Test: 7-seters BYD Tang

Den store elbilen med sju seter fikk bli med på tur til Sørlandet i høst, vi viser litt hvor stor plassen er i bilen, med barn og hundebur, og tester både ladehastighet og rekkevidde – og vi fant ut noe ganske merkelig!


Ettersom dette ikke er vårt første møte med BYD Tang er det på sin plass å nevne at en del er nevnt i vår første sak om BYD Tang.

Denne gang ville vi finne litt ut om ladehastighet, og ikke minst rekkevidde på motorvei, ny landeveistest med piggfrie vinterdekk, og en veitest som avslørte noe ganske merkelig om denne bilen som kanskje ikke er så kjent fra før av, for her skjer det noe ganske spesielt når batteriprosenten blir lav.

BYD Tang er større enn standard 5+2-setere, og min yngste på ni har meget god plass i de to bakerste setene. Vi som har tre barn og en liten hund har litt erfaring med 5+2 seter fra før.

i 2014 kjøpte vi en Citroën Grand C4 Picasso, som har en 5+2 seteløsning, men der er det mye mindre plass bakerst enn i BYD Tang, som ellers også oppleves som en mye større og tyngre bil enn vår C4.

I videoklippet over her får du se at min yngste stiller opp som assistent, og tester baksetene på rad 2 og helt bakerst.

Og som du kan se er nettopp plass en sentral grunn til at mange velger å gå for nettopp BYD Tang. Spør du oss er den også en av de nye SUV’ene som har stiligst design.

Vi har sett BYD Tang i mange farger, noen folierte, og fra mange vinkler, og synes den er stilig å se på.

Når rimfrosten ligger på bakken som på bildet over er det veldig deilig at det er varme i hele rattet, og varme i setene i flere nivåer.

Vi har lest om at enkelte opplever utfordringer med tanke på varmen inne i bilen, men dette var ikke noe vi opplevde i pressebilen fra BYD Norge i november. Det skal jo nevnes at vi ikke hadde mange minusgradene i løpet av vår uke med bilen.

Luftstrømmen valgte vi å styre ned mot bena, og temperaturen satte vi til 23 grader, da trivdes vi godt inne i BYD Tang enten det var frost eller det var 8 varmegrader og regnvær.

Vi har lest om at enkelte opplever utfordringer med dugg, men det var heller ikke noe vi opplevde den uken vi testet BYD Tang.

Det man skal være oppmerksom på med alle biler som har masse innvendig plass, er at det er et stort volum som skal varmes opp på vinteren, og det trekker nok en del ekstra med strøm.

Vi var litt spente på hvordan setekomforten ville oppleves når vi skulle sitte mange timer i bilen og kjøre langt (over 1.000 km er jo et stykke på en uke), men her var innstillingsmulighetene gode, og komforten var god. Sitteputens vinkel og lengde kan justeres, og korsryggstøtten, så da er mye gjort.

Jeg er 184 cm, har en stor bakende og en lang rygg, og kunne nok ønske meg å få komme enda litt lavere med førersetet enn jeg får.

Vet det er litt pirk når man sitter bra og ser bra ut av frontruta, men nevner det likevel, fordi jeg har litt sans for enda litt mer luft mellom hodet og taket.

BYD Tang har etter min mening et trivelig førermiljø, med godt ratt, gode seter og en girvelger som ligger godt i hånden de få gangene du skal skifte mellom R og D. Egen knapp for P på toppen av girvelgeren.

Start/stoppknapp rett bak girvelgeren. I løpet av en uke klarte jeg å bli litt utålmodig med bilens startprosedyre som den må gjennom før man kan kjøre, kunne godt kutta ned den litt for min del.

Det at man kan snu skjermen har kun nytteverdi i enkelte apper, men det er mest for «moro», og kanskje litt i overkant at en slik funksjon har en knapp på rattet?

Ellers laster man ned apper her som man gjør til en telefon, slik at du selv i stor grad styrer innholdet i infotainmentskjermen.

Veldig deilig med rattvarme i hele rattet, og varme i setet som du har i 2 nivåer.

Når sommeren kommer med varme dager blir man veldig glad for å også ha kjøling i setet, men i november var det mindre bruk for akkurat den funksjonen.

Fine og logiske menyer har man også i BYD Tang.

Radioappen er en løsning som sikkert blir bedre og bedre, det har jeg ihvertfall opplevd med Volvo XC40, og Volvo C40 som vi testet rett før jul, at slikt forbedrer seg kraftig med tiden og utvikling av apper.

Likte mindre bra at man måtte søke fram «de lokale» DAB-kanalene når man kom inn i et nytt geografisk DAB-område. Føltes litt som om appen var litt i startfasen. Også trasig at minnet slettes når man søker, men sikkert sånt som forbedres med tiden.

Lydanlegget i BYD Tang er det nok kjekt å høre litt på før man «løper og kjøper» bilen, og da må du høre på det under kjøring, for mitt inntrykk er at det er ok når du står stille, og ikke helt ok når du kjører.

Det skal nevnes at pressebilen ikke hadde fått siste softwareoppdatering for stereoanlegget, så for alt jeg vet kan det jo være at alle synes lyden er glimrende nå, men det tviler jeg vel litt på.

De fleste vil nok kunne leve helt greit med bilens anlegg, men de som er litt ekstra glad i musikk og radio i bil kan nok muligens bli noe skuffet, derfor bør man som nevnt teste dette litt før man kjøper bilen, så man vet hva man går til.

BYD Tang er sterk, noe man spesielt merker om man bruker bilens kjøremodus Sport, knallmoro rett og slett!

En fuktig klut kan være kjekt å ha i bilen, for linsa til ryggekameraet (som forøvrig er bra) befinner seg ikke så alt for langt over skiltet bak på bilen, og på biler med dette designet så samles det fuktighet eller skitt bak.

Se mer av ryggekameraet i videoklippet.

Mellom setene er det et stort rom, der du også finner et par USB-ladeplugger og en 12V ladeløsning, samt en minnekortplass.

Her får man opp bilens snittforbruk for de siste 6.537 km, så da betyr det vel at BYD Tang bruker 25,7 kWh/100 km? Eller?

Her har vi et eksempel på hvor «konstant» forbruket er, eller kanskje man bør si «hvor mye forbruket varierer» de siste 50 km av en vilkårlig kjøretur. Når forbruket varierer så mye så vil naturlig nok også rekkevidden variere mye.

En del ser på WLTP-tall og tenker at det er så langt en elbil går, men faktum er at WLTP-tester kun er laget så man skal kunne sammenligne ulike biler.

WLTP-tester foretar man med eksakt samme forhold hver gang, så man skal kunne sammenligne ulike biler. Med de forhold som er i WLTP-testen vil en bil kunne gå en gitt strekning, men de forholdene finner man ytterst sjelden på en kjøretur i Norge.

Derfor har vi testet litt ulike kjøreruter for å se hvor mange prosent av bilens batteri som brukes opp, og beregne hvor langt man kan komme dersom man bruker 100 prosent av bilens batteri under tilsvarende forhold.

På motorveien mellom Drammen og Grimstad er det en plass som heter Grelland, der er det en bensinstasjon på hver side, en del elbil-ladere, og en Burger King som går over veien (spisesteder som går over veien vrimler det ikke av på E18).

Grelland ligger 206 km unna vårt mål i Grimstad, og denne strekningen har vi kjørt med mange elbiler. Her er det motorvei hele veien, men hastigheten på veien varierer fra 110 km/t til 70 km/t (nær Porsgrunn).

På denne strekningen brukte BYD Tang 66 prosent av sitt batteri, noe som tilsier en rekkevidde på motorvei på 312 km.

Da vi skulle tilbake til Drammen med bilen stoppet vi innom Grelland igjen, og fikk eksakt samme forbruk/beregnede rekkevidde som på turen sørover.

Vi tok også bilen med på landeveistest, for å se om det ble noe forskjell med 255/50R20 piggfrie vinterdekk og sommerdekkene som vi testet sist.

7-8 varmegrader og regn er bare en tanke kaldere og en tanke våtere enn sist, så det var ikke så sjokkerende at resultatene ble ganske like.

Denne gang brukte vi 52 prosent på den 205 km lange landeveisturen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 394 km.

Sist vi testet bilen i samme løypa med sommerdekk brukte den 49 prosent av batteriet, og da ble beregnet rekkevidde på 418 km.

Her er det negativt med mykere gummiblanding i vinterdekk, og mer vann i veien på novembertesten, men det er positivt med 20-tommers dekk framfor 22-tommers dekk som var på sommertesten.

Da vi skulle dra gjennom vår 50/50-test med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei var det overraskelsen kom.

Vi startet med 27 prosent på batteriet, og en forventet rekkevidde på 122 km på gjettometeret.

Kjøreturen er på 71 km, så vi antok ut fra tidligere beregnede rekkeviddetester at vi hadde rikelig med strøm til turen, slik at vi havnet rundt 5 til 10 prosent på batteriet etter testen – klar for ladetest.

Vi kom fram til laderen med 0 prosent igjen på batteriet!

Det vil si at BYD Tang svei av 27 prosent av batteriet på de 71 kilometerne, og det henger ikke på greip!

Det var 8 varmegrader og ikke så alt for fuktig asfalt, så det er ingen logikk i at denne testen, som alltid slår bedre ut enn ren motorveitest, skulle få en beregnet rekkevidde på 263 km.

Dette var så ulogisk at vi sjekket litt med eiere av BYD Tang på Facebook, for å høre om noen hadde opplevd at de «siste 25 prosent av batteriet» tømmes mye raskere enn de første 75 prosentene.

Dette var det flere eiere som hadde opplevd, ergo må man altså kjøre bilen helt tom for å finne bilens rekkevidde, noe vi ikke gjorde på motorveitestene våre eller landeveistesten vår.

Våre beregnede rekkeviddetall for BYD Tang er dermed «for optimistiske» fordi de baserer seg på «de første 75 prosent av batteriet, som «tømmes saktere» enn de siste 25 prosentene.

Vi er vant med at biler innberetter feil kilometer, og dermed får feil snittforbruk i sine forbrukstall, men at de «tukler» med batteriprosenten har vi ikke opplevd før, derfor var dette for oss svært overraskende og underlig.

Vi har vel heller ikke opplevd rekkeviddeangst før, fordi vi normalt sett opplever at batteriprosenten stemmer, og vi har dermed god kontroll på når bilen går tom, og lader før det skjer.

Men her ble vi såpass overrasket at vi fikk en tanke angst når batteriprosenten gikk ned i 1 prosent på motorveien. Da var det forsåvidt bra at bilen ikke gikk inn i noe ekstrem «turtle modus».

Da vi ankom laderen med 0 prosent igjen på batteriet var det søndag, og da er det ofte litt travelt ved ladestasjonene i Grimstad for de som skal retning Oslo, dermed ble ikke denne ladeøkta en av de som nevnes nedenfor.

Vi ladet fra 10 til 80 prosent på 36 minutter – fra 30 til 80 prosent på 34 min og fra 34 til 80 prosent på 32 minutter.

Alle ladeøkter på 150 kW lader der vi ikke delte lader eller hastighet med noen. Det er enkelt å se for seg at beste ladehastighet oppnås når man starter ladingen med lavest SOC (State of Charge).

Uansett tok det litt over en halvtime å lade til 80 prosent.

Det som undrer oss noe er at bilen og laderen skal bruke de første 2 minuttene sånn ca. på å få ladehastigheten opp i noe som ligner på fornuftig, for de aller fleste elbiler får til dette etter få sekunder.

Uansett hvilken elbil du skal lade så vil du oppnå raskest ladehastighet dersom du ankommer laderen med driftsvarm bil, noe vi gjorde ved alle våre 3 ladetester, og en batteriprosent rundt 10 prosent, noe vi hadde på vår ene ladetest.

Ofte skiller det få minutter på hvor lang tid det tar å lade til 80 prosent uavhengig av batteriprosenten du starter ladingen med, derfor får man naturlig nok størst hastighet om man ankommer med lav batteriprosent.

Dette gjelder ikke bare BYD Tang, men de aller fleste elbiler.

Baksetene i BYD Tang er fleksible, der de to til venstre henger sammen, og det til høyre er mer individuelt.

I videoklippet litt lenger opp her har jeg en 9 år gammel assistent som viser plassen i baksetet når man tar det så langt fram som mulig, og plassen bakerst. Dette er helt klart noe BYD Tang er knallbra på!

Som 5-seter har man knallbra plass i bagasjerommet, men som man ser i videoklippet blir plassen noe begrenset når 7 seter er i bruk. De to bakerste setene legges helt flatt, noe som gir flatt bagasjeromsgulv med 5 seter i bruk.

Hundeburet vil kunne komme lenger inn dersom man tar vekk bagasjeromsskjuleren, det ser man også i videoklippet.

Størrelse på hundeburet: dybde gulv: ca. 62 cm – bredde gulv: ca. 50 cm – høyde: ca. 56 cm – dybde på burets tak: ca. 36 cm (skrå vegg bak på buret).

BYD Tang er en stor elbil, og plassen, komforten og designet våger vi oss på å hevde at er styrker denne bilen har.

Mange eiere er veldig fornøyde, og noen har litt å klage på, som for de fleste biler man kan melde seg inn i eiergrupper på Facebook for å lese mer om. Det undrer oss at bilens batteriprosent oppfører seg ulikt mellom 100 prosent og 25 prosent enn den gjør fra 25 til 0 prosent.

Her har du firehjulstrekk, mulighet for hengerfeste, taklast, masse plass og god komfort, så det er ikke så rart at mange trives veldig godt med BYD Tang.

Vi hadde en fin uke med bilen i november!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester