Inntoget av elbiler har ført til en ny utfordring både for bilbransjen og blant bilistene.
Elbiler har nemlig en langt mindre rekkevidde enn bensin- og dieselbiler, og trenger også mer tid for å fylle batteriet kontra det å fylle drivstofftanken. Dermed er rekkevidden plutselig blitt viktig.
-->
Dette har ført til at EU har innført en måleenhet som heter WLTP-rekkevidde, hvor elbilene må gjennom standardiserte tester som skal gi en mer realistisk rekkevidde.
Dette må alle elbilene igjennom før de får den endelige godkjenningen, og det er denne rekkevidden som blir opplyst når bilen selges.
Problemet er at ytre forhold påvirker rekkevidden til elbilene, og spesielt faller rekkevidden mye om det er kaldt. Og det er selvsagt et problem i den europeiske «hovedstaden» til elbilene, vinterkalde Norge.
NAF gjennomfører det som mest sannsynlig er verdens største vintertester for elbilene, og så langt har forbundet kjørt 82 elbiler gjennom kalde tester.
Under disse har så langt ingen elbiler rullet like langt som det offisielle WLTP-tallet sier, og resultatene varierer fra -4 prosent helt til -32 prosent av den opplyste rekkevidden.
Det er en utfordring, for kjøper du en elbil som har en oppgitt rekkevidde på for eksempel 500 kilometer, kan det fort bli et ganske stort problem for bilistene om denne knapt ruller 350 kilometer før batteriet er tomt.
For å gå batteritomt midt på fjellet midtvinters kan rett og slett være farlig, og NAF mener bilkjøperne må få bedre informasjon om vinter-rekkevidden.
De har altså etterlyst en offisiell rekkevidde også for vinteren, og ser ut til å bli hørt.
Bilimportørene melder nemlig til nyhetstjeneste BilNytt at det foregår europeiske samtaler om en «vinter-WLTP», og denne skal i så fall måles i -7 grader.
‒ Diskusjoner om en ny og bedre tilpasset WLTP-norm foregår nå på EU-nivå og vil i beste fall kunne implementeres fra 2023 for nye typegodkjenninger, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL, til BilNytt.no.
Det er musikk i ørene til NAF.
‒ Dette har vi kjempet for lenge, og nå ser det ut til å være bokstavelig talt innenfor rekkevidde, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Lillemork nevner altså 2023, men det er altså i beste fall og kun for nye elbilmodeller. Det tar tid å implementere nye krav i typegodkjenningen, så det kan fort gå et par år før alle nye elbiler også må opplyse om en vinter-rekkevidde.
Men NAF er optimistisk.
‒ Dette kan gå såpass fort at tallene kan være klare allerede fra neste år, sier Ryste.
NAF sier at -7 grader er en fornuftig temperatur for å måle vinter-rekkevidden, og at en slik opplyst rekkevidde vil hjelpe forbrukerne når de skal velge sin nye elbil.
‒ Dette er helt i tråd med det vi har krevd, slår Ryste fast.
‒ Noen har trodd at NAF vil ha en egen norsk vintertest av rekkevidde. Det stemmer ikke. Vi har alltid ment at det må komme på plass en offisiell test innenfor WLTP-systemet, understreker hun.
Det norske automobilforbundet har gjort mer enn bare å etterlyse dette, for de har gjennom det internasjonale bilforbundet FIA satt i gang lobbyvirksomhet inn mot EU for å få på plass test av vinterrekkevidde.
‒ Denne jobben blir enklere nå når vi også har bilbransjen med på laget, mener Ryste.
Fram til det faktisk kommer offisielle WLTP-tall for vinteren ber NAF forbrukerne være bevisste på at rekkevidde blir redusert til bilene blir redusert vinterstid.
‒ Så det gjelder å spørre og grave når man vurderer en bil, sier Ryste.
‒ Vi har testet 82 elbilmodeller og testresultatene vil være til god hjelp så lenge det ikke finnes offisielle tall for vinterrekkevidde.
Dette er kravene NAF har stilt bilbransjen:
Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet 10-80 prosent.