HjemMotorsportToyota og Al-Attiyah vant Dakar-rallyet

Toyota og Al-Attiyah vant Dakar-rallyet

Det japanske merket sikret seg sin andre Dakar-tittel, mens Nasser Al-Attiyah tok sin fjerde seier i det krevende rallyet.

Paris-Dakar startet opp i 1979 med franske Alain Génestier bak rattet på en Range Rover som seierherre, men sist gang det var start i Paris var tilbake i 2001.

- Annonse -

Siden har det blitt kjørt en rekke forskjellige løyper, og årets Dakar ble arrangert i Saudi-Arabia. Den lengste spesialetappen var på formidable 830 kilometer, og totalt sto det 92 biler på startstreken 1. januar.

Nok en gang jaktet det tidligere rally-esset Sébastien Loeb sin første sammenlagtseier, og andre store navn som var på plass var spanske Carlos Sainz (senior), multifører Mattias Ekström og tidligere vinnere som sørafrikanske Giniel de Villiers og franske Stéphane Peterhansel.

Sistnevnte er en legende med hele 14 Dakar-seire, og var også regjerende mester.

Nasser Al-Attiyah fra Qatar tok føringen allerede etter 1. etappe, og avgjorde det hele allerede på 3. etappe hvor han strakk ut ledelsen til over 37 minutter.

- Annonse -

Den nærmeste konkurrenten var Loeb, ni ganger vinner av rally-VM. Franskmannen hadde prøvd å vinne Dakar-rallyet fem ganger før årets løp, med en 2. plass i 2017 som det beste resultatet.

Loeb lå på 2. plass gjennom hele løpet, men klarte aldri å legge press på Al-Attiyah. Han endte drøyt 27 minutter bak, mens hjemmefører Yazeed Al-Rajhi ble nummer tre drøyt timen bak.

Dermed sikret Al-Attiyah seg sin fjerde seier, mens Toyota kunne feire sin 2. tittel i det krevende ørkenrallyet. De vant også i 2019, og begge gangene med ombygde Hilux-biler.

(Foto: Toyota)
(Foto: Toyota)

‒ Det er en så fantastisk følelse å vinne Dakar! sa Al-Attiyah etter seieren.

- Annonse -

‒ Vi leder helt fra begynnelsen, og klarte å kontrollere tempoet gjennom hele løpet, noe som gjorde det til en fantastisk seier. Jeg vil gjerne takke Toyota Gazoo Racing og alle våre sponsorer for støtten.

Det var også et norsk innslag i årets Dakar.

Andreas Mikkelsen måtte steppe inn på kort varsel da en Red Bull-fører ble stoppet av covid-19, og med seg som kartleser hadde han Ola Fløene.

Duoen som kjørte i Light Prototype-klassen sjokkstartet med en 2. plass under den aller første etappen, men dessverre fikk de erfare hvor nådeløst rallyet kan være. De rullet på den 2. etappen, og med skade på bilen måtte de bryte før de hadde blitt skikkelig varme.

Svenske Sebastian Eriksson ble for øvrig nummer to i Light Prototype-klassen, som ble vunnet av Francisco López Contardo fra Chile.

I motorsykkel-klassen tok britiske Sam Sunderland seieren, mens argentinske Manuel Andújar vant quads-klassen.

Det var også knyttet stor spenning til hva Audi fikk til under årets Dakar. De stilte nemlig opp med tre Audi RS Q e-tron, så ja, de kjørte elektrisk. Og det i et rally med rundt 24.000 kilometer kjøring, og neppe mange hurtigladere.

(Foto: Audi)
(Foto: Audi)

Med sitt umiddelbare dreiemoment og Audis firehjulsdrift bør en RS Q e-tron fungere godt i ørkenen, noe den også gjorde.

‒ Jeg har kjørt mange prototyper i ørkenen, men Audi RS Q e-tron er simpelthen sensasjonell i sanddynene. Den elektriske drivlinje med sitt gode dreiemoment passer perfekt til min kjørestil, slo Peterhansel fast.

Nå vant ikke Audi noen etapper, men Ekström holdt et jevnt høyt tempo og endte til slutt på 9. plass. Sainz ble nummer 12, mens Peterhansel endte nede på 59. plass. Og ja, han hadde et stykke opp, for fram til Al-Attiyah var det ikke mindre enn 68 timer. Nesten tre døgn bak, altså.

Men det kunne vært verre. På 72. plass og den siste som kom seg til mål var hjemmefører Osama Alsanad i en Toyota FJ Cruiser, som totalt brukte over 222 timer på de 12. etappene. Det er altså over ni fulle dager med kjøring.

Han var 184 timer bak vinneren, men det er som kjent en seier å bare komme seg til mål i verdens tøffeste rally. Så ja, også Alsanad kan være stolt!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her