags legende.
‒ Å designe neste generasjon av et velkjent navneskilt som Mondeo var et privilegium, og en utfordring for teamet, sier Maurizio Tocco, sjefdesigner hos Ford Motor Company.
‒ Vi ønsket å respektere og anerkjenne historien til modellen, samtidig som vi løftet kundenes opplevelse til neste nivå. Utgangspunktet for designet er alltid kunden, og vi leter etter innovative måter å inkorporere det de trenger og ønsker i designet.
En litt merkelig trend i Kina er at folket stadig skal ha større biler, for vi snakker om et land der snittet for menn er på rundt 1,67 meter og for kvinner litt under 1,56 meter (2012-tall). Det er godt under 10 centimeter lavere enn i Norge.
Uansett, Ford tar konsekvensen, og har gjort nye Mondeo 23 mm bredere og hele 63 mm lenger enn den forrige generasjonen, så folket på innsiden bør ha god plass å boltre seg på.
Mondeo har for øvrig blitt solgt i Kina siden 2002, og feirer altså 20 år der med en helt ny modell.
Den får ikke vi her i Europa stifte bekjentskap med, så vi får trøste oss med noen bilder av den nye bilen.
Og her er de: